ارسال پاسخ
تعداد بازدید 940
نویسنده پیام
3digheh آفلاین


ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
خلاقیت درمعماری

خلاقیت در معماری یعنی چی؟

چطوری میشه این خلاقیت وبدست آورد؟

آیا خلاقیت ذاتی هستش یا اکتسابی؟



امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






پنجشنبه 26 بهمن 1391 - 16:19
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ahoora آفلاین



ارسال‌ها : 55
عضویت: 24 /11 /1391
محل زندگی: تبریز
سن: 25
تشکرها : 624
تشکر شده : 172
خلاقیت درمعماری
خلاقیت واژه ای است مبهم که ارائه تعریف دقیق از آن دشوار است. همانند هزاران واژه مهم دیگر که با ارائه تعریف فقط آنها را در یک چهارچوب سلیقه ای محدود می کنیم. اما بطور کل می توان گفت: خلاقیت یک فرایند ذهنی است، مرکب از قدرت ابتکار و انعطاف پذیری که هدف آن تولید یک محصول ارزشمند، کاربردی و نوآورانه است.

«تافلر» در کتاب موج سوم می گوید: «موج اول دوره کشاورزی است که انسان ها وابسته به زمین هستند، در موج دوم انقلاب صنعتی رخ داد و موج سوم عصر فراصنعت و فن آوری اطلاعات است و تنها فکری که در این عصر می تواند کارساز باشد خلاقیت است.

با این وجود در تصور اکثر افراد باور بر این است که با اطلاعات کافی و استدلال و تجزیه و تحلیل ماهرانه که می توان به تجربه تعبیر کرد، رسیدن به هدف نهایی دست یافتنی است و افراد با یک دید عامیانه در مورد خلاقیت استفاده از آن را در تمام عرصه های زندگی محدود به عده ای خاص که بطور ذاتی خلاق هستند، می دانند. اما امروزه دانشمندان در عین اعتقاد به فطری بودن این فرآیند بحث آموزش خلاقیت را ارجح تر دانسته و آموزش شیوه های خلاقیت و همچنین بررسی خصوصیات افراد خلاق را فراهم کننده ظهور این فرایند حیاتی می دانند. (ادوار دوبونو، خلاقیت جدی)
در مقدمه بحث، خلاقیت را به فرایند ذهنی تعریف کردیم. این فرایند در ذهن یک معمار خلاق ضرورتاً دارای دو پیش نیاز خواهد بود. اول تخیل و بعد تصور. تخیل همان تصاویر و اوهامی است که معمار آزادانه و بدون قید و بند در ذهن خود برای خلق یک اثر معمارانه می پروراند. این تخیل به دلیل آزادی و رهایی زیاد، مقدمه مناسب خلاقیت معمارانه است. بدین ترتیب که معمار می تواند در تخیل خود هزاران اثر معماری را که اولین بار به ذهن خود او خطور کرده است، پدید آورد. اما تصورمعماری به مثابه تصاویر ذهنی است که معمار با راهنمایی استادش از یک اثر معماری که تا بحال ممکن است اصلاً ندیده باشد ولی آن اثر در واقعیت وجود دارد، ساخته می شود. (آنتونیادس، بوطیغای معماری، ص ۳۰)



حال معمار برای تبدیل تخیلات خود به واقعیت باید با استفاده از تصورات خود از یک اثر معماری که اکتسابی بدست آمده است، آن تخیلات را به جهان واقعیت وارد کند.
بطور کل «تخیل عامل تسریع کننده تصور است در حالی که تصور صافی است که تخیل برای پیوستن به واقعیت باید از آن بگذرد.» (آنتونیادس، بوطیغای معماری، ص۳۰)
با داشتن این دو پیش شرط، معماری خلاق و بطور کل، فرایند خلاقیت به عینیت می رسد.
در تولید این فرایند ویژگی افراد بسیار تأثیر گذار است. به عقیده «تورنس» که شصت سال در زمینه خلاقیت کار کرده است، شانزده ویژگی را بررسی کرده که مهم ترین آنها که مورد اتفاق اکثر صاحب نظران است، شامل:
۱- سرکشی
۲- رهایی (دیوانه وار بودن) 
۳- شوخ طبعی (داشتن تفکرات فانتزی) 
۴- گریز اندیشی که از تمام موارد مهم تر است
(مجله علوم و فنون، مهر ۸۳، نشست خلاقیت)
۱- سرکشی
برسی ها نشان داده است که افراد سرکش نسبت به افراد آرام و منضبط از سطح بالاتری از خلاقیت برخوردارند. بطور مثال: در یک کلاس درس افراد باهوش و درس خوان به دلیل پایبندی زیاد به ارزش های کلاس و معلم بیشتر دچار تکرار و عادت زدگی می شوند.
اما افراد سرکش می دانند برای مطرح کردن خود در کلاس باید دست به ابتکار و نوآوری بزنند و کمتر عادت رویه حاکم بر کلاس را می پذیرند که این سبب بروز فکر خلاق می شود. همین مثال ویژگی دوم یعنی شوخ طبعی و تفکرات فانتزی را در بر می گیرد.
این افراد با حرکت بر خلاف فکر عادت زده دیگر بچه ها باعث تولید یک نوع تفکر فانتزی می شوند که در ظاهربه آنان شوخ طبع اما با هدایت ان به تولید تفکراتی خلاقانه می انجامد. (ادوار دوبونو، خلاقیت جدی)
۲- رهایی
ویژگی رها فکر کردن و دیوانه وار بودن برای ما معماران کاملاً آشنا است که از آن
می توان به تفکرات خلاقانه در آثار معماری «دیکانستراکشن» اشاره کرد.
۳- گریز اندیشی
این ویژگی سبب شده فرد برای حل مسائل از راه های مختلف و راه حلهای نو آورانه
استفاده کند و سعی نماید همیشه بر خلاف افراد عادت زده مسائل را از راههای غیر معقول خود حل کند. این تلاش ها مهم ترین زمینه بروز تفکرات خلاق است.
(ادوار دوبونو، خلاقیت جدی)
با بررسی پیش شرط های خلاقیت و ویژگی افراد خلاق به موانع بروز خلاقیت می رسیم. به قول ژان پیاژه: «خلاقیت، حفظ قسمتی از دوران کودکی است.» (مجله علوم و فنون، مهر ۸۳، نشست خلاقیت)
به نظر من، «پیاژه» تفکرات یک کودک را از آن جنبه خلاقانه می داند که کودک برای بدست آوردن راه حل مسائلش، نه تجربه دارد و نه اطلاعات زیاد و این سبب می شود مسائل را از راههای خلاقانه ای برای خود حل کند. این دو از نظر محققان نیز مانع مهم خلاقیت افراد هستند:
۱- اطلاعات زیاد:
اطلاعات زیاد، باعث شده فرد با اتکا به انبوه اطلاعات، مسئله را حل و به فکر راههای دیگری نیفتد. (ادوار دوبونو، خلاقیت جدی)
مثال: اطلاعات می گوید: دو زاویه قائم یک مربع تولید می کند.
فرد عادی: با دو زاویه قائم همیشه مربع می سازد.
فرد خلاق: با دو زاویه قائم گاهی مربع و یا می تواند زاویه ۱۸۰درجه بسازد.
۲- تجربه:
فرد با دیدن نتایج راه حل مسائل دیگران به راه حل مسئله خود، بدون تفکری خلاقانه
می رسد. (ادوار دوبونو، خلاقیت جدی)
تجربه دیگران——— تولید بیشتر = سود بیشتر
فکر خلاق اقتصادی——- کیفیت بهتر= سود بیشتر
«خلاقیت در معماری»
محققان توجه به خلاقیت را بعد از جنگ جهانی دوم می دانند که نیاز به تولید در تمام زمینه ها افزایش می یابد و برای اصول این امر خلاقیت بهترین گزینه است. اما در میان تمام علوم، معماران و حتی رشته های شبیه آن مانند فیلمسازی، تئاتر و طراحی از این قافله پژوهشی عقب مانده اند و دلیل آن را می توان فقط به یک موضوع عطف کرد که هنرمندان بروز خلافیت در آثارشان را امر مقدس و الهی
می دانستند و از تحقیق و پژوهش و حتی صحبت درباره آن اجتناب می کردند. مثلاً «فرانک لوید رایت» تصور خلاق را «نور انسانی در نوع بشر» و افراد خلاق را منتسب به خدایان می داند و حتی «لوکوربوزیه» رنگ مذهبی نیز به آن می دهد.
در نتیجه فقط می توان در اکثر رشته های هنری با بررسی زندگی، حالات و آثار هنرمندان آن رشته به درک قابل قبولی از خلاقیت هنری آنان رسید.


(آنتونیادس، بوطیغای معماری)


اما با این وجود، به دلیل اهمیت امر خلاقیت، تلاش هایی صورت گرفت که اروپادر ابتدا با معماری مدرن، سنت شکنی در نگرش «بوزوار» را بوجود آورد و ایلات متحده پس از آن معماری را بعنوان امری خلاقه و نیز آموزشی به تکامل رساند.

(آنتونیادس، بوطیغای معماری، ص۴۰)


مهم ترین فعالان امر خلاقیت در معماری در این کشور را می توان «ژان لاباتوت» نام برد که به عقیده «آنتونیادس» عمیق ترین ریشه های اندیشه خلاقیت معماری را در مقاله ای با عنوان «ره یافتی به ترکیب در معماری»

 (مجله آموزش معماری، ۱۹۵۶)


نام برد. در این مقاله لاباتوت به این موضوع می پردازد که «چیزها به خودی خود چیز نیستند، بل آنی هستند که ما می نگریم.»


البته بعد از آن محققان دیگری به این موضوع پرداختند. از آن نمونه «گاستون باشلار» درباره اهمیت موضوع خلاقیت در معماری در کتاب خود با نام «بوطیغای فضا» در بحثی تحت عنوان «فراموشکاری خلاقه» با این امر می پردازد و از «ژان لسکور» چنین نقل می کند: «هنگام کار به علت جذب و دریافت مداوم داده ها از طریق تحصیل، مطالعه و تحربه به واسطه آموخته های ذهنی، به حالتی از آگاهی می رسید بدون این که به یاد آوری این مطالب نیاز داشته باشید که این اطلاعات را کی و کجا بدست آورده اید. آفرینش شما بعنوان ترکیبی جدید که در زمان و مکانی خاص چون ندایی که در موقعیت های نادر شنیده می شود،+ ظاهر می گردد. ندایی از گذشته شما»

(آنتونیادس، بوطیغای معماری، ص۴۲)


بعد از بررسی تاریخچه خلاقیت در معماری به بحث علل و چگونگی بروز خلاقیت در معماری می پردازیم. ابتدا علل بوجود آمدن خلاقیت در معماری و معماری خلاق.


به عقیده من، با توجه به مباحث ابتدای بحث، دو دلیل عمده را می توان بررسی کرد و با توجه به مثال ها به صحت این ادعا پی برد.
۱- انگیزش درونی یا همان عشق به کار
۲- رهایی از عادت ها و میل به تازگی


این دو علت در کنار تمامی علل بروز تفکر خلاق که بیان شد، مخصوصاً در رشته های هنری از جمله معماری بسیار شاخص است.
۱- انگیزش درونی یا همان عشق به کار
«اشتاینر» می گوید: «هیچکس به اندازه انیشتین از علم لذت نبرده است.»

(سایت طراحان صنعتی، مقاله توصیف خلاقیت)


با بررسی زندگی معماران خلاق متوجه می شویم که همه آنها علاقه زیادی به کار خود داشته اند و به معماری صرفاً به دید یک حرفه و شغل نگاه نمی کردند. آنها از خلق آثار معمارانه خود لذت می بردند و این لذت از کار حتی با پذیرفته نشدن طرح هایشان به یأس و ناامیدی مبدل نمی شد.
از «لوکوربوزیه» تا «لیبسکایند» و «پیتر آیزنمن» و نمونه بارز این علاقه و انگیزش درونی «زاها حدید» را می توان نام برد. در بحث های فبلی تنها راه کشف خلاقیت در معماری را بررسی زندگی و آثار معماران خلاق دانستیم. بنابراین برای فهم منشأ اولیه خلق معماری خلاق یعنی انگیزش درونی به بررسی «زاها حدید» می پردازیم.


با توجه به کارهای حدید در کار او به نوعی تنش و نا آرامی و بی قراری می رسیم. آثار او از تکه های مشخص و زاویه های تند و خطهای صاف و راست
ساخته شده است و آنقدر پیچیده و مهیج است که تصور این که بعد از اجرا به فرم مشخصی در آید دشوار است.

 (فصلنامه رایانه- معماری و ساختمان، بهار ۱۳۸۱)


«راس دایمون» در مورد حدید می گوید: «از خیلی وقت پیش در اوج بود. از زمانی که معلوم بود ایده های خارق العاده ای را که در سر دارد می توان عملی کرد و معماری دیگر از آنها بوجود آورد.» این معماری دیگر یعنی همان خلاقیت، همان معماری خلاق که «فرانک گری» و «لیبسکاند» با شالوده شکنی در معماری که به عقیده آنان جذابیت زیادی هم دارد، انجام می دهند و حدید را نیز از پیروان این شیوه می دانند.

(فصلنامه رایانه- معماری و ساختمان ، بهار ۱۳۸۱)


حدید در مورد سبک کارش اینگونه می گوید: «وقتی با سرعت از فراز قلمروی افقی می گذریم این امکان را پیدا می کنیم که فضا و ایده هایی را که به فضا مربوط می شوند، بشناسیم و آن وقت حرکت و انعطاف پذیری نقش مهمی پیدا می کند.»


زاها حدید، حرکت و انعطاف پذیری را در طرح هایش امری مهم بیان می کند و ما می دانیم که انعطاف پذیری از ریشه های مهم خلاقیت است که در تعریف خلاقیت نیز به آن اشاره شد.


در مجله «international design» سبک کاری حدید را همگروه با کسانی چون «رم کولاس» و «پیتر آیزنمن» می دانسته که «خلاقیت خود را همیشه حفظ کرده اند.»


با تمام این ویژگیها خیلی از طرحهای حدید تا مدتها اجرا نشد.اما عشق به معماری و علاقه به کارش مانع پیشرفت و سوق او به معماری روزمره وبدون خلاقیت نشد. حدید بیان می کند: «مبارزه سختی بود و مقاومت زیادی صورت گرفت. بخشی ازاین مقاومت به خاطر این بود که من زن هستم. هنوز هم دشواریهای زیادی وجود دارد. وحشناک است ولی حقیقت دارد.»

 (مجله معمار،شماره ۱۰، پاییز۱۳۷۹،ص۱۷)


بررسی سخنان و ویژگیهای حدید همان انگیزش درونی وعشق به کار را بیان میکند و می فهمیم که چگونه حدید یک معمار خلاق است. او نتیجه تلاش ها و دوری از عادت زدگی و سکون را در طرح هایش با «جایزه پریتزکر» که اولین بار است به یک معمار زن داده می شود، می گیرد. (فصلنامه رایانه ، معماری و ساختمان ، بهار ۱۳۸۱)


دراین قسمت از معماران خلاق ایرانی نیز می توان به «کامران دیبا» اشاره کرد. او را می توان خلاق سبک جدیدی از معماری ایرانی دانست. او با تلاش های زیاد و مشکلات فراوان در این راه با گرایشات معماری مدرنیسم خود به دنبال سنت گرایی و بیان معماری سنتی ایرانی پرداخت و ماحصل تلاش های خلاقانه او آثاری ماندگار همچون: «شهر جدید شوشتر» شد. در مجله لوتوس، در بررسی شهر شوشتر بیان می شود: «این تصویری از یک شهر ایرانی که هم کهن است و هم نوین، هم برخوردار از فرهنگ بومی و محلی است و هم فرهنگ جهانی.»

 (مجله معمار، شماره ۱۰، پائیز۱۳۷۹)


گریز اندیشی، رهایی، دیوانه وار بودن و تفکر فانتزی را براحتی می توان در طرح خلاقانه دیبا در «پارک لاله» دید. شاید تصور شود، این اثر خلاقانه از تفکرات پیچیده و مبهم دیبا ناشی شده باشد. اما دیبا در مورد کارش بیان می کند که زمانی در پارک دید که کارگران موزه و بعضی از رهگذران در این قسمت پارک و گاهی هم در جهت اشتباه قبله به نماز مشغول می شوند، به این فکر افتاد تا نمازخانه ای ساده بمنظور شکل دادن فضایی خلوت و ساکت از فضای شلوغ بیرون پارک و همچنین نشان دادن جهت درست قبله در این مکان طراحی کند. یک معمار عرب در مورد طرح خلاقانه دیبا می گوید: او ساده ترین شکل مسجد را با معماری مدرن خود به تصویر کشیده است. (مجله معمار، شماره ۱۰، پائیز۱۳۷۹)

۲- رهایی از عادت ها و میل به تازگی
در توضیح این علت به آسانی ذهن همه به سوی معماری «دیکانستراکشن» سوق داده می شود. در این سبک، معماران با شکستن چهارچوب های القائی با تفکری رها و آزاد به خلق معماری خلاق می پردازند. به دلیل جذابیت و خصلت نوآورانه و تازگی این سبک بیشتر معماران مطرح امروز تا حدودی گرایش به این شیوه پیدا کرده اند و هر کدام حداقل طرحی به این شیوه در کارنامه معماری خود دارند. اما باید به این امر نیز توجه داشت که «دیکانستراکشن» در مقابل کثرت معماری «کانستراکشن» است که جذاب و خلاقانه به نظر می رسد اما اگر همه معماری، دیکانستراکشن می شد معماری انعطاف پذیر، دارای حرکت و خلاقیت را می توان «کانستراکشن» دانست. (فصلنامه رایانه ، معماری و ساختمان )

۲- رهایی از عادت ها و میل به تازگی
در توضیح این علت به آسانی ذهن همه به سوی معماری «دیکانستراکشن» سوق داده می شود. در این سبک، معماران با شکستن چهارچوب های القائی با تفکری رها و آزاد به خلق معماری خلاق می پردازند. به دلیل جذابیت و خصلت نوآورانه و تازگی این سبک بیشتر معماران مطرح امروز تا حدودی گرایش به این شیوه پیدا کرده اند و هر کدام حداقل طرحی به این شیوه در کارنامه معماری خود دارند. اما باید به این امر نیز توجه داشت که «دیکانستراکشن» در مقابل کثرت معماری «کانستراکشن» است که جذاب و خلاقانه به نظر می رسد اما اگر همه معماری، دیکانستراکشن می شد معماری انعطاف پذیر، دارای حرکت و خلاقیت را می توان «کانستراکشن» دانست. (فصلنامه رایانه ، معماری و ساختمان )
، بهار ۱۳۸۱



یکشنبه 29 بهمن 1391 - 10:41
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از ahoora به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody / 3digheh / elham20 / shahrsaz / shima22 /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
خلاقیت درمعماری
 خلاقیت یعنی توانایی دیدن به نوعی دیگر.....انیشتن هم خلاقیت را اینگونه تعریف کرده است:دیدن چیز هایی که همه می بینند ولی فکر کردن به آن به صورتی کاملا متفاوت ونو.
خلاقیت منجربه ایده های بدیع و اساسا جدید در تاریخ می شود.و طراحی یکی از خلاقانترین جست و جوهای بشری توصیف شده.
برای داشتن یک ذهن خلاق و خلاقیت ، باید مواد اولیه لازم را فراهم کرد . در معماری این مواد اولیه شامل پشتکار ، آرشیو اطلاعات معماری که در ذهن معمار وجود دارد - که هرچه غنی تر باشد خلاقیت معمار بیشتر خواهد بوذ - و تا حدی استعداد هستند.
عامل اصلی تمایز بین معماران مختلف همان آرشیو ذهنی آنان است.

براي داشتن يك ذهن با خلاقيت بالا نياز به ابزاري براي رها شدن از بند و زنجير وقيد و بندها هستيم. دانستن گذشته به عنوان پايه ها و اساس هر تفكر جديدي ميتواند باشد در هر صورت  براي تفكر انسان و هر موجودي تماريني لازم هست استفاده از فكر به صورت كاملا گسترده و همچنين واگرا  به عنوان ورزشي براي بالا بردن خلاقيت ميتواند باشد. داشتن اطلاعات كافي و لازم و همچنين توانايي درك و بيان بالا مي تواند كمك كند  تا يك خلاقيت شكل بگيرد.

.پیشنهاد: کتاب "طراحان چگونه می اندیشند" نوشته:برایان لاوسن ترجمه: دکتر حمید ندیمی.




امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






یکشنبه 29 بهمن 1391 - 12:11
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / maybody /
sanaz2 آفلاین



ارسال‌ها : 17
عضویت: 28 /9 /1391
محل زندگی: بجنورد
تشکرها : 7
تشکر شده : 13
خلاقیت درمعماری
خلاقیت می تونه ذاتی باشه.اما باید با آموزش صحیح پرورشش داد.

چهارشنبه 02 اسفند 1391 - 11:26
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از sanaz2 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: shahrsaz /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
خلاقیت درمعماری
 خلاقیت یعنی من . . .یعنی خودت و در غالب یه ساختمان به دیگران بیان کنی چون من اعتقاد دارم اثر هر کس شبیه خودشه خلاقیت یعنی من اینجوری فکر میکنم .
خلاقیت یعنی من با دیدن بی ربط ترین تصاویر و یا اشیا میتونم ذهنمو به کار بگیرم و به طرحی که میخوام برسم . 
خلاقیت یعنی هر چیزی برای ذهن من یک جرقست !
انیشتن هم خلاقیت را اینگونه تعریف کرده است:دیدن چیز هایی که همه می بینند ولی فکر کردن به آن به صورتی کاملا متفاوت ونو.
 حالا درمورد فکر کردن ما دونوع تفکر داریم:
-1 تفكر واگرا 
-2تفكر همگرا

تفكر خلاق با تفكر واگرا سعي مي كنند پديده ها و امور و افكار را آن چنان كه هستند به راحتي نپذيرند، بلكه نگاه متفاوت تري داشته باشند و از قالب هاي فكري همسان دور شوند، به عبارتي پديده ها را با خشم و منظر ديگري نگاه كنند به نقل سهراب سپهري :  
چشم ها را بايد شست ، جور ديگر بايد ديد
چترها را بايد بست ، زير باران بايد رفت
اما در تفكر همگرا، فكرهاي جديد و نو كمتر در آن راه پيدا مي كند، امور و پديده ها را آن چنان كه هستند مي بينند و مي پذيرند.
واسه خلاقیت باید ریسک کردو قدرت ریسک کردن وداشت...وتوانایی قبول اینکه شاید این خلاقیت موردتوجه قرارنگیرد.

امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






دوشنبه 14 اسفند 1391 - 17:02
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody / elham20 /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
خلاقیت درمعماری
به نظرتون محدودیت میتونه باعث ایجاد خلاقیت بشه؟؟؟

احساس میکنم این بحث به محدودیت در معماری خیلی نزدیکه...شما چه فکری میکنین؟؟؟

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
جمعه 11 مرداد 1392 - 16:42
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
maybody آفلاین



ارسال‌ها : 1143
عضویت: 14 /1 /1391
محل زندگی: میبد
سن: 24
تشکرها : 1916
تشکر شده : 2620
خلاقیت درمعماری
به نظرم اصل خلاقیت ربطی به محدودیت نداره ... گرچه بعضی اوقات، محدودیت جرقه ای میزنه برای خلاقیت های زیبا اما تنها راه خلاقیت محدودیت نیست ...
اصل خلاقیت رو نگاه متفاوت به اطراف میبینم ... اون که بتونی خارج از اتفاقات و طراحی ها و رفتار روزانه مردم یه کاری رو بکنی که بدون زیر سوال بردن و نفی رفتار مردم، به دلشون بشینه و به وجد بیاره اونا رو ...
.
دوست دارم نظر بقیه دوستان رو بدونم:
همتون بگین شما اصل خلاقیت رو تو چی میبینین؟؟؟

همه باید به این سوال جواب بدیناااااااا

امضای کاربر : منتظر نمان پرنده ای بیاید و پروازت دهد , در پرنده شدن خویش بکوش! دکتر شریعتی
جمعه 11 مرداد 1392 - 18:00
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از maybody به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / shahrsaz / 3digheh /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
خلاقیت درمعماری
به نظر من خلاقیت یعنی نهایت استفاده از امکانات موجود اما به شکلی دیگه هستش..

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
دوشنبه 14 مرداد 1392 - 23:44
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody / shilan / memari / shahrsaz / 3digheh /
shahrsaz آفلاین



ارسال‌ها : 134
عضویت: 7 /5 /1392
محل زندگی: تهران
سن: 25
تشکرها : 80
تشکر شده : 105
خلاقیت درمعماری
من به نظرم خلاقيت فقط متفاوت كردن مساءل نسبت به موارد مشابه قبليش نيست.خلاقيت يعني خلق كردن دوباره چيزي به شكل بهترش.البته بايد هميشه يه چيز رو در نظر گرفت و اون هم هويت هرچيز كه نبايد به اسم خلاقيت به خرج دادناون رو از بين برد.

امضای کاربر : [right]قشنگی هر شهری اندازه قشنگی مردم اون شهر
[/right]
دوشنبه 14 مرداد 1392 - 23:52
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از shahrsaz به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody / elham20 / shilan / memari / 3digheh /
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
خلاقیت درمعماری
میشه اینطور هم گفت خلاقیت از متمرکز شدن ذهنت برای کاری که انجام میدی برای خلق کردن برای بوجود آوردن و تغییر حالت یک چیز البته همین طور که عرفان میگه به شکل بهترش


امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

سه شنبه 15 مرداد 1392 - 14:05
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از memari به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: shahrsaz / elham20 / 3digheh /
shahrsaz آفلاین



ارسال‌ها : 134
عضویت: 7 /5 /1392
محل زندگی: تهران
سن: 25
تشکرها : 80
تشکر شده : 105
خلاقیت درمعماری
اصلا بچه ها يه سوال:
به نظرتون واقعا خلاقيت تو هر كاري لازمه؟

امضای کاربر : [right]قشنگی هر شهری اندازه قشنگی مردم اون شهر
[/right]
سه شنبه 15 مرداد 1392 - 14:09
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از shahrsaz به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 /
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
خلاقیت درمعماری
بله بله حتما اگه خلاقیت نباشه همیشه با یه سری چیزای تکراری روبه رو هستیم که امکان رشد هم نداره


امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

سه شنبه 15 مرداد 1392 - 16:25
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از memari به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 /
shahrsaz آفلاین



ارسال‌ها : 134
عضویت: 7 /5 /1392
محل زندگی: تهران
سن: 25
تشکرها : 80
تشکر شده : 105
خلاقیت درمعماری
يعني خلاقيت فقط تكرارو از بين ميبره؟اصلا مگه تكرار ذاتا چيز بده هستش كه بخوايم از بين ببريمش؟
اصلا فكر نمي كنيد تكرار شدن يكي از راه هاي حفظ هويت؟


امضای کاربر : [right]قشنگی هر شهری اندازه قشنگی مردم اون شهر
[/right]
سه شنبه 15 مرداد 1392 - 19:37
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از shahrsaz به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / memari /
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
خلاقیت درمعماری
نه عرفان جون منظورم از یه سری چیزا که به رشد احتیاج داره و نباید راکت باشه یعنی احتیاج به تغییر داره


امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

چهارشنبه 16 مرداد 1392 - 21:39
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
shahrsaz آفلاین



ارسال‌ها : 134
عضویت: 7 /5 /1392
محل زندگی: تهران
سن: 25
تشکرها : 80
تشکر شده : 105
خلاقیت درمعماری
بله درسته مهسا جون.
بچه هايي كه اصفهان رفتن حتما پلهاي اين شهر رو ديدن.يكيش مال 400 سال پيش با نهايت زيبايي و خلاقيت و يكي مال 10 يا 20 سال پيش به نام پل يزرگمهر كه از همه لحاظ فاجعست.خلاقيتشون كجا رفته نميدونم.........

امضای کاربر : [right]قشنگی هر شهری اندازه قشنگی مردم اون شهر
[/right]
چهارشنبه 16 مرداد 1392 - 22:08
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
خلاقیت درمعماری
نه عرفان جون منظورم از یه سری چیزا که به رشد احتیاج داره و نباید راکت باشه یعنی احتیاج به تغییر داره شما یه ایده داری تو ذهنت و فکرت اون رو پیاده میکنی برای خلقش در صورتیکه ممکنه تخیل تو باشه و جایی ندیدی و لی ممکنه وجود هم داشته باشه

ok؟


امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

چهارشنبه 16 مرداد 1392 - 22:29
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از memari به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: shahrsaz /
shahrsaz آفلاین



ارسال‌ها : 134
عضویت: 7 /5 /1392
محل زندگی: تهران
سن: 25
تشکرها : 80
تشکر شده : 105

حرف شما كاملا متين مهسا خانم.
حالا چرا دعوام ميكني؟

امضای کاربر : [right]قشنگی هر شهری اندازه قشنگی مردم اون شهر
[/right]
چهارشنبه 16 مرداد 1392 - 23:23
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
shima22 آفلاین



ارسال‌ها : 1668
عضویت: 23 /8 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
تشکرها : 1144
تشکر شده : 1632
خلاقیت درمعماری
خلاقیت تو هر کاری هر چند کوچیک و کم میتونه باشه به نظر منخلاقیت همون نوآوریه و وقتی شکوفا میشه که احساس نیاز به چیزی که نیست بوجود بیاد
مثلا نیاز به زیبایی محیط اطراف نیاز به شاد کردن دیگران و حتی خیلی چیزای کوچیکتراطرافمون که واسمون کم اهمیته و...همچنین بعد از احساس نیاز آدم باید بتونه جلو موانع بیرونی و درونی شکوفایی خلاقیتشو بگیره 
چون خلاقيت يك ويژگي ثابت شخصيتي نيست كه بدون هيچتغيير و تحول در وجود انسان نهفته باشه، بلكه از جمله مواردیه كه به طور کامل تحت تاثير عوامل و يا موانعي، تقويت، تضعيف و يا حتي نابود ميشه. برخي شرايط، زمينه هاي ظهور و گسترش خلاقيت را فراهم ميارن در حالي كه برخي موقعيتها، ريشه هاي خلاقيت را در آدم خشك مي كنه.  عوامل و موانع فردي يا دروني آن دسته عوامل وموانعيه كه ناشي از ويژگيهاي فردي و شخصي است و منظور از عوامل و موانع محيطي يابيروني نيز موقعيتهاييه كه فرد در رابطه با ديگران قرار داره. از جملة عوامل تاثيرگذاربر رشد و توسعة خلاقيت، در حوزه عوامل مختلف فردی .. هوش، خانواده ، ويژگيهاي شخصيتي و غلبه بر موانع مختلف فردي و در حوزه عوامل مختلف اجتماعی ،ترس از شكست،قوانين محدود كننده و..استخلاقیت فقط مخصوص آدمهایی نیست که نابغه هستند بلکه تو همه آدم ها وجود داره ولی درجه بندیداره  ولي خلاقيتي که در سطح جهاني قابل طرح باشه اغلب با نبوغ همراهه.خلاقیت تو معماری هم همینطوره همه میتونن معماری بخونن ولی همه نمیتونن معمار شن همه خلاقیتو دارن ولی همه نمیتونن خلاقیتشونو شکوفا کنن به نظر من کسی میتونه معمار واقعی بشه که تونسته باشه خلاقیتشو شکوفا کنه 


 

امضای کاربر : در بیکرانه زندگی دو چیز افسونم کرد ، آبی آسمان که می بینم و میدانم نیست
و خدایی که نمی بینم و میدانم که هست..
پنجشنبه 17 مرداد 1392 - 14:59
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از shima22 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: shahrsaz / elham20 / 3digheh /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
خلاقیت درمعماری
درجواب سوال آقا مجید باید بگم به نظرمن همون چیزی که بالا هم گفتم خلاقیت یعنی توانایی دیدن به نوعی دیگر.....انیشتن هم خلاقیت را اینگونه تعریف کرده :دیدن چیز هایی که همه می بینند ولی فکر کردن به آن به صورتی کاملا متفاوت ونو.
به نظرمن خلاقیت یعنی با حرف الهامم موافقم استفاده از امکانی که داریم اما به نوع دیگه...
واما درمورد سوال آقا عرفان...به نظرمن خلاقیت آره تو هرکاری لازمه  وقتی تو به ذهنت اجازه نمیدی دنبال چیزای باشه که قبلابوده یعنی ایده بگیره و خودتو و ذهنتو طوری عادت میدی که خوش ایده بسازه متمئنا کارای متفاوتی خواهی داشت...و اینکعه خلاقیت لزوما نه اینکه  هویت معماریمون و گم کنیم.باید خلاقیت داشته باشیم مایی که اینقد میگیم گذشته و حفظ هویت و... خوب باید برای ایندگان یه چیز جدید داشته باشیم یا نه اگه قرار بر تکرار باشه که نیازی نیست دیگه خلاقیت به خرج بدیم الان همه چی برای ثبت گذشته هست.........!!!!!!!!!
به نظر من خلاقیت و پرورش دادن این حس تو خودمون باعث میشه روح نامحدودی داشته باشیم.


امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 19 آذر 1392 - 23:49
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :