ارسال پاسخ
تعداد بازدید 6528
نویسنده پیام
elham20 آفلاین


ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
سلام و درود بر دوستان ِ عزیز معماری ..



جای خالی ِ یک تاپیک مرجع ، برای مدارس سنتی ایران ، احساس می شد ؛



بنابراین این تاپیک را برای " مدارس قدیمی ایران " افتتاح می کنیم ، و از این پس مدارس قدیمی و مکتب خانه ها و ... را در اینجا قرار میدهیم .

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
یکشنبه 05 خرداد 1392 - 20:55
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ahoora2 & ark & eisa &
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
مدرسه غياثيه خرگرد.













یک زمانی در این نقطه از سرزمین ما جمعی از بزرگان و دانشمندان دور هم جمع می شده اند برای آموختن و یاد دادن...








اکنون اینجا چقدر دور افتاده از کانون علم و دانش...








مدرسه غیاثیه در روستای خرگرد در نزدیکی شهرستان خواف در شرق استان خراسان رضوی واقع شده است...








و خواف شهری است که در گذشته وسعت و شهرتی بسیار بیشتر از خواف فعلی داشته و بر سر راه جاده ابریشم قرار گرفته بوده است...








یکی از برج های سالم به جامانده مدرسه غیاثیه و بخشی از دیوار اصلی...








وجه تسمیه خرگرد:
دو روایتی که درباره نام گذاری خرگرد شنیدم به این ترتیب بود که اینجا محل گردآمدن خردمندان و دانشمندان بوده است...








و دیگری این که خرگرد، خورگرد بوده و بدان جهت این نام گذاشت شده که در این سرزمین همواره خورشید تابان بوده است...








حدود ۶۰۰ سال پیش بزرگترین هنرمندان این مرز و بوم به این سر کشور
فراخوانده شده اند تا آنچه قرار است برای اندیشمندان ساخته شود، مکانی باشد
فاخر و در خور آن ها...








به هر طرف که سر می چرخانی، در حیرت می مانی...








وجه تسمیه و علت نامگذاری مدرسه غیاثیه:
مدرسه غیاثیه در زمان شاهرخ
تیموری به دستان دو برادر معمار به نام های قوام الدین و غیاث الدین شیرازی
ساخته شده است. اکنون معماران این بنا نیز در سوی دیگر و در فاصله ی کمی
از بنا آرام گرفته اند...








غیاث الدین شیرازی در منطقه خراسان شاهکارهای دیگری نیز ساخته است که از آن
جمله می توان مزار مولانا ابوبکر تایبادی در تایباد و آرامگاه شیخ احمد
جامی در تربت جام را نام برد...






نمایی از مزار مولانا ابوبکر تایبادی



این مدرسه نیز به مانند بناهای مشابه این عصر، از چهار ایوان تشکیل شده است که قرینه یکدیگر می باشند...






تصویر پانوراما از داخل حیاط مدرسه غیاثیه و سه ایوان از چهار ایوان آن



دو طبقه و ۳۲ غرفه و حجره...








اشیکاری های معرق رنگارنگ و بسیار زیبا که از صدها سال پیش هنوز خوش رنگ و لعاب شما را صدا می کند...








دوست داری ساعت ها بشینی و به بالای سر خود را بنگری...








تکه تکه های میراث این سرزمین که کمتر به ارزشش واقفیم...



































اینم چند نمونه عکس
دانلود

دانلود






امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
یکشنبه 05 خرداد 1392 - 20:57
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 4 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ark / shahrsaz / shilan / eisa /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران

مدرسه دارالفنون
  كه نخستین و بزرگ‌ترین مدرسه به سبك جدید است، ۱۵۴سال پیش در روز یكشنبه نهم دی‌ماه ۱۲۳۱خورشیدی افتتاح شد .۱۳روز بعد، بانی نیك‌اندیش آن میرزاتقی‌خان امیركبیر در حمام فین كاشان به امر ناصرالدین‌شاه و به دست حاجی‌علی‌خان فراشباشی به شهادت رسید. تاسیس دارالفنون، یكی از اقدامات چشمگیر میرزاتقی‌خان امیركبیر است كه حاصل آن، برآمدن نامدارترین چهره‌های علمی، ادبی و هنری بوده. اما این مركز فرهنگی، بیست‌وچند سال است كه به صورت خاكدانی در خیابانی نه‌چندان خوشنام، به ایامی نه ‌چندان دور می‌اندیشد كه پایه‌ریز فرهنگ نوین كشور بود و خیابانی كه در آن جای گرفته و نام حكیم ناصرخسرو را كه از مفاخر فرهنگی ماست بر خود دارد، خیابانی بود كه مراكز متعدد فرهنگی و علمی در خود داشته كه امروزه جز كتابفروشی‌های قدیمی، نشانی از آنها نیست ولی به عوض، در ضلع شرقی آن، صدای «دارو،دارو» یك لحظه قطع نمی‌شود! اینجا دارالفنون شده است و البته بر كسی پوشیده نیست كه دارو همیشه به معنای دوا نیست و بیشتر معادل drug به كار می‌رود اما در ضلع غربی، دارالفنون همچون پدری سالخورده و فرتوت، ابرو درهم كشیده، نگاهی عتاب‌آلود به این نسل ازخودرمیده دارد. این ازخودرمیده‌ها در ضلع شرقی و با فاصله‌ای بعید، به دنبال متاعی هستند كه روح بنیان‌گذار دارالفنون از آن در عذاب است.

گویی از همین روست كه اهل دارو هرگز در حاشیه دارالفنون نمایان نمی‌شوند؛ بنایی كه به رغم فرسودگی، همچون لعلی درخشنده به چشم اهل نظر زیبا و دلنواز می‌آید.
سردر زیبای دارالفنون را لرزاده – معمار معروف – پدید آورده و خط چشم‌نواز بالای آن از عبدالحمید ملك‌الكلامی ملقب به امیرالكتاب است. دارالفنون در آغاز از چنان منزلتی برخوردار بود كه رضاقلی‌خان هدایت – مولف مجمع‌الفصحاء، ریاض‌العارفین و انجمن‌آرای ناصری – به ریاست آن برگزیده شد و به این منظور، از شیراز به تهران كوچ كرد.





امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 07 خرداد 1392 - 17:18
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 7 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / ahoora2 / mehrsa / ark / shima22 / shahrsaz / eisa /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
از دارالفنون تا سال ۵۷به عنوان مدرسه استفاده شد و بعد از آن به مركز تربیت معلم تبدیل گردید. سپس مدتی به مركز آموزش ضمن خدمت وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص یافت تا آنكه در سال۶۷ جزو فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و تصمیم گرفته شد از این بنای ترد و شكننده كه دیگر توانایی ارائه خدمات آموزشی را نداشت، پس از مرمت و بازسازی، به عنوان گنجینه آموزش‌و پرورش استفاده شود و به این ترتیب، در ایران نیز همانند بسیاری از كشورهای دیگر، مركزی برای نگهداشت تاریخ مكتوب، عینی و شفاهی تعلیم و تربیت فراهم آید. اكنون سال‌هاست كه از تصویب این طرح می‌گذرد ولی دارالفنون سالخورده همچنان مهجور و تكیده – لابد به جرم دانش‌پروری – سر در گریبان فرو برده، در گوشه‌ای از خیابان ناصرخسرو چمباتمه زده تا دستی از غیب برون آید و گره از كار فروبسته‌اش بگشاید، حال آنكه ساخت‌وسازهایی بسیار بی‌مقدار با هزینه‌های كلان صورت می‌گیرد كه با آنها می‌شود چند بنای تاریخی نظیر دارالفنون را بازسازی كرد كه نشان از هویت فرهنگی ومعماری  كشور دارند.
بازسازی بنایی فرسوده و ازدست‌رفته نظیر دارالفنون، نیاز به عزمی ملی دارد. این وظیفه‌ای نیست كه یك وزارتخانه به‌تنهایی بتواند از عهده انجام آن برآید و نیاز به توجه مدیریت كلان فرهنگی دارد تا هزینه لازم را برای انجام سریع عملیات نوسازی آن تامین كند و كار را در اسرع وقت و در زمانی تعیین‌شده به سامان برساند؛ نه آنكه مرمت بنایی چنین عظیم به بودجه وزارتخانه‌ای حوالت شود كه خود، چشم به همیاری مردم دارد! از این روست كه پس از گذشت سال‌های متمادی، هرازگاهی خرجی اندك صرف مرمت‌های جزئی و ناقص در این بنا می‌شود كه چون بودجه‌ای برای پیگیری و ادامه كار بازسازی در پی ندارد، آنچه انجام یافته هم به دلیل نیمه‌كاره‌ماندن، در معرض تخریب و فرسایش زمانی قرار می‌گیرد، كه گرفته است و باز كار به نقطه آغاز می‌رسد.




امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 07 خرداد 1392 - 17:24
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / ahoora2 / ark / shima22 / eisa /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران








امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 07 خرداد 1392 - 17:25
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 6 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / ahoora2 / negar_v / ark / shima22 / eisa /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران





امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 07 خرداد 1392 - 17:26
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / ahoora2 / ark / shima22 / eisa /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
درضمن با یکم تامل بیشتر تو تصاویر به وضوح ویران شدن تدریجی این بنایی تاریخی و میتونیم ببینم.واقعا تاسف باره...
کشورایی دیگه دنبال یه چیزی میگردن که وصل کنن به تمدن خودشون و بگن این برای ما بوده اونقت ماها که خدایی اسار باستانی و اولین ها و خیلیم ادعامون میشه مهد تمدنیم!!!!!!!!آثار باستانی خودمون وبه وضعی انداختیم!!!!!!!!
واقعا ماوقتی روزگاری را که داشتیم ارج نمی گذاریم چه کسی در آینده ما را بیاد خواهد آورد؟


امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 07 خرداد 1392 - 17:30
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 6 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ahoora2 / negar_v / mehrsa / ark / shima22 / eisa /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران




اینم یه گوشه از شاهکارای هنریمون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






سه شنبه 07 خرداد 1392 - 17:32
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / ahoora2 / majid1 / ark / shima22 /
ahoora2 آفلاین



ارسال‌ها : 84
عضویت: 11 /2 /1392
سن: 25
تشکرها : 647
تشکر شده : 133
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
ممنون محیا جان. واقعا وقتی این تایپیک ودیدم.فقط یه چیزی اومد تو ذهنم ماداریم به کجا میریم؟!!!!!!!!
و چرا دستی دستی داریم فرهنگ خودمون ونابود میکنیم.همین بی توجیهی به اماکن تاریخی خودش یعنی ظلم به تمدن ما.
تمدنی که بعضی به وضوح دارن با دزدی براخودشون میسازن وما داریم نابود میکنیم.......
واقعا متاسفم ....
.........................بازم خیلی ممنون از پست قشنگ وپرمحتوات..................

سه شنبه 07 خرداد 1392 - 21:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از ahoora2 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: majid1 / 3digheh / shima22 /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
ممنون محیا جون ..عالی بود..واقعا جای تاسف داره که قدر نمیدونیم...همش
دنبال اینیم که ما الان چی داریم...چرا یه نگاه نکنیم ببینیم که ما چی
داشتیم ؟؟آیا قدر دونستیم از داشته هامون که الان میگیم چی داریم؟؟؟

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
سه شنبه 07 خرداد 1392 - 21:13
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh /
kaka آفلاین



ارسال‌ها : 202
عضویت: 20 /2 /1392
محل زندگی: TEHRAN
سن: 27
شناسه یاهو: imkm71@yahoo.com
تشکرها : 140
تشکر شده : 278
سلام محیای عزیز
الان جو میطلبه گله کنیم و باز از بی لیاقتی خودمون بگیم ولی من اینو نمیگم چون اونقدر اوضامون خراب شده که اگه خودمونم یکی از این مسولا شیم شاید از اینا بهتر نباشیم
        
                                                                                       شاید باید از خودمون شروع کنیم اگه بتونیم!!!

امضای کاربر :
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 00:11
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از kaka به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 / majid1 / 3digheh / shima22 / eisa /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
آره باید از خودمون شروع کنیم چون همین ماییم ه داریم میگیم ما الان چی داریم؟؟اگه هرکسی که میره به آثار باستانی رو میبینه خودشو مسول بدونه در برارش و آسیب نرسونه درست میشه...اما...

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 00:20
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: negar_v /
shima22 آفلاین



ارسال‌ها : 1668
عضویت: 23 /8 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
تشکرها : 1144
تشکر شده : 1632
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
ممنون محیا
مطلب خیلی خوبی گذاشتی آدمو درگیر میکنه
به فکر میبیره که چی داره به سر این کشور و فرهنگ میاد به قول آقا اهورا داریم به کجا میریم؟

ما ها عادت کردیم هر نقصی رو گردن مسعولینش
بندازیم در صورتی که خودمون هم دخیلیم خودمون نوعی مسئولیم ولی.....

ماها تاحالا خیلی دیدیم و شنیدیم  که از آمار تصادفات و مثلا سفر های نوروزی و تابستانی
حرف میزنن ولی واقعا اگه فکرشو بکنیم تا حالا شده از آمار نابودی آثار تاریخیمون حرفی
بشنویم و بزنیم ؟

اصلا ما ها به عنوان کسی که تو این خاک  بدنیا اومدیم چقدر با آثار تاریخیمون آشنایی داریم فقط اونایی که باب تره رو میشناسیم خیلیامون وقتی اسم یک آثار تاریخی رو میبینیم میگیم تو ایرانه؟اصلا گاهی از پیچیدگی اسم اون اثر از خوندن اسمشم میگذریم چه برسه به اینکه بهش اهمیت بدیم
مشکل اینه که ما ها ساده از کنار این چیزا
میگذریم داریم سطحی برخورد میکنیم ارزشش برامون کمه چون بهش پی نبردیم چون خودمون برای آثار گذشته کشورمون زحمتی نکشیدیم 

الان بیشتریا به فکر خودشونن  به فکر آیندشون پس لزومی نمیبینن که بخوان به آثار
تاریخیشون  و فرهنگ گذشتشون فکر کنن اوناییم که به فرهنگ کشورشون و آثارش اهمیت میدن خیلی کمن که به قول معروف یک دست صدا نداره چیزی که
مهم شده آیندس ولی یک روزی میفهمییم  که موجودیت
فرهنگ و  گذشته قدیمیه که آینده کشورمون که
همون آینده خودمونه رو میسازه  امیدوارم اون
روز نشه نوش دارو پس از مرگ سهراب...     


امضای کاربر : در بیکرانه زندگی دو چیز افسونم کرد ، آبی آسمان که می بینم و میدانم نیست
و خدایی که نمی بینم و میدانم که هست..
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 10:41
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 6 کاربر از shima22 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: majid1 / negar_v / elham20 / mehrsa / 3digheh / ahoora2 /
mehrsa آفلاین



ارسال‌ها : 716
عضویت: 22 /6 /1391
محل زندگی: tehran
سن: 19
شناسه یاهو: saba-f8_2000@yahoo.com
تشکرها : 497
تشکر شده : 774
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
بحث جالبی بود محیا جان مرسی واقعآ تآسف بار ک ما قدر این همه قدمت و نمیدونیم

یا خودمون با دستای خودمون میزاریم راحت کشورای دیگ از اثارمون استفاده کنند

یا هم ک میسپریمشون به زمان ک همه ی اونارو از بین ببر


امضای کاربر : کسی باش که عمری با تو بودن، یک لحظه ؛

و لحظه ای بی تو بودن، یک عمر باشد .


چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 13:35
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از mehrsa به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh / shima22 /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
بیاین اینجا همه قول بدیم و سعی کنیم که اگر آثاری دیدیم مراقب باشیم...اگر هرکی از خودش شروع کنه کم کم فراگیر میشه

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 13:38
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh /
kaka آفلاین



ارسال‌ها : 202
عضویت: 20 /2 /1392
محل زندگی: TEHRAN
سن: 27
شناسه یاهو: imkm71@yahoo.com
تشکرها : 140
تشکر شده : 278

سلللللللام

یه نفر میره پیش پیامبر(ص) میگه وقتی میام مسجد و پای حرفای شما میشینم دوس دارم میرم بیرون گناه نکنم ولی نمیتونم!!!!؟؟؟
پیامبر میفرمایند:اگه بتونی همین حسی که اینجا داری رو بیرون هم داشته باشی میتونی رو آب را بری

                                       الهام خانوم  اشرف مخلوقاتیم میتونیم ها ولی تنبلیم باید واسه اون یه فکری کنیم

امضای کاربر :
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 13:45
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
اه وقتی میریم بیرون حواسمون باشه که نزنیم چیزی رو خراب کنیم...تنبلی؟؟؟باید حواسمون جمع باشه..

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 13:49
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
kaka آفلاین



ارسال‌ها : 202
عضویت: 20 /2 /1392
محل زندگی: TEHRAN
سن: 27
شناسه یاهو: imkm71@yahoo.com
تشکرها : 140
تشکر شده : 278
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
پس هرکی تونست قولی رو که به خودش میده همیشه سر قولش بمونه بیاد جایزش با من

امضای کاربر :
چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 14:01
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از kaka به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 /
mehrsa آفلاین



ارسال‌ها : 716
عضویت: 22 /6 /1391
محل زندگی: tehran
سن: 19
شناسه یاهو: saba-f8_2000@yahoo.com
تشکرها : 497
تشکر شده : 774
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
من ک از اوایل امسال به خودم قول دادم ک رفتارم با محیط زیستم و اطرافم ک شامل همه چیز یعنی خیابان و پیاده رو...

میشه لطیف باش و اهمیت بیشتری بدم ک الان اثار تاریخیمون جزيشون میشه من اگر از خودم شروع کنم اول خودم انجام بدم

پس اگر به دو نفر دیگ هم تذکر بدم شاید تآثیر داشته باش نه وقتی ک خودم انجام ندم و فقط تذکر به این و اون بدم

راستش من وقتی این تصمیمو گرفتم ک ی نفر ک رفته بود المان از اونجا برام نعریف کرد راستش اونا خیلی به این جور چیزا

اهمیت میدن منم پیش خودم گفتم مگ چه چیز ما کمتر ک نتونیم انقدر اهمیت بدیم به کشورمون به شهرمون به اثارمون

از اون روز با خودم عهد بستم امیدوارم بتونم برای همیشه به فکر باشم و تاثیر مثبتی رو اطرافیانم بزارم 

(زیاد حرف زدم ببخشید در مورد این تاپیک هم نبود)



امضای کاربر : کسی باش که عمری با تو بودن، یک لحظه ؛

و لحظه ای بی تو بودن، یک عمر باشد .


چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 14:24
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از mehrsa به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ark / elham20 / ahoora2 /
ark آفلاین



ارسال‌ها : 821
عضویت: 27 /2 /1391
محل زندگی: تهران
سن: 24
شناسه یاهو: ark.flame@yahoo.com
تشکرها : 1220
تشکر شده : 1037
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
مطالب اینجا رو خوندم، خیلی خوب بود، ولی یه نکته میخوام بگم، ما جوونا با وجود اینکه باید از این بی احترامی به آثار باارزشمون تاسف بخوریم ولی دیگه تاسف خوردن فایده ای نداره! به جای تاسف خوردن درس بگیریم از اثار به جا مانده و خودمون رو تو مسیر خلق چنین اثاری قرار بدیم، مسلما روز به روز اثار باستانی ما، چه ما تاسف بخوریم چه نه رو به فرسایش میره! اگه هویت ملی و فرهنگی برامون مهمه و این زنجیره ای که از گذشته به ما رسیده و قراره به آینده برسه به عنوان معمار حلقه های این زنجیره رو با دست های خودمون ارزشمندش کنیم و آثاری در خور بسازیم با همه مصیبت ها!!

این هدیه ای گرانقدر میشه به آیندگانمون، به نظر من اینجا دیگه این بحث رو ادامه ندیم چون اینجا تاپیک مناظره نیست، اگه بحث رو دوستان خواستار ادامه دادنش بودن بریم تو بخش مناظره.....

امضای کاربر :

زلف آشفته و خوی کرده و خندان لب و مست / پیرهن چاک و غزل سرای و صراحی در دست
نرگسش عربده جوی و لبش افسوس کنان / نیم شب دوش به بالین من آمد بنشست
سر فرا گوش من آورد به آواز حزین / گفت ای عاشق دیرینه من خوابت هست
عاشقی را که چنان باده شبگیر دهند / کافر عشق بود گر نشود باده پرست




چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 16:17
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از ark به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: 3digheh / elham20 / shima22 / mehrsa / ahoora2 /
3digheh آفلاین



ارسال‌ها : 2455
عضویت: 16 /2 /1391
محل زندگی: تــــبریــــز
سن: 29
تشکرها : 2844
تشکر شده : 4889
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
علیرضا بعضی وقتا شک میکنم تو تلپاتی داری!!!!!!!!!!!!!!!!به جان خودم. صفحه رو رفلیش کردم دیدم اسمت وتو این بخش گفتم حالا که علیرضام اومد و اکثر بچه هام قاطی بحث شدن برم پیشنهاد بدم بقیه بحث و ببیریم بخش مناظره که دیدم ماشالا شما زودتر ازمن استیاناتو بالا زدی.
بهرحال بچه های عزیز منم با علیرضا موافقم بقیه بحث تو بخش مناظره.


امضای کاربر : باکمترین هزینه سرنوشتان را رقم  برنید!!!برای اطلاعات بیشتر رو عکس ها کلیک کنید.






چهارشنبه 08 خرداد 1392 - 16:27
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از 3digheh به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ark / elham20 / mehrsa / ahoora2 / memari /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
معماری مدرسه عالی مدیریت

  شناسنامة طرح:

     مــوقعيـــت اثـــر:   تهــــــران
     مساحت بستر طرح:  400‌,22 مترمربع
     مساحت زيـــر‌بنــا:  000‌,7 مترمربع
     نــــــوع ســـــازه:  بتن مسلّح
 تـاريخچـة اثـر:

     كــــارفـــــرمــــا:  شركت ايران كانتينِر
     مشـــاور طــــراح:  مهندسين مشاور عبدالعزيز فرمانفرمائيان و همكاران
     گـــروه طــــراحي:  مهندس نادر اردلان ، مهندس يحيي فيوضي
     افراد مؤثر در طـرح:  آقاي عربشاهي (طراحي و ساخت عناصر تزئيني و هنري)
    تــاريـــخ طــراحي:  50‌ـ1349 ﻫ‌ . ش .

    تاريخ بهره‌‌برداري :  1351‌‌ ﻫ‌ . ش .

ساختمان مدرسه در بستري سبز بر فراز تپه‌اي بنا شده
است. بستر طرح، مستطيلي به ابعاد 170×110 متر است. فضاهاي بسته كه بر
گرداگرد زمين استقرار يافته‌اند عموماً كم‌ارتفاع و يك طبقه‌اند ، و باغي
به ابعاد 130×80 را در ميان مي‌گيرند. «دستگاه ورودي» به شكل بنايي دو طبقه
در شرق بستر طرح بنا شده است. در ميانة باغ، «ساختمان كتابخانه» ـ بنايي
سه طبقه با قاعدة هشت و نيم هشت ـ  از فراز سكويي به هرسوي باغ مي‌نگرد.
اضلاع شمالي و جنوبي باغ را «حجره‌هاي دانشجويان» اشغال كرده‌اند كه در دل
ديواري قطور پنهان شده و جداره‌هاي باغ را مي‌سازند. «ساختمان مُدرس‌ها» در
جبهة مقابل ساختمان ورودي و در ترازي پايين‌تر نسبت به آن واقع شده است.
 مدرسة عالي مديريت به عنوان شاخه‌اي از دانشگاه هاروارد ايالات متحدة
آمريكا بنا بود كه با همكاري استادان آن دانشگاه به تربيت مديران و متخصصين
بخش‌هاي خصوصي و دولتي بپردازد. بعد از انقلاب اسلامي، اين مدرسه با نام
دانشگاه امام صادق(ع)، مستقلاً اهداف پيش‌بيني شده را ادامه داد. در
سال‌هاي اخير ملحقاتي همچون مجموعة خوابگاه‌ها و مسجد به طرح اوليه اضافه
شد و عملياتي از قبيل اضافه شدنِ بخش‌هايي به ساختمان مُدرس‌ها، اضافه شدن
زيرزميني به عنوان سالن قرائت به كتابخانه و به دنبال آن برچيده شدن آبنماي
سكوي مياني و تغييراتي در سالن غذاخوري و حجرات دانشجويان در آن انجام
گرفت. در تحليل اين اثر، طرح اوليه بدون تغييرات و اضافات ياد شده مد‌ّ نظر
قرار مي‌گيرد.
1)    موقعيت بنا در شهر تهران

مدرسه و پيرامون آن
    مجموعة مدرسة عالي مديريت در شماي كلي بنايي «قلعه‌مانند» است كه
«باغي»‌ در ميان و فضاي سبز پردرختي در پيرامون دارد. بستر مشجـّر اين بنا
كه دور از بافت متراكم شهر و متمايز از آن واقع شده ‌است آن را شکوهمند
مي‎سازد و از ميان درختان فراز تپه به‌خوبي مي‎نماياند. از هيئت قلعه‌مانند
و تمام بستة بنا چنين برمي‌آيد كه بهره‎گيري از چشم‎اندازها و طبيعت اطراف
چندان مورد توجه طراح نبوده است؛ اما اين موضوع هرگز به معناي كم اهميت
بودن سيماي بيروني ساختمان نيست؛ زيرا براي مخاطبي كه از سوي بزرگراه زير
پاي ساختمان به آن مي‌نگرد منظرة جذاب و رمزآلود ساختماني كه توسط درختان
بلند باغ پيرامون محافظت مي‌شود به سادگي قابل چشم‌پوشي نيست.

2)    عكس هوايي از مدرسه عالي مديريت (منبع: ايران؛ عناصر سرنوشت)¬¬

     براي رسيدن به ورودي چشمگير بنا كه دروازه‌اي است
براي ورود به اين بناي قلعه‌مانند، عبور از باغ پيرامون مجموعه و طي مسيري
نه چندان كوتاه ضروري است؛ امري كه ساختمان را دور از دست و منزوي
مي‌نماياند و به آن كيفيتي «درونگرا» مي‎بخشد.
 مدرسة عالي مديريت، مركزي شبانه روزي با برنامة آموزشي فشرده است؛
عملكردي كه نياز به محيطي دنج و آرام دارد. ممكن است چنين به نظرآيد كه
انتخاب «صورتي درونگرا» براي آن بوده است كه آرامش و خلوت مورد نياز حاصل
شود؛ اما بايد متوجه بود كه تنها انتخاب بستر وسيع و مشجـّري كه بنا را
احاطه مي‌كرد و آن را از بافت متراكم شهري و اجتماع  جدا مي‌ساخت، براي
دستيابي به محيط دنج و آرام دلخواه كفايت مي‌كرد و در چنين شرايطي ديگر
ضرورتي بر انتخاب «فُرم درونگرا» وجود نداشت؛ لذا اين انتخاب را تنها
مي‌توان زاييدة ميل و ارادة طراح تلقّي نمود.




امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
یکشنبه 13 مرداد 1392 - 23:05
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
ادامه معماری مدرسه عالی مدیریت

سازماندهي كلي طرح
    مخاطب با عبور از دروازة ورودي، خود را در يك «باغ» كوچك مي‌يابد.
كشيدگي اين ‌باغ بر محور شرقي ـ غربي است. سه بازيگر مهم طرح بر محور مذكور
نشسته‌اند: «دستگاه ورودي» در شرق آن، «ساختمان كتابخانه» در ميانه، و
«بناي مُدرس‌ها» در آخرين نقطة غربي آن. البته كتابخانه از سوي ديگر بر
محورشمالي ـ جنوبي مدرسه واقع ‌شده است، كه با ساختمان غذاخوري در انتهاي
شمالي آن گفتگو مي‌كند. در جنوبي‌ترين نقطة اين محور نيز درِ كوچكي به
بيرون باز شده است.
    طرح مدرسه يادآور الگوي باغ ايراني است؛ البته باغي كه با مساحتي كمتر
از يك هكتار بسيار كوچك‌تر از نمونه‌هاي سنّتي است؛ وجود كتابخانه و سكّوي
وسيع زير آن در ميانة صحنه، اين باغ را حتي كوچك‌تر از آنچه هست نشان
مي‎دهد. فرد با گذر از ورودي و پا گذاشتن به فضاي باز خود را در درون
«حياطي محصور» حس مي‌كند؛ و همين امر اين باغ كوچك را به يك «حياط مياني»
شبيه مي‌سازد.
     كتابخانه و دستگاه ورودي در گفتگوی با يكديگر فضاي اين حياط را به دو
بخش «عمومي» و «خصوصي» تقسيم مي‌كنند؛ بخش عمومي در پوشش هاله‎اي است كه
بين ورودي و كتابخانه احساس مي‎شود و بخش خصوصي باقي مجموعه را در بر
مي‎گيرد. در نتيجة اين تقسيم و خُرد‌شدن‌ْ باغ باز هم كوچك‌تر جلوه
مي‌‌‌كند و شباهتش به «حياط مياني» بيشتر مي‌‌شود. در طرح حياط، دو محور
طولي وعرضي كه توسط ساختمان‌هايي در طرفين‌شان بر آنها تأكيد شده است
مي‌يابيم؛ ظاهراً در اين حياط با انتظامي «چهارايواني» مواجه‌ايم. از ميان
چهار بنايي كه در منتهي‌اليه محورهاي حياط واقع شده‌اند ـ خصوصاً اگر از
بالا به مجموعه نگاه كنيم ـ دو تاي طرفين محور طولي، يعني دستگاه‌ ورودي و
ساختمان مُدرس‌ها، نمود بيشتري دارند. به اين ترتيب مي‌توان به انتظامي «دو
ايواني»  در اين حياط نيز قايل شد.
   بناي كتابخانه در ميانة باغ شباهتي به «كوشك» باغ‌هاي قديمي دارد؛ شكل
چليپايي اين ساختمان عاملي ‌است كه بر اين تصور صحـّه مي‌گذارد، و در جاي
خود مورد ‌تأمل قرار خواهد گرفت [1]. ساختمان مُدرس‌ها به واسطة شيب زمين
در ترازي پايين‎تر از كوشك كتابخانه قرار گرفته و تا حد‌ّي در پشت آن پنهان
شده است؛ امري كه موجب مي‌شود بخشي از محور طولي حياط كه در فاصلة ميان
ورودي و كوشك قرار دارد اهميت بيشتري پيدا كند و الگوي سومي نيز علاوه بر
دو الگوي پيش گفته در طرح سربر‌آورد، كه مي‌توان به آن الگوي «تك‌ايوان و
كوشك» اطلاق كرد.
   بنابر‌آنچه ‌‌آمد به نظر ‌مي‌رسد كه مهم‌ترين ويژگي اين طرح استفادة
توأمان از الگوهاي متفاوت طراحي و انتظام فضايي است؛ طرح مدرسه همواره در
ميان دو الگوي «ساختماني بر گرد حياط مركزي» و «باغ ايراني» و سه انتظام
فضايي «چهارايواني»، «دو ايواني» و «تك‌ايواني و كوشك» در نوسان است. توجه
به اين نكته ضروري است كه تمهيدات به كار‌رفته در طرح مجموعه بيش از
«تركيب» و «درهم‌آميختن» اين الگوهاي ‌سنتي متوجه «دركنار هم نشاندن» آنها
بوده است؛ گويي ايجاد اين خصايل چندگانه را بايد از نيـّات اوليه و اصلي
طراح برشمرد.
  راهنما: (1. دستگاه ورودي-فضاهاي اداري 2. ورودي فرعي 3.باغ/حياط مياني
4. سكوي مياني 5. كتابخانه 6. ساختمان مدرس‌ها 7. ساختمان غذاخوري 8.
حجره‌هاي دانشجويان)



3)    برش افقي مجموعه.


4)    برش عمودي طولي مجموعه

 


5)    برش عمودي عرضي مجموعه




6)    برش عمودي عرضي مجموعه از محل كتابخانه
   در حركت آونگ‌گونة فضاي باز مدرسة عالي مديريت بين دو كيفيت «حياط» و
«باغ»، طرح جداره‎هاي مجموعه حايز توجه است. ضخامت اين جداره‎ها و
دروازه‎هايي كه آنها پي‌در‌پي و به طور منظم رو به سوي فضاي اصلي باز
مي‎كنند نشان‌مي‎دهد كه اين كالبد نه فقط ديواري قطور و مجو‌ّف براي يك
باغ، كه عنصري واجد شخصيت و درخور اهميت در طرح مجموعه است.
    جدارة حياط، شامل حجره‌هاي دانشجويان، مجموعه‌اي است متشكل از اجزاي
مستقل تكه‌تكه، كه در ترتيبي خطي انتظام يافته‎اند. به بيان ديگر، حجره‎هاي
دانشجويان حلقه‎هاي زنجيري را ساخته‎اند كه جانب شمال و جنوب حياط را از
آنِ خود كرده است. حلقه‎هاي زنجير، به طور منظم در‌پي هم مي‌آيند و تنها در
گوشه‎هاي حياط چرخشي چهل و پنج درجه دارند. اين اتفاق، استثنائاً در نقطة
ديگري از جدارة شمالي نيز رخ مي‎دهد و يك ورودي خصوصي از جانب شمال را شكل
مي‌دهد.
    فضاهاي تشكيل‌دهندة حلقه‎هاي زنجير، طاق‌هاي گهواره‎اي دارند. به اين
ترتيب، جداره‎هاي شمالي و جنوبي مجموعه، بام‌هاي پر‌تراشي پيدا كرده‎اند.
اين حجم‌ها از شيب ملايمي كه از جانب شرق به غرب در بستر طرح وجود دارد
پيروي مي‎كنند.
   تكّه‌تكّه شدن جدارة اصلي و پرتراش شدن بام آنها ساختمان مورد نظر را از
صورت يك بناي واحد بيرون آورده و به يك بافت قديمي شهري شبيه مي‎سازد. به
واسطة رشد درختان محوطه كسي كه در معبر پيادة بين درختان و جداره‎هاي شمالي
يا جنوبي گذر مي‎كند چنين مي‌پندارد كه در كوچه‎اي از يك بافت شهري قدم
مي‎زند و از جلوي خانه‎هاي مختلف مي‎گذرد.



طرح تحليلي 1                                        طرح تحلیلی 2                                         طرح تحلیلی 3

 

طرح تحلیلی 1- تفسیری از سازماندهی مجموعه در طرح حیاط
میانی، وجود دو محور متعامد طولی و عرضی و ساختمان‌هایی که در طرفین این
محورها استقرار یافته‌اند، نشان از الگوی «چهار ایوانی» در انتظام فضایی
این مجموعه دارد.
طرح تحلیلی 2- تفسیری از سازماندهی مجموعه با توجه به اینکه دو ساختمان
ورودی و مدرس‌ها در دو سوی محور طولی حیاط اهمیتی بیشتر از دو بنای طرفین
محوری دارند، می‌توان در انتظام فضایی این مجموعه به انتظام «دو ایوانی»
نیز قائل شد.
طرح تحلیلی 3- تفسیری از سازماندهی مجموعه وجود کتابخانه در میانه حیاط که
عنصری بسیار بزگ و پراهمیت است، الگوی سومی را نیز در انتظام فضایی این
مجموعه مطرح می‌کند: الگوی «تک ایوان و کوشک».
   حياط‌هاي كوچكي كه از پسِ جدارة باغ هويدا مي‌شوند، حجره‌هاي دانشجويان
را بر گرد خود دارند. گويي اين حياط‌ها باغ اصلي را به ميان حجره‎ها
مي‌كشانند. دروازه‎‌ها تداوم فضاييِ ياد‌شده را تنظيم، و بر «تفكيك آحاد
درعين پيوند آنها» دلالت مي‎‌كنند ـ اصلي كه ريشه‌هاي عميقي در سازماندهي
فضاهاي سنّتي دارد.

 

7)    تصویری از جداره حیاط میانی مجموعه- تصویر فوق
مبین آن است که جداره حیاط اصلی خود واجد آحاد مفصلی است مشتمل بر حیاط
کوچک و حجره‌ها و نشان می‌دهد که طراح تنها در پی محصور کردن حیاط با یک
دیوار ساده نبوده است و الگویی نو ارائه کرده است.

 

    جداره‎هاي حياط اصلي ـ با خصايلي كه براي آنان
برشمرده شد ـ شباهتي به ديوارهاي سادة پيرامون باغ‌هاي قديمي ندارند؛
همچنانكه طرح اين جداره‎ها به طرح جداره‎هاي مدارس سنتي هم شبيه نيست ـ حتي
اگر در گوشه‎هاي بعضي مدارس بتوان حلقه‎اي از حلقه‎هاي زنجير مورد بحث را
يافت. در اينجا نيز طراح نكاتي را از هر يك از دو الگوي «ديوار حياط» و
«ديوار باغ» برگرفته است؛ اما اين بار به «دركنار هم نشاندن» آنها اكـتـفا
نـكـرده، و از «در هم آميختـن» الـگـوهـا بـه «صورتي نو» و «انتظامي تازه»
دست يافته است.

 



8)    منظرۀ دیوارۀ باغ از سوی مسیرهای جانبی- با حرکت در امتداد دیواره‌های باغ، مخاطب‌گویی در کوچه‌ای از یک بافت شهری قدم می‌زند.

 2.دستگاه ورودی در هر دو سمت (رو به داخل مجموعه و
خارج آن) از حجم‌های طره برخوردار است. این کیفیت که در نقاط دیگر طرح به
چشم نمی‌خورد نشانۀ توجه این ساختمان به دو سو و مخصوصاً به محور اصلی باغ و
بنای کتابخانه است.
 

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
یکشنبه 13 مرداد 1392 - 23:09
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: eisa /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
عناصر تشكيل ‌دهندة طرح

 دستگاه ورودي

 


    دستگاه ورودي، بلندتر و پرتراش‎تر از ديگر حجم‎‎هاي مجموعه، با هيئتي
دروازه مانند، ايواني است رو به بيرون كه از اطراف و از مسافت دور ديده
مي‌شود. شمايل اين ورودي شباهت‌هاي زيادي به ورودي‌هاي كاروانسراها و برخي
مدارس، يا به عبارتي بناهاي مستـقل از بـافـت و تـك افتادة قديمي دارد.
نماي اين بخش تقريباً تنها نمايي از مدرسه است كه از بزرگراه شرقي قابل
رؤيت است. ساختمان ورودي در عين دعوت‌گري، خاموش و با وقار است.

 


    ساختمان ورودي بنايي متقارن است، و پشت و رويي مشابه دارد. احجام راه
پله در دو منتهي‎اليه چپ و راست ساختمان، با قاعدة هشت ضلعي و بدون هيچ
روزنه‌اي، اختتامي براي بنا فراهم مي‎آورند و ساختمان را «تمام‌شده» و
«بارو‌مانند» جلوه مي‎دهند. اينجا تنها مكاني است كه هم اشراف به بيرون و
هم چشم‎انداز مهمي به داخل مجموعه دارد؛ و از اين بابت با ديگر عناصر تشكيل
دهندة طرح مدرسه متفاوت است .[2]

 


    اين ساختمان علاوه بر فضاي ورودي كه در ميانه واقع شده است، بخش اداري ـ
در طبقة همكف ـ و اتاق‌هاي اعضاي هيئت علمي ـ در طبقة فوقاني ـ را نيز در
بازوهاي طرفين خود جاي مي‌دهد. پنجره‎ها در اين دو بازو بلند و كشيده‌اند؛ و
نمي‌توان گفت كه اين صورت كشيده و عمودي تماماً تابع طرح فضاهاي داخلي
است، شايد بهتر باشد كه طرح اين پنجره‌ها را براساس نقشي كه در طرح نما
ايفا مي‌كنند بسنجيم. واقعيت آن است كه استقرار پنجره‎ها در طرفين نما سبب
مي‎شود تا چشم‎انداز اتاق‌ها به محوطة باز كم اهميت شود، اما در مقابل، بر
اهميت پنجرة وسيع سرسراي مياني ساختمان كه رو به محوراصلي باغ گشوده مي‎شود
افزوده گردد.

 



9)    برش افقی ساختمان ورودی- همکف (راهنما: 1. ایوان 2. هال ورودی 3. اتاق اداری 4. پلکان دسترسی)

 

حجره‌ها و مُدرس‌ها

 


    انتظام بخشيدن به فضاهايي مخصوص اقامت دانشجويان به دور حياطي كوچك و
دنج، و سپس باز‌شدن دروازه‎اي از اين مجموعة كوچك به محوطة اصلي، سبب
مي‎شود كه ارتباط ميان فضاهاي اقامتي و محوطة اصلي واجد سلسله مراتبي شود.
به بيان ديگر، حجره‎ها مستقيماً با محوطة اصلي مربوط نيستند بلكه حياط‌هاي
كوچك را واسطة اين ارتباط قرار مي‎دهند. تركيب فضايي ياد شده را مي‎توان در
حياط‌هاي گوشه‎اي مدرسه‌هاي چهارباغ و صدر اصفهان مشاهده كرد. اين سلسله
مراتب سبب خصوصي‎تر شدن محيط حجره‎هاي مسكوني مي‎گردد و حسي از اتحاد و
خويشاوندي ميان افراد درون هر حلقه به وجود مي‌آورد.

 


    هر يك از آحاد حجره‌ها ـ يا چنانكه پيش‌تر گفته شد هريك از حلقه‎هاي
زنجيري كه جدارة حياط را مي‌سازند ـ واجد چهار اتاق خواب، يك اتاق نشيمن/
مطالعة جمعي و دو فضاي سرويس بهداشتي است. اشكال اتاق‌ها همگي منظم و در
تركيبي متقارن به دور حياط شش‌گوش انتظام يافته‎اند و به آن نگاه مي‎كنند.
اتاق نشيمن/‌مطالعه بين چهار اطاق قرار گرفته و عامل وصل آنها است. از اين
فضا است كه مي‎توان به حياط اصلي نظر كرد. با اين انتخاب‌ها، كار و زندگي
دانشجويان به هم آميخته شده و محيط دنجي براي آنان فراهم آمده است.

 


    ورود به اتاق‌هاي دانشجويان همانند محيط‌هاي سنّتي مستقيماً از حياط
كوچكِ شش‌گوش صورت مي‎پذيرد، و اگر چه ميان اتاق نشيمن و اتاق‌هاي دو جانب
آن نيز فضاي ربطي وجود دارد اما چنين به نظر مي‎رسد كه طراح مايل نيست از
فضاي نشيمن به عنوان معبري براي رسيدن به دو اتاق همجوار استفاده شود.

 


    انتخاب شكل شش‌گوش براي قاعدة حياط كوچك ابداع شيريني است. اين شكل، يك
قدم از آنچه معمولاً در سنّت معماري ايران براي اين حياط‌ها استفاده شده
است ـ يعني شكل هشت‌ضلعي ـ ساده‎تر و كم‎تراش‎تر است، و به اين ترتيب
«مدرن‎تر» مي‎نمايد. در عين حال به‌سبب استفاده از اشكال سنّتي و ارتفاع
بلند جدارة اين حياط‌ها فضاي آنها به فضاهاي سنّتي شبيه است. در واقع، فضاي
داخل هر حجره به خاطر شكل منظم اتاق، وجود طاق گهواره‎اي بلند،
تقسيم‎بندي‌هاي متقارن، و نوع مصالح مورد استفاده، سنتي‎تر از هرجاي ديگر
مجموعه جلوه مي‎كند.

 



10)    منظرۀ بیرونی ورودی مدرسه از سمت جلوخان ورودی

 



11)    منظرۀ ورودی مدرسه از داخل مجموعه

 



12) منظرۀ ورودی مدرسه از داخل باغ

دستگاه ورودی، در ابتدای محور شرقی- غربی باغ قرار می‌گیرد و با توجه کردن به این محور موجب اهمیت آن می‌شود.

 

    بناي مُدرس‌ها در پشت كتابخانه با تواضع بسيار
(شايد هم  تواضعي بيش از اندازه)، در دورترين نقطه نسبت به دستگاه ورودي
استقرار يافته است. فاصلة كمي كه ميان بناي مُدرس‌ها و كوشك وجود دارد، و
اختلاف تراز قابل توجه اين دو، مُدرس‌ها را در پس پرده و كم اهميت جلوه
مي‎دهد، گويي كوشك فضاهاي آموزشي را در پشت خود پنهان كرده است و اجازة
ابراز وجود به آنها نمي‎دهد .

 


    انتظام فضاهاي اصلي مدرس‌ها در طرفين يك هال ورودي يادآور طرح بعضي
مدارس قرن نهم هجري است كه واجد مُدرس يا نمازخانه در كنار ورودي اصلي خود
بودند. طرح اين بخش، از سه حجم با قاعدة هشت‌ضلعي، دو حجم با قاعدة مربع، و
دو حجم با قاعدة نيم‌مربع تشكيل شده است. (اين تركيب هشت‌ضلعي و مربع ما
را به ياد نقوش هشت‌و‌چهار در گره‌سازي مي‌اندازد). مُدرس‌ها ديوارهاي
بسته، سازة نمايان و هندسي، و بالاخره نورپردازي سقفي دارنـد. با اين
تمهيدات فضايي دلپذير و آرامش‌بخش پديد آمده كه مي‎تواند مأمن دانشجويان
باشد .[3]

 



13)  برش افقی یکی از واحدهای دربرگیرندۀ حجره‌ها
(راهنما: 1. مدخل ورودی از سمت باغ 2. حیاط میانی 3. اتاق خواب دانشجو 4.
نشیمن مشترک 5. سرویس بهداشتی)

 



14) منظرۀ یکی از حیاط‌های شش گوش حجره‌ها

 



15) تصویری از حیاط حجره‌ها (طرح نما و جزئیات
ساختمانی بخش حجره‌ها، این بخش از مدرسۀ عالی مدیریت را بیش از قسمت‌های
دیگر رنگ و بوی سنتی می‌بخشد

 



16) فضای داخلی یکی از کلاس‌ها


امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
یکشنبه 13 مرداد 1392 - 23:10
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: eisa /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
كتابخانه

   طرح كتابخانه در برش افقي به شكل چليپايي است، كه نسبت به محور اصلي باغ
به اندازة چهل‌و‌پنج درجه چرخيده است؛ چرخشي كه در منظر بيروني بنا چندان
به‌چشم نمي‌آيد[4] . به بيان ديگر ميان سازماندهي افقي بنا و واقعه‎اي كه
در بعد سوم كتابخانه رخ مي‎دهد تفاوتي هست. اين نحوة طراحي كه در معماري
سنّتي نيز مصاديقي دارد، شيرينكاري‌هاي معماران تيمچه‌ها و بازارهاي سنـّتي
را در ذهن تداعي مي‌كند . از طرفي بايد به بناي چليپايي‌شكل و پنجره‎هاي
بزرگي كه بين چهار عضو چليپا قرارمي‎گيرند توجه كرد، كه گويي چشمان خود را
به هشت سوي باغ كوچك مجموعه گشوده است؛ امري كه بر كوشك بودن اين ساختمان
دوباره مهر تأييد مي‌زند.

 



17) برش افقی ساختمان مدرس‌ها (راهنما: 1. ورودی از سمت باغ 2. هال ورودی 3. کلاس سمیناری 4. کلاس درس)

 

    با آنكه كتابخانه ساختماني دو طبقه است اما نمود
بيروني آن به صورت بنايي با يك طبقة بلند است. ستون‌هاي بتني بلند و بدون
انقطاع نماي خارجي، ديوارهاي يكپارچه آجري و پنجره‌هاي كركره‌اي تقريباً
سرتاسري در احجام چهارگوشه، و سطوح يكدست شيشه‎اي در ميانة نماهاي
كتابخانه، همگي تمهيداتي هستند كه براي اين منظور انديشيده شده‌اند. صفحات
كركره‌اي يادشده علاوه بر فوايد عملكردي ـ همچون تنظيم نور فضاي داخلي ـ
جداره‌هاي بسته آجري و بتني نما را نيز تلطيف مي‌كنند و وجهة خانگي‌تري به
بنا مي‌بخشند؛ ضمن آنكه در تقابل با سطوح شفاف شيشه‌اي، نمود آنها را نيز
قوي‌تر مي‌كنند.

 



18) نمایی از ساختمان کتابخانه- استفاده از قاب‌های
بتنی که سطوح آجری و شیشه‌ای را در خود جای می‌دهند و بهره‌گیری از صفحات
کرکره‌ای، تمایل طراح را در بهره‌گیری توامان از دو دستگاه طراحی «سنتی» و
«مدرن» نشان می‌دهد.

 

    ديوارهاي آجري نما كه به صورت مور‌ّب به داخل فرو
مي‎روند و حجم شيشه‎اي عقب نشسته ميان نما را قاب مي‌كنند نقاط مؤكّدي را
رو به چهارسو مي‎سازند. با آنكه اين سطوح فرونشسته نما هيچگاه اعتباري
همسنگ اعتبار ايوان‌ها در ساختمان‌هاي سنّتي پيدا نمي‌كنند،اما در تقويت
هيئت «كوشك‌مانند» اين بنا بسيار مؤثرند .[5]

 


    زمين مدرسه شيبي از جانب شرق به غرب دارد . ورود به باغ از بلندترين
نقطه ـ از جانب شرق‌ـ صورت مي‎پذيرد؛ و فرد پس از ورود، براي رسيدن به
كتابخانه بايد بر روي شيب حركت كند و آرام‌آرام به ترازي پائين‎تر برسد؛
امري كه مي‌تواند از اهميت كوشك به عنوان نقطة اوج طرح بكاهد، و سابقه‌اي
هم در سنّت طراحي باغ هاي قديمي ندارد. طراح براي رفع اين مْعضل سكّويي در
پاي كوشك ساخته و ارتفاع آن را بيشتر كرده است ـ كه بر وسعت كوشك در ميانة
باغ نيز مي‌افزايد؛ و حتي آن را نسبت به باغ بيش از اندازه بزرگ جلوه
مي‌دهد.

 


   در طرح كتابخانه (چه در انتظام دو‌بعدي و چه سه‌بعدي) اشكال راستگوشه
حاكميت دارند. در استخوانبنديِ نما آجر حضور ندارد؛ در واقع چارچوب نما را
خطوط قاطع سازة بتني مي‎سازد و آجر فقط در قالب صفحات تراش‌خورده در سطحي
محدود بينابين ستون‎ها را پر مي‎كند. طرح كتابخانه در منظر بيروني اگر چه
صورت ساده و خلاصه‌شدة كوشك سنّتي است، ولي با درنظر گرفتن نكاتي كه ذكر شد
ـ همچون اختصار در تراش‌ها و حذف اَشكال و خطوط مدورـ كمتر از حجره‌ها به
مصاديق سنتي شبيه بوده، و يك قدم به معماري مدرن نزديك‌تر شده است. فراموش
نـكنـيـم كـه طراحي بر مبناي همنشين كردن پاره‎هاي بزرگِ كدر با پاره‌هاي
بزرگ شفاف اگر چه در معماري سنتي هم مصداق‌هايي دارد، اما در آثار مدرن
بسيار به چشم مي‎خورد. با درنظر گرفتن محل استقرار كتابخانه در ميانة ميدان
و متقابلاً پنهان شدن حجره‌ها در پس ديوارهاي پيراموني، چنين تصور مي‌شود
كه طراح در آشكار ساختن مصاديق «سنـّت» و«مدرنيزم» در طرح خود

 



19) پلکان میانی در ساختمان کتابخانه – استقرار این پله به عنوان مظهری از
حرکت و دینامیزم در میانۀ ساختمان کتابخانه، آن را به نقطۀ اوجی در طرح این
بنا مبدل ساخته است و نشانه میل به «نمایش» فکر مدرن در قالبی «سنت‌گرا»
است.

 

نيز سلسله مراتبي را رعايت كرده است، و در اين كار
حجره‌ها را ـ كه سنـّتي‌ترين بخش‌هاي اين مجموعه‌اند ـ تا حد‌ّي در پرده
نشانده است. در سازماندهي فضايي كتابخانه، نشستن چهار فضاي مربع شكل متقارن
پيرامون يك فضا و رو به‌سوي آن، به آن فضاي مركزي عزّت و اعتبار مي‎بخشد، و
طرحي مركزگرا به وجود مي‎آورد [6]. نمايان كردن سازة منظم و هندسي سقف و
پاشيدن نور بر پله‎اي كه در مركز فضا واقع است توسط نورگير سقفي اهميت و
اعتبار اين فضاي مياني را دوچندان مي‎كند.

 


    استقرار راه‌پله در مركز كتابخانه مي‎تواند به معناي نمايش حركت در
مركز، مقد‌ّم دانستن حركت بر سكون، ميل به عرضة مجسمه‌اي در ميان فضا ،
تأكيد بر ارتباط بصري طبقات، و بالاخره «نمايش فكر مدرن در قالب چارچوبي
سنـّتي» باشد. اين پله كه مي‎توانست مطابق با الگوهاي سنّتي در گوشه‌وكنار
فضا قرار گيرد اينك در ميانة فضا نشسته است، گويي كلّ ساختمان كتابخانه به
وجود آمده تا پله را به نمايش بگذارد؛ و به اين ترتيب پله به نقطة اوج
ساختمان تبديل شده است. همچنانكه خود كتابخانه نيز با طرح چشمگير و وسعتي
كه دارد عنصر اصلي و مركزي بناي مدرسة عالي مديريت و شاه‌بيت طرح آن است.

 



20) برش افقی ساختمان کتابخانه – همکف (راهنما: 1. ورودی از سمت باغ 2. مخزن کتاب 3. قرائتخانه 4. پلکان میانی)
كتابخانه به‌صورت يك كوشك در باغ مجموعه استقرار يافته است. به اين
ترتيب كتابخانه ـ كه معمولاً نشيمني براي يك مركز آموزش عالي به حساب
مي‎آيد ـ تبديل به قلب مجموعه شده است. همچنين فضاي مطالعه و تأمل فردي از
فضاي تعليم و تعلـّم مهم‎تر قلمداد شده است. اهميت اين كوشك با استقرار بر
يك سكّوي وسيع و قرار‌گرفتن يك آبنماي بزرگ در جلوي آن دو‌چندان شده است.

 [2] دستگاه ورودي در هر دو سمت (رو به داخل مجموعه و خارج آن) از
حجم‌هاي طر‌‌ّه برخوردار است. اين كيفيت كه در نقاط ديگر طرح به چشم
نمي‎خورد نشانة توجه اين ساختمان به دو سو و مخصوصاً به محور اصلي باغ و
بناي كتابخانه است.

 

[3]  معماري داخلي مدرس‌ها يكي از نقاط قو‌ّت طرح مدرسة عالي مديريت
است. استفاده از ديوارهاي آجري منقوش در بدنه‎ها، سازه هندسي سقف، و
سازماندهي ميزهاي دانشجويان به صورت نيم‌حلقه در ميانة فضاي داخلي، محيط
مطبوعي فراهم آورده است كه فضاي گفتگوي علمي است و نه فضاي سخنراني تكنفره.
استقرار دانشجويان بر سكّوهاي پله‌پله و قرار گرفتن استاد در قسمت پايين
مُدرس موجب مي‌شود تا حضور دانشجويان مؤثرتر شود، و استاد ديگر تنها يك
«موعظه‎گر» نباشد.

 

[5] حوض بزرگ كتابخانه كه در جانب شرق واقع بوده و متأسفانه اينك وجود
ندارد از يك طرف روي اصلي كتابخانه را معلوم مي‎نموده، و از سوي ديگر وقار و
طمأنينه‎اي به كوشك كتابخانه مي‎بخشيده است.

 

 [4] آنچه موجب مي‌شود كه چرخش ساختمان نسبت به محور اصلي باغ كمرنگ شود
پيش‌‌آمدگي بام در بخش مياني هر چهار نما است كه احجام چرخيدة چهارگوشة
بنا را به هم مي‌دوزد.

 

[ 6]فضاهاي چهارگانه در چهار‌گوشة كتابخانه اگر‌چه خود سازه‌اي مركّب از
تير‌و‌ستون‎هاي ظريفي دارند، ليكن هم در برش افقي و هم در طراحي حجمي
به‌گونه‎اي استقرار يافته‌اند كه گويي ستون‌هايي عظيم وتوخالي‎اند كه فضاي
مركزي را در‌ميان گرفته و سقف آن را بر پا نگه داشته‎اند. چهار فضاي مربع
شكل گوشه‌هاي كتابخانه از لحاظ وسعت و ميزان گشودگي با فضاي مياني در
تضادند؛ كه كمك مي‎كنند تا كتابخانه از تنوع فضايي برخوردار شود، و
گوشه‌هاي دنج‎تري در كنار فضاي باز و گشودة مياني فراهم شود؛ و به اين
ترتيب باز هم بر اعتبار فضاي مياني افزوده‌اند.
منابع: 



كتاب نقد آثاري از معماري معاصر ايران، وزارت مسكن و شهرسازي، ١٣٨٦، ناشر: مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
یکشنبه 13 مرداد 1392 - 23:12
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: yalda1103 / eisa /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
مـــــــدارس قدیمی ایـــــــران
مدرسه دو منار طبس
در عین حال داشتن ارزش برای هدایت به ویژگی های مدارس دوره سلجوقی بازسازی
های دوره های بعدی مانع از مطالعات و پژوهش های معماری می گردد.

v ترديد در اصيل بودن پلان آن

vپلان مشابه مدارس متاخر تر است

vوجود دو مناره کوتاه آجری با کتیبه های کوفی و آجر لعابی آبی رنگ که در طرفین درگاه قرار دارند







(منبع تصوير و مطلب آرشيو شخصيم كه منابعشون رو ننوشتم)



مطالبي كه روي اينترنت بود:

مدرسه دو منار شاهکار قرن پنجم هجری ایران و از نادر ترین آثار دوره
سلوجوقی می باشد.این بنای تاریخی یکی از آثار منحصربفرد از معماری ایران
در هر طبس است مدرسه دو منار در داخل حصاری کهن ودر ربع گوشه جنوب غربی
حصار ودرجنوب امتداد بازار و شمال غربی ارگ تاریخی طبس واقع است. طول اين
مناره ها از سطح زمين حدود 18 متر مي باشد و كاملاً جنبان هستند. اين بنا
دو طبقه و داراي غرفاتي است. هر دو مناره داراي كتيبه مي باشد كه
متاسفانه بعضي قسمتهاي آنها ريخته شده



دومنار مدرسه کوچکی است که در داخل بافت شهر طبس چندان نمود ندارد لیکن
مناره های مشهور آن بازدید کنندگان به طبس را به سوی خود سوق می دهد منار
دو منار در دو سوی ایوان ورودی قرار دارند مناره ها در بلندای دو سوم
ارتفاع خود کتیبه ای را حمل می کنند کتیبه ها بر روی کاشی فیروزه ای نقش
آفرین گردیده اند.در نزدیکی مدرسه دو منار مسجدی قرار دارد که زیبایی خاصی
به بافت طبس ارزانی داشته است حیاط مدرسه راست گوشه ای است که اندازه های
آن 3/12 در 30 متر که چند پله از کوچه پایین تر هستند با حوضی با دو
باغچه باریک جانبی اش در میان آن است.در جلوی ورودی مدرسه دو منار یک فضای
سر پوشیده به آن افزوده شده است این فضای سر پوشیده دارای پوشش آجری زیبا
می باشد.در شمال غربی دو منار آب انباری واقع است که به آن حوض مدرسه دو
منار گویند. لوح سنگی آن سال 1218 را در بر دارد از اتاق بیرونی منار به
عنوان مطب استفاده می شده است.

















اين لينك هم يه مقاله در مجله وحيد هست كه درباره اين مدرسه چاپ شده

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
سه شنبه 15 مرداد 1392 - 12:05
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: yalda1103 / eisa /
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :