تور دبیclose
ایده ها و کانسپت های ایرانی!!! -
یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 - 6:20 بعد از ظهر

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 2623
نویسنده پیام
maybody آفلاین


ارسال‌ها : 1530
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: میبد
سن: 24
تشکرها : 1936
تشکر شده : 2604
ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!

ایده ها و کانسپت های ارائه شده در طرح های
معماران و آثار برجسته ایران رو توی این بخش با دوستانمون به اشتراک بگذاریم ...

امضای کاربر : منتظر نمان پرنده ای بیاید و پروازت دهد , در پرنده شدن خویش بکوش! دکتر شریعتی
سه شنبه 30 آبان 1391 - 15:32
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از maybody به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh &
maybody آفلاین



ارسال‌ها : 1530
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: میبد
سن: 24
تشکرها : 1936
تشکر شده : 2604
پاسخ : 1 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!


ساختمان موزه هنر های معاصر تلفیقی ازمعماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است‌. طراحی توسط کامران دیبا

امضای کاربر : منتظر نمان پرنده ای بیاید و پروازت دهد , در پرنده شدن خویش بکوش! دکتر شریعتی
سه شنبه 30 آبان 1391 - 15:39
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از maybody به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh / shima22 / elham20 / mahdi_121 / shilan /
maybody آفلاین



ارسال‌ها : 1530
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: میبد
سن: 24
تشکرها : 1936
تشکر شده : 2604
پاسخ : 2 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!



آرامگاه کمال الملک
حجم بنا از قوس‌هایی متقاطع که بر روی اقطار مربع زده شده اند پدید آمده که
این فوسهای متقاطع، «تاق‌های چهاربخش» را که در معماری سنتی ایران بسیار
دیده شده اند را تداعی می کنند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده است.
طراح با بهره‌گیری خلاقانه از قوس و با پیچشی که در ایده کلی آن ایجاد
کرده، به نتیجه‌ای ظاهراً متفاوت با هندسه ای پیچیده دست یافته است. این
طرح نوآورانه با به‌ کارگیری سازه پوسته‌ای بتنی اجرا شده است.

امضای کاربر : منتظر نمان پرنده ای بیاید و پروازت دهد , در پرنده شدن خویش بکوش! دکتر شریعتی
سه شنبه 30 آبان 1391 - 15:46
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از maybody به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh / elham20 / shilan /
maybody آفلاین



ارسال‌ها : 1530
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: میبد
سن: 24
تشکرها : 1936
تشکر شده : 2604
پاسخ : 3 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!

ایده ی طراحی برای قسمت void  مرکزی در این ساختمان در اصفهان، از نظر فرم و عملکرد، تمثیلی
از بادگیر های سنتی ایرانی است که می تواند باد را به داخل بنا آورده و در
طبقات مختلف بنا پخش کند. همچنین به خاطر استفاده از عنصر آب در قسمت
پایینی بنا، طراوت و تازگی به وسیله ی این باد در کل ساختمان پخش می شود (
دقیقا” کاری که در ساختمان های سنتی کویری ایران به وسیله ی حوض داخل حیاط
مرکزی خانه ها انجام میگیرد ) .

علاوه بر اینها، قسمت void  بنا می تواند نوری رنگارنگ را به داخل بنا
بیاورد و این نور توسط آینه هایی که در سطح دیواره ها جایگذاری شده است
جلوه ای دوچندان بگیرد. این انعکاس نورها به وسیله ی آینه ها حتی در کف
بنا هم قابل رویت است.

امضای کاربر : منتظر نمان پرنده ای بیاید و پروازت دهد , در پرنده شدن خویش بکوش! دکتر شریعتی
سه شنبه 07 آذر 1391 - 22:51
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از maybody به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh /
maybody آفلاین



ارسال‌ها : 1530
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: میبد
سن: 24
تشکرها : 1936
تشکر شده : 2604
پاسخ : 4 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!

ساختار اصلی این پروژه دو حلقه است که با هم ترکیب شده اند. این حلقه ها
برداشتی انتزاعی از الگوی ساختمان های درونگرا و دارای حیاط مرکزی اند که
در گذشته الگوی ساختمان های شهر قزوین بوده اند. در این طرح حلقه هایی که
در الگوی قدیم حیاط های مرکزی بناها را در نظامی افقی شکل می دادند، به
صورت عمودی، در ارتفاع های مختلف و در ارتباط با فضاهای خارجی قرار گرفته
اند. در عین حال، این ترکیب بندی عمودی به شکلی در سایت قرار گرفته که سطح
باز شهر را پیش روی بنا قرار می دهد.


امضای کاربر : منتظر نمان پرنده ای بیاید و پروازت دهد , در پرنده شدن خویش بکوش! دکتر شریعتی
سه شنبه 07 آذر 1391 - 22:55
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از maybody به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh / shima22 / elham20 / mahdi_121 / shilan /
maybody آفلاین



ارسال‌ها : 1530
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: میبد
سن: 24
تشکرها : 1936
تشکر شده : 2604
پاسخ : 5 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!

پنجره های مشبک با شیشه های رنگی ایرانی ... این بار در نقش نورگیر سقف ... اینم خودش یه نو آوریه دیگه ...

امضای کاربر : منتظر نمان پرنده ای بیاید و پروازت دهد , در پرنده شدن خویش بکوش! دکتر شریعتی
یکشنبه 12 آذر 1391 - 22:57
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 4 کاربر از maybody به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh / shima22 / mahdi_121 / shilan /
setare آفلاین



ارسال‌ها : 542
عضویت: 29 /3 /1391
محل زندگی: بهشت
سن: 20
شناسه یاهو: A&S
تشکرها : 717
تشکر شده : 625
پاسخ : 6 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!

امضای کاربر :
چهارشنبه 29 آذر 1391 - 23:29
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از setare به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 /
maybody آفلاین



ارسال‌ها : 1530
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: میبد
سن: 24
تشکرها : 1936
تشکر شده : 2604
پاسخ : 8 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!
نقل قول از life

ایده یا کاری که باعث شده این طرح ایرانی بشه رو نتونستم پیدا کنم، ستاره خانم میشه توضیح بدین راجع بهش ... ممنون

امضای کاربر : منتظر نمان پرنده ای بیاید و پروازت دهد , در پرنده شدن خویش بکوش! دکتر شریعتی
پنجشنبه 03 اسفند 1391 - 23:24
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از maybody به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh / elham20 /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2938
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 23
شناسه یاهو: s_parazit_69@yahoo.com
تشکرها : 2831
تشکر شده : 4921
پاسخ : 9 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!

ایده ساخت باغ هنر ایرانی با الهام از باغ‌های تاریخی.
احداث پروژه عظیم باغ هنر در اراضی عباس آباد؛پیوند هنرهای ایرانی در حیاط خانه‌های باغ فردوسی



امضای کاربر :

لبـخـــند بـــزن!!

بَرآمدگـــی گونه هایتــــ توان آن را دارد که "امیــد" رفتــــه را باز گرداند...

گـــــاه قوســی کوچکـــــ میتوانـد مِعمـــاری بنایــی را نــجاتــــ دهـــد!!!

شنبه 05 اسفند 1391 - 17:24
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2938
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 23
شناسه یاهو: s_parazit_69@yahoo.com
تشکرها : 2831
تشکر شده : 4921
پاسخ : 10 RE ایده ها و کانسپت های ایرانی!!!
سازه بامبو، سرپناهی متفاوت پروژه سازه بامبو توسط “پویا خزائلی پارسا” در شهر رامسر در استان مازندران طراحی شده است.





امضای کاربر :

لبـخـــند بـــزن!!

بَرآمدگـــی گونه هایتــــ توان آن را دارد که "امیــد" رفتــــه را باز گرداند...

گـــــاه قوســی کوچکـــــ میتوانـد مِعمـــاری بنایــی را نــجاتــــ دهـــد!!!

دوشنبه 19 فروردین 1392 - 19:42
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: mahdi_121 /
mahdi_121 آفلاین



ارسال‌ها : 135
عضویت: 30 /7 /1391
محل زندگی: Kabul
سن: 20
شناسه یاهو: Architect_121@yahoo.com
تشکرها : 192
تشکر شده : 144
پاسخ : 11 RE
لازم به ذکر است که دیاگرام مورد نظر در چهارچوبی عقلانی ترسیم شده و تنها بازگو کننده یک شمای کلی از روندی است که یک هنرمند در مقام خلق کننده آن را طراحی می کند و چه بسا در شرایطی خاص، جوابگو و یا قابلیت توجیه را نداشته باشد؛ لذا در تکمیل بحث و خلاء های موجود باید به این نکته اشاره کرد که تمامی مراحل ذکر شده در وحدت و ادغامی سخت به سر می برند که حتی در مواردی قادر به تفکیک و بررسی تاثیر جز به جز آنها نیستیم، چه بسا در مواردی از کار معماران، شاهد تلفیق و یا حذف گونه ای از این عناصر هستیم. به عنوان مثال در هر مرحله ای می توان بروز ایده ای جدید را حتی در نهایی ترین مرحله ساخت نیز مشاهده کرد،

از آنجا که معماری هنری کاربردی است و ما در معماری می‎خواهیم به نتیجه‎ای ملموس دست یابیم، باید این توانایی را داشته باشیم که از ایده که از شناخته‎های ما بصورت مجرد و خالص استخراج شده است، به یک محصول و یا فرایندی برای تولید محصول معماری برسیم. علی‎رغم اهمیت فوق‎العاده زیاد ایده‎های معمارانه، توجه صرف به ایده‎پردازی در طراحی معماری و غفلت از سایر جنبه‎های معماری همچون فرم می‎تواند آثاری با ایده‎های قوی را به تدریج به ورطه فراموشی بسپارد، زیرا در طول زمان معانی اولیه فراموش می‎شوند و آنچه می‎ماند فرم است.

مسأله عمده در فرایند طراحی شناسایی مشخصه‎های اصلی پدیده‎هایی است که معمار آنها را به عنوان منابع خلق ایده‎های معمارانه در نظر گرفته است. ذهن کنجکاو عصاره یا ویژگی مهم آن چیزهایی را که با حواس شناخته است، استخراج و سپس آن را با استفاده از استراتژی مشخص به فرم تبدیل می‎کند.

تبدیل ایده به فرم در گرو دو شرط اصلی است: قابلیت شکل‎زایی ایده‎های نخستین و مهارت و دانش طراح در رابطه با تبدیل ایده به فرم. نکته مهم در تبدیل ایده به فرم قابلیت شکل‎زایی ایده است و البته این قابلیت چیزی نیست که به خودی خود وجود داشته باشد. قابلیت شکل‎زایی هم به منبع ایده مربوط است و هم به ذهنیت طراح. ذهنی خلاق است که ورای ظاهر پیش پاافتاده یا گنگ مسائل مورد مطالعه و پدیده‎های روزمره می‎تواند قابلیت‎های شکل‎زایی را شناسایی کند.

هنگامی که صحبت از طراحی معماری به میان می آید،هزاران مقوله و مشکل از زمین شناسی ساختمان تا جامعه شناسی و روانشناسی مطرح می شوند.در عمل توجه به همه ی عوامل و مسائل به معنی عدم توجه به تک تک آنها است. در نظر گرفتن کلیه ی عوامل و بررسی آنها مهم است ولی به اصطلاح در "هنگام خط کشیدن" فقط مسائل محدودی، ذهن ما را به خود مشغول می کند. در مورد معماری نیز، برای مثال، اقلیم مسئله ای مهم است و حداقل در اکثر گزارش های پایان نامه های دانشگاهی، مبحثی به اقلیم اختصاص یافته است، ولی اگر اقلیم، قرار باشد، در نهایت به حل مسئله ی گرما و سرما در ساختمان، از طریق نصب تعداد کمتر یا بیشتری فن کوئل بیانجامد، می توان گفت که اقلیم در طراحی اولیه نقشی ندارد. اگر برعکس اقلیم قرار است همانند نمونه های برجسته ی بادگیرهای یزد، " شکل زا" بشود و به راه حل معمارانه و فضایی ختم شود، پس اقلیم نیز مهم است.حقیقت اینجاست که طراحی به "قطعیت" در پیش فرضها نیاز دارد و امروزه ثابت شده است که افزایش اطلاعات با درجه ی قطعیت نسبت معکوس دارند. برای مثال در برنامه ریزی اقتصادی در دست داشتن میلیون ها داده ی جزئی در مورد شرایط اقتصادی هرگز جایگزین چند شاخص مهم نظیر تورم، تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه و ... نمی شود. شرط دوم تبدیل ایده به فرم، که قبلاً به آن اشاره کردیم، دانش و مهارت طراح در این رابطه است.منظور از دانش، اطلاعات طراح از تکنیک های خلاقیت، تکنیک های ترکیب و مقوله هایی از این قبیل است که هر فرد می تواند از طریق مطالعه بیاموزد. مسئله ی مهارت پیچیده تر است و به تربیت ذوق، سلیقه و کسب تدریجی توانایی در به کارگیری فرم ها مربوط می شود. در حقیقت مسئله اینجاست که هیچ فردی قادر نیست تصمیم بگیرد و برای مثال، برای اولین بار، پروژه ای را به تقلید از سبکی طراحی کند. چنین کاری مهارتی می خواهد که تنها از طریق پشتکار و البته استعداد فردی حاصل می شود، زیرا فرم پیش از آنکه به صورت در و دیوار و سقف در آید، یک استراتژی است و استراتژی مسئله ای بسیار شخصی است. خانواده ی فرم های مورد استفاده ی فرانک گهری، با خانواده ی فرم های مورد استفاده ی نورمن فاستر متفاوت است. حالا پروژه ها و ایده های آن هر چه می خواهد باشد. تجربه ی زیبایی شناختی از همین حاصل می شود. استفاده از خانواده ی خاصی از فرم ها یا به کارگیری شیوه های ویژه ی ترکیب و تکمیل فرم ها به مهارت نیاز دارد. مثالی می زنیم، چنانچه خواسته باشیم از فراکتال ها در طراحی استفاده کنیم، ضروروی است قابلیت های شکلی فراکتال ها را کاملاً تجربه کرده باشیم.کسب چنین مهارتی در بسیاری از موارد در خارج از محدوده ی پروژه های دفتری صورت می پذیرد. نقاشی های لوکوربوزیه برای او ، میدانی برای تجربه و کسب مهارت در زمینه ی ترکیب سطوح و احجام خالص انتزاعی در معماری بودند. برای ژان پرووه فرم از عمل ساختن، جدا نبود. او در کنار کار طراحی به ساختن و تجربه کردن اجزای صنعتی ساختمان و اسکلت های نوین می پرداخت. تجارب فرمال و زیبایی شناختی عموماً عمری طولانی تر نسبت به تک پروژه ها دارند و بعضی از مواقع، مانند مورد ریچارد مایر، کل آثار یک طراح را تحت شعاع قرار می دهند. معماران سبک ساز عموماً از یک خانواده ی مشخص فرم و ترکیب استفاده می کنند. امروزه ممکن است صحبت از سبک، از آنجایی که به معنی محدودیت در سر راه خلاقیت جلوه کند، مسخره به نظر برسد، ولی حقیقت این است که بدون محدودیت،خلاقیت و ایجاد فرم هیچ معنایی ندارد. تعیین محدودیت در طراحی به معنی جهت دار کردن عمل خلاقیت و تسهیا دستیابی به شرایط ضروری وجود قطعیت است و به همین جهت در تبدیل ایده به فرم و تعیین چهارچوبی مشخص بسیار اهمیت دارد.

تقویت ذهن و گشودن دریچه های تخیل یک هنرمند امریست بسیار مهم و نمی توان یک معمار و یا هنرمندی را در خارج از چارچوب ایده و خلاقیت تعریف کرد. مفاهیمی که به گونه ای استعاری و تمثیلی در یک فضای ذهنی شکل می گیرند نیازمند زمینه ای برای پرورش و توسعه اند و باید با ابزار مشخص هر حرفه ای در دنیای خارج تجسم یابند. تحلیلی دوباره بر روی نمونه کارهای انجام شده و انعکاس دوباره ی آن در ذهن، حرکتی دو سویه را تداعی می کند که در مسیری افقی دارای رفت و برگشتی عمودی است و همین امر در کنار عمق دهی به ساختار عملی ذهن، ایده های پخته ای را ارائه کرده و سطح تفکر معماری شخص را بالا می برد.arcamirmah.blogfa.com

امضای کاربر : قهوه هم طعم عسل دارد  وقتی   ُتوُ    آن طرف میز باشی:9:
پنجشنبه 22 فروردین 1392 - 09:25
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از mahdi_121 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh /
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :