تبلیغات در اینترنتclose
معماری و طراحی پایدار




ارسال پاسخ
تعداد بازدید 1141
نویسنده پیام
elham20 آفلاین


ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
معماری و طراحی پایدار
از اسم تاپیک مشخصه..اینجا در مورد معماری پایدارو طراحی آن و...صحبت میشه..

امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
سه شنبه 07 خرداد 1392 - 21:36
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
معماری و طراحی پایدار
چكیده

در اواخر دهه
1960 و در اوایل 1970 نظریه معماری با داعیه های جدید پدید آمد . كه از دل
این نهضت و در طول مسیر آن نظریه ،پسامدرن ، شاخص ترین معماران
به ظاهر انقلابی را همراه خود ساخت . این نظریه در هر شكل خود ، اصولی چون
تاریخ گرایی ،احیای مستقیم و مردمی و سنت گرایی، بوم گرایی ،مفهوم گرایی،
استعاره و مابعد الطبیعه و جز آن را پذیرفت ،این نظریه در ابتدا از معماری
آغاز و سپس در تمام زمینه های فلسفی و هنری تعمیم جهانی یافت ، اما در معماری عمر طولانی نداشت- هر چند اثرات آن تا به امروز باقی است - سپس این نظریه جای خود را به
نظریه دیگری ،یعنی دیكانستراكشن یا دیكانستراكتیویست داد . این پدیده نو
ظهور به نحوی از حیطه معماری رخت بر بست .و در یكی دو دهه اخیر نظریه
،معماری پایدار ، پیش كشیده شد : تغییراتی كه با توجه به معیارهای زیست
اقلیمی و پایداری پدید می آیند ، هر روز اهمیت بیشتری می یابند.سخن از
پایداری در معماری را می توان به تصور و طراحی ساخت و ساز های آینده تعبیر
كرد آن هم نه تنها با پایداری فیزیكی ساختمان ، بلكه با پایداری و حفظ سیاره و منابع انر‍ژی آن . بدین ترتیب این گونه به نظر می رسد كه پایداری را بر پایه الگویی
تصور كرد كه در آن مواد و منابع در دسترس ، بیش از هدر دادن یا نادیده
گرفتنشان ، با كارایی بیشتری به كار گرفته شوند . به طور خلاصه ، منظور
ازبوم شناسی ساختمان این است كه بر قابلیت ساختمان برای تلفیق عوامل محیطی و
جوی ،و تبدیل آنها به كیفیت های فضایی و آسایش و فرم ،تمركز گردد.

آنگونه كه ملاحظه می گردد ،معماری پایدار تاییدی است بر روابط معماری و فعالیتهای وجودی حیات آدمی ،سیاست جوامع ورویدادها ، واقعیتها و مرجعیت ها ،و چیزی به همان اندازه مقاومت مردان و زنان و نهضت های اجتماعی در برابر جریا نهایی كه این وقایع را نادیده می گیرند .

در این تحقیق به بررسی طراحی پایدار ،تعریف پایداری و توسعه پایدار ، اصول طراحی پایدار در معماری و فرایند طراحی پایدار همچنین به مقایسه طراحی پایدار با طراحی مدرن می پردازیم و همچنین نمونه هایی ازساختمانهای ساخته شده مبتنی بر مبانی پایدار را ارائه و تحلیل می كنیم .


امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
سه شنبه 07 خرداد 1392 - 21:37
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
معماری و طراحی پایدار
معماری پایدار از دیدگاه سه تن از معماران معاصر
رشد بی رویه جمعیت کره ی زمین باعث بروز مسائلیهمچون تخریب جنگل ها ، انقراض گونه های گیاهی ، مصرف بی رویه ی انرژی ، گرم شدنکره ی زمین و ... شده است . در دو قرن اخیر اقداماتی برای حفظ محیط زیست و نجات
کره ی خاکی صورت پذیرفت . جاییکه توسعه ی پایدار کم کم مفهوم خود را می یافت ؛ برای جلوگیری از بروزمشکلاتی همچون نابودی منابع طبیعی ، تخریب اکوسیستمها ، آلودگی و ... ، راه حل هایی در مقابل الگوهایسنتی کالبدی اجتماعی و اقتصادی ارائه شد که مفهوم توسعه ی پایدار از آن برداشتمی شود .بعنوان تعریف می توان سخناز توسعه ای را به میان آورد که بتواند نیازهای کنونی را بدون از دست دادن تواناییهای نسل های آینده در رفع نیازهایشان ، تامین کند و در بلندمدت ، سلامت انسان ونظام های اکولوژیکی را بهبود بخشد . سرمایه گذاری بطور کافی در زمینه ی بهداشت ،
آموزش ، جمعیت و انرژی از اهداف توسعه ی پایدار است بطوریکه برای نسل های آینده ،بدهی اجتماعی بوجود نیاید .
از آنجاییکه صنعت دوم جهانپس از کشاورزی ، ساختمان سازی است ، مفهوم توسعه ی پایدار در قالب معماری و
شهرسازی نیز متجلی شد . در حقیقت این ساختمان ها هستند که آسیب های اصلی به کره یزمین می رسانند . دود ایجاد شده توسط کارخانه های مصالح سازی در کلانشهرها ، درمقایسه با آلایندگی اتومبیل ها ، درصد بیشتری از آلودگی هوا را به خود اختصاص میدهد . ایده ها و اقدامات مطرح شده در این عرصه با گسترش عمودی شهرها ، افزایش طول
عمر ساختمان ها با استفاده از فن آوری جدید و استفاده از مصالحی که انرژی کمتری رادر هنگام سوخت مصرف می کنند ، وارد مرحله ی تازه ای شد .پیشینه ی معماری پایدار ونهضت حفظ محیط زیست به قرن نوزدهم بر می گردد . پیشگامان نهضت معماری پایدار ؛ جانراسکین ،ویلیام موریس اند . اصول این معماری نظیر توجه به محیط زیست از
طریق حفظ انرژی ، کاهش استفاده از منابع جدید مصالح ساختمانی ، هماهنگی ساختمان بااقلیم ، هماهنگی بنا با سایت ، برآوردن نیازهای ساکنین و ...که در بیانیه هایمختلفی از آن یاد شده است تاکنون نیز مورد استفاده معماران طبیعت دوست قرار میگیرد .
از معماران معاصری که سوابق پرافتخاری در عرصه معماری سبز و معماری پایداردارند می توان به معمار فقید ایرانی ؛ نادر خلیلی ، معمار فقید مصری ؛ حسن فتحی، واز معماران در قید حیات معمار انگلیسی ؛ نورمن فاستر ،
معمار اهل جمهوری چک ؛ یان کاپلیکی و معمار مالزیایی ؛ کنتیینگ اشاره نمود .
مقایسه ی دیدگاه های سهمعمار اخیر ؛ نورمن فاستر ، یان کاپلیکی و کنت یینگ ، پیرامون مفاهیم معماریپایدار جالب توجه است :
نظر این سه معمار درباره ی« تعریف معماری پایدار » ؛
نورمن فاستر معتقد به بیشترکار کردن و استفاده کردن از کمترین امکانات است و عنوان می نماید که باید به جای
استفاده از منابع مکانیکی ، از منابع سوختی روبه زوال و تجدیدشونده استفاده شود .یان کاپلیکی معتقد است که
بیشتر از 80 درصد انرژی می تواند توسط ساختمان ها تامین شود . بطور مثال ممکن استانرژی در ساعت های شب به شبکه الکتریسیته ساختمان بازگردانده شود . توجه به انرژیدر سازه ی ساختمان نیز از ایده های وی است.
کنت یینگ معتقد است که
سازندگان باید مصالح ساختمانی را با کمترین انرژی مصرف کنند بطوریکه کمترین فضا راهم اشغال نماید .
این سه معمار درباره ی «دلایل موفقیت ساختمان ها در قرن سبز » معتقدند ؛
نورمن فاستر معتقد است که
ساختمان باید از حداقل انرژی استفاده کند یا انرژی را از سوخت های تجدیدشونده مثل روغن گیاهی و خورشید بدست آورد .یان کاپلیکی معتقد است که
هنوز هیچ ساختمان سبز حقیقی ساخته نشده است .کنت یینگ معتقد به فشردهکردن لایه ها در سیستم های طبیعی با کمترین تماس تخریبی است .آنها درباره ی « استفاده ازطبیعت بعنوان راهنما » معتقدند ؛
نورمن فاستر معتقد است که
بناها با توجه به سنت های بومی مناطق ساخته شوند ؛ بطور مثال برای ساخت بنا درمناطقی که چوب زیاد است از الوار بیشتر استفاده شود .یان کاپلیکی از خانه یموریانه ها یاد می کند که دارای دولایه تهویه ی طبیعی و روشنایی است و هنوز درساخت بشر نمونه ی مشابه آن یافت نشده است . وی معتقد است که ساختار از نظر وزنیسبک تر و از نظر استحکام محکم تر از ساختارهای ساخته شده بدست بشر هستند و برایساخت باید از این الگوی طبیعی بهره جست .
کنت یینگ معتقد است که در
سیستم های ساختمانی باید از اکوسیستم الهام گرفته شده از طبیعت پیروی شود .

مهندسی- همشهريآنلاين-مهدي توپچي:
كاربرد مفاهیم پایداری وتوسعه پایدار در معماری مبحثی بهنام معماری پایدار را به‌ وجود آورده است که مهم‌ترین سرفصل‌های آن راعناوین "معماری اکو - تک"، "معماری و انرژی" و "معماری سبز" تشكيل مي‌دهد.
معماری پایدار - كه در واقعزيرمجموعهطراحي پايدار است - را شاید بتوان یکی از جریان‌های مهم معاصر بهحساب آورد که عکس‌العملی منطقی در برابر مسایل و مشکلات عصر صنعت به شمار می‌رود.براي مثال، 50درصد از ذخایر سوختی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که این به نوبه خود منجر بهبحران‌های زیست محیطی شده و خواهد شد.
بنابراین، ضرورت ایجاد و توسعه هرچهبیشترقوله پایداری در معماریبخوبي قابل مشاهده است
معماری پایدار، مانند سايرمقولات معماري، دارای اصول و قواعد خاص خود است و اينسه مرحله را در برمي‌گيرد:
 صرفه جویی در منابع ، طراحیبرای بازگشت به چرخه زندگی و طراحی برای انسانکه هرکدام آنها استراتژی‌های
ويژه خود را دارند.
شناخت و مطالعه این تدابیر،معمار را به درک بیشتر از محیطی که بايد طراحي آن راانجام دهد، می‌رساند. 
مرحله صرفه جوییدر منابع 
اين اصل از يك سو به بهره‌برداريمناسب از منابع و انرژي‌هاي تجديدناپذيرمانندسوخت‌های فسیلی، در جهت کاهش
مصرف مي‌پردازدو از سوي دیگر به کنترل و بهکارگیری هرچه بهتر منابع طبیعی به عنوان ذخایری تجدیدپذیر و
 ماندگار توجه جديدارد.به عنوان مثال، یکی از منابع
سرشارو ناميرا، انرژی حاصل از نور خورشید است کهامروزه توسط تکنولوژی
فتوولتاییکبرای فراهم کردن آب و برق مصرفی در ساختمان، از آناستفاده می‌شود. 
براي كنترل منابع، سه نوعاستراتژي مي‌تواند مورد توجه قرارگيردکه شامل حفظانرژی، حفظ آب و حفظ مواد است.
همان گونه كه مشاهده مي‌شود، تمركز براين سه منبع،به دليل اهميت آنها در ساخت واداره ساختمان است.
مرحله طراحی برای بازگشت بهچرخه زندگیدومین اصل از معماری پایداربر این فکر و یا نظریه استوار شده است که ماده از یکشکل قابل استفاده تبدیل به شكل ديگري مي‌شود، بدون اینکه به مفید بودن آن آسیبیرسیده باشد.از سوي دیگر به‌واسطه ایناصل، یکی از وظایف طراح، جلوگیری از آلودگی محیط است. 
این نظریه برای رسیدن به اینمنظور در سه مرحله، ساختمان را مورد بررسی قرار میدهد. این مراحل به ترتیب عبارتند
از: 

مرحله پیش از ساخت، مرحله درحال ساخت و مرحله پس از ساختباید توجه داشت که این مراحلبه یکدیگر مرتبط بوده و مرز مشخصی بین آنها وجودندارد. براي مثال، می توان از موادبازیافتی در مرحله پس از ساخت یک ساختمان به عنوان مصالح اولیه در مرحله ساختساختمانی دیگر استفاده کرد.
مرحله طراحی برای انسان ):

اصل طراحی برای انسان، آخرین
و شاید مهمترین اصل از معماری پایدار است. این اصلریشه در نیازهایی دارد که
برایحفظ و نگهداری عناصر زنجیره ای اکوسیستم لازم است کهآنها نیز به نوبه خود بقایانسان را تضمین می کنند.این اصل دارای سه استراتژینگهداری از منابع طبیعی، طراحی شهری-طراحی سایت وراحتی انسان است کهتمرکزشان برافزایش همزیستی بین ساختمان و محیط بیرون از آن وبین ساختمان و افراد استفادهکننده از آنهاست.در واقع می‌توان گفت که برایرسیدن به معماری پایدار، طراح بايد این مراحل واصول را که تعریف کننده یک چارچوباصلی برای طرحی پایدار است را در طرح خود لحاظ وبرحسب مورد ترکیب و متعادل کند.
نمونه معماري پايدار؛ برجهرست :
اين ساختمان درنيويورك قراردارد كه توسط نورمن فاستر، معمار بسيارمعروف، طراحيشده و نمونه‌اي بارز از يكبناي پايداراست.معمار با انتخاب طرحي منحصربفرد براي اين بنا، موجب كاهش 20 درصدي فولاد مصرفيدر ساخت آن شده است.همچنين،ساختمان مجهز به سنسورهاي حساس به نور خورشيد برايتنظيم روشنايي لازم درفضاهاي
داخلي است
اين ساختمان به دليل اينكهدربيشتراوقات سال از هواي خارج از ساختمان به عنوانتهويه مطبوع استفاده مي‌كند، 22درصد دي‌اكسيدكربن كمتر ‌وارد هوا مي‌كند



امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

یکشنبه 20 مرداد 1392 - 14:45
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از memari به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 /
eisa آفلاین



ارسال‌ها : 311
عضویت: 13 /5 /1392
محل زندگی: دزفول
سن: 21
شناسه یاهو: shmmhs74@ya
تشکرها : 306
تشکر شده : 309
معماری وطراحی پایدار
مقدمه:

این سبک از معماری از گرایش های نوین معماری می باشد که در پی سازگاری وهماهنگی با محیط زیست طبیعت که یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان صنعتی کنونی استمی باشد.
این سبک از معماری به طور کلی برای جلو گیری از تخریب طبیعت و حفاظت ازمحیط زیست و توجه به نسل های آینده می باشد. استفاده بهینه از انرژی و به کار گیریمصالح  بازیافت در ساخت بنا مورد به جنبه های بومی محل هر مکان از مفاهیماصلی کار برد اکو لوژی در طراحی معماری است که در مبانی معماری در دو دهه اخیر بسط یا فته است در حالی که ما می توانیم با در نظر گرفتن الگو های طراحی پروژه های پایدار در جهان و تطبیق آن این اصول و الگو ها با هویت ایرانی و طراحی سبک نومدرنیسم ایرانی در ارتقاع کیفیت انسان های آینده و حفاظت منابع  و حامل های انرژی نقش مهمی را ایفا می کند.
تعریف:
 معماری پایدار یکی از گرایش های نوین معماری می باشد. این معماری درپی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست که یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان صنعتی کنونی است می باشد. کارکردهای معماری و شهر سازی نقش بسزایی در ارتباط با اجرا شدن اهداف توسعه پایدار دارد.
موضوعاتی که در معماری پایدار مصرف می شوند همگی جهت توجه به نسل هایآینده و حفاظت از محیط زیست عمل می کنند.  
این موضوعات شامل موارد زیر می باشند:
 •صرفه جویی در مصرف انرژی
•بهینه کردن پروسه تولید مصالح
•بهره گیری از اصول معماری محلی
•استفاده از فضای سبز برای کمک به حفاظت از محیط زیست
•استفاده از مصالح و فر آورده های قابل بر گشت به چرخه طبیعت و استفاده از
انرژی های طبیعی

عوامل موثر در معماری پایدار:
1-جغرافیا
2 – فرهنگ
3 – معماری بومی
اصول طراحی پایدار:
• طراحی بر اساس چرخه حیات
• طراحی انسانی
• صرفه جویی در مصرف منابع
راه برد های طراحی پایدار:
1.حفظ انرژی: مرحله پیش از بنا (حفظ شرایط طبیعی )
2.حفظ آب: مر حله بنا ( طراحی شهری ، بر نامه ریزی سایت )
3.حفظ مواد: مرحله پس از بنا ( طراحی برای آسایش انسان)
روش های رسیدن به معماری پایدار:
 • درک تاثیر طرح بر طبیعت
• پر هیز از آلودگی
• تامین آسایش گر مایی بصری و صوتی
• احترام به منحنی های تراز تو پو گرافی
• حمایت از تو سعه چند منظوره
• تامین ارتباط بصری با محیط پیرامون.
طراحي پايدار و اصول ويترويوس:
سه اصل استحكام، زيبايي و فايده از اصول مطرح شده ويترويوس مي باشندکه بعد از گذشت سالها مفاهيم عميق تري از آنهابدست مي آيد.در هر دوره و يا در هرسبك و سياق رايج در باب معماري يكي از اصول ارجحيت بيشتر مي يافت و معماري باتاكيد بر يكي از آنها شكل خاص خود را پيدا مي كرد،اما طراحي پايدار با هدف ارجنهادن به هر سه اصل مطرح گرديده است.
استحكام:
استحكام و مقاومت در برابر نيروهاي وارده منجمله زلزله ماندگاري معنانخواهد داشت. طراحي ساختارهايي كه حداقل تخريب در مواجهه با زمين لرزه و باد وساير بلاياي طبيعي و غير طبيعي دارند در زمره اصول و اهداف طراحي پايدار مي باشند.پايداري مصالح نيز يكي ديگر از ويژگيهاي مطرح شده در طراحي پايدار است. 
قابليتماندگاري و نحوه به كارگيري مصالح بايد به گونه اي باشد كه چنانچه در ساختماني ازآنها استفاده شد پس از تخريب ساختمان مصالح قابليت اين را داشته باشند كه مجددا دربنايي ديگر بكار روند و بعنوان زباله ساختماني باقي نمانند. 
زيبايي:
معماري چنانچه نتواند روح و روان استفاده كنندگان را التيام بخشد و باروحيه مردم سازگار نباشد،نمي تواند در اذهان پايدار بماند و جاويدان گردد و يكي ازدلايل پايداري بعضي بناهاي بر جاي مانده از گذشته در معماري ايران منجمله مسجد شيخلطف الله نيز همين است. چرا كه اصول زيبايي شناسانه حاكم بر اين بناها تا به امروزتسلي بخش خاطر ناظراني خواهد بود كه فضاي آنها را تجربه مي كنند. لذا اين اصل درطراحي پايدار بدنبال تامين آسايش رواني انسانهاست كه در جريان طراحي پايدار ميتواند با ارتباط بيشتر انسانها با طبيعت و همچنين با رابطه نزديكتر انسانها بايكديگر تامين گردد چرا كه يكي از خطرات جوامع صنعتي و مدرن، فاصله گرفتن انسانهااز يكديگر است كه آسايش رواني انسانها را به خطر مي اندازد.
فايده:
اصل سوم فايده و بهره وري مفيد كه از اصول سه گانه ويتروويوس است در طراحيپايدار نيز جايگاه خود را پيدا كرده است. طراحي پايدار كه طراحي انعطا ف پذيردانسته شده است بايد بتواند در مقابل شرايط مختلف كارايي خود را از دست ندهد.
طراحي پايدار، طراحي است كه بتواند در درازمدت با بهره گيري از قدرت انعطاف و سازگاري،مفيد واقع شود و با كاربر يهاي مختلف بتواند همساز شود. 
كيفيت؛ اساس طراحي پايدار
بهبود كيفيت معماري در طراحي پايدار در راستاي نيل به يك هدف صورت مي گيردو آنهم آسايش است.آنچه در اين نوع معماري مورد توجه قرار ميگيرد آن است كه تماميعوامل دخيل در آسايش مرتبط با هم و به صورت يك سيستم واحد در نظر گرفته مي شود ونیز آنچه زير مجموعه آسايش در معناي عام آن قرار ميگيرد عبارت است از: ((آسايش، آرامش، امنيت، ايمني، سلامت))طراحي پايدار تلاشي است در جهت ايجاد حداكثر آسايش افراد با بالابردنكيفيت زندگي و ايجاد كمترين لطمات به محيط پيرامون. تامين آسايش در طراحي پايداربا ايجاد كمترين آلودگي محيط زيست و با استفاده از عوامل طبيعي ميسر مي شود. 
نتيجه:
بحث معماری پایدار بحثی است که در ایجاد فضا ها و شهرهای سالم و حرکت به سوی تو سعه پایدار مفید واقع می شود، چرا که اصول پایداری به  معماری و توجهبه تنوع زیستی و محیط زیست و حفظ منابع طبیعی تاکید دارد و  اگر طراحی در جهت تو سعه پایدار و تلفیق آن باشد می تواند پاسخ گوی این نیاز باشد. 
آنچه به تفصيل پيرامون طراحي پايدار گفته شد نشان دهنده نوعي نگرش به
معماري است كه بر چند نكته اساسي اشاره دارد:
-1  كيفيت گرايي
-2 توجه به آينده
 -3 توجه به محيط
لذا طراحي پايدار يك سبك فرمال نيست و برگرفته از شرايط زودگذر و هيجاناتآني نمي باشد،بلكه در بطن خود واجد مفاهيم عميقي است كه پيوند دهنده انسان، طبيعتو معماري است.

 



 


امضای کاربر : یا صاحب الزمان
ز همه دست کشیدم که تو باشی همهام         با تو بودن زهمه دست کشیدن دارد

                  





جمعه 08 شهریور 1392 - 02:07
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
eisa آفلاین



ارسال‌ها : 311
عضویت: 13 /5 /1392
محل زندگی: دزفول
سن: 21
شناسه یاهو: shmmhs74@ya
تشکرها : 306
تشکر شده : 309
معماری وطراحی پایدار
معماري
پايدار آينده در قرن 21
نويسنده : ديويد گيسن
ناشر :  مطبوعات معماري پرينستون 


اولين كتاب برايشناسايي آسمان خراشهاي پايدار ، تاريخ آنها ، تكنولوژي آنها و نقش آنها درآيندهتوسعه شهر مي باشد.
جنبش سبز يك اكتشاف قاطع و صريح و پيشگام در نيروهاي قابل تغيير در امر طراحي پايدار است.
دقت وتمركز روي ساختمان هاي عظيم در جايي كه ساختمانها از نظر سود و منفعت رساني با هم رقابت مي كنند ، بيشتر است.
بر اساس مدارك،  پنجاه پروژه به وسيله معماران در اطرافجهان به اين روش طراحي شده اند ، كه در آنها تشخيص داده شده كه بايد از انرژي بهصورت عاقلانه و درست استفاده شود 
اين
معماران رابطه جهان طبيعي و سلامت محيطي را كه در خور نيازهاي ما براي رشد اقتصادي
است موازنه كرده و بدين ترتيب ساختمانهاي جديد طراحي مي كنند.

ساختمانهاي هوشمند اكولوژي ، معماري مدرن را شايد ريشه اي تر از هر جنبش و حركتي كه از آغازجنبش مدرن وجود داشته ، دستخوش تغيير كرده است.
مسئله اي كه وجود ، دارد اين است كه نيروهاي قدرتمندي سعي مي كنند تا معماري بومي يا معماري هوشمند اكولوژي را از هر ارزش واقعي تهي كنند.

يك نمونه ازمعماري پايدار ، ويژگي مهم طراحي منظر در پروژه ادن به وسيله نيكلاس گريمشاو وشركا در زمينه استفاده مفيد از آب باران و آبهاي زميني براي آبياري مي باشد .

در كارهاياخير نورمن فوستر در سوئيس يك چهارم از هواي تازه هر طبقه از ميان شكافي كوچك بيرون كشيده مي شود و از طريق لوله خروجي هوا به بيرون رانده شده و يا براياستفاده مجدد در ساختمان بازيافت مي شود.

تكنولوژي ساختمان و سيستمهاي ساختماني در زمينهحساسيتهاي محيطي ، اثر آن ساختمانها را روي تندرستي ساكنانش و توانايي ساختمان دركاهش مصرف انرژي و احداث بناهاي وسيع وگسترده در ايالات متحده براي به وجود آوردناستانداردهايي جهت حفظ منابع انرژي و كيفيت هواي دروني سيستمهاي بازسازي و فرايندصنعتي پايدار در ساختمانها بررسي مي كنند .

برخي از
معماران و مهندسيني كه به حساسيتهاي محيطي علاقه مند هستند هم اكنون از راه حل هاي 
متنوعي استفاده مي كنند تا ضربه هاي سيستمهاي ساختماني به محيط اطراف را كاهش 
دهند.

در طرح مايكل هاپكينز و شركا براي ساختمان پارلمان جديد ، يك حياط مركزي طراحي شده كه يك فضاي عمومي و يك نقطه كانوني براي فضاهاي اداري اطراف مي باشد .  كه داراي نور طبيعي بوده و  در آن از مصالح تجديد شدني استفاده شده است.   
درساختمان دوازده طبقه ، كه مي تواند در طي دو هفته بر پا شود و نياز به پي و شالوده ندارد ، يك تكنولوژي سودمند متنوع در بيشتر محلهاي ساختمان استفاده مي شود : حمامهاي سبك وقابل حمل ، آسانسورهاي قابل انتقال و سبك . را طراحي كرد او اساس سيستم Habitat  ، Moshe  Safdie  زماني كه 
خانه را روي مدل قابل انعطافي طراحي نمود. ساخت جا و محل كه مي توانست در تركيبهاي گوناگون روي وضعيتهاي محلي جمع شود .

درآپارتمانهاي مشترك اسپلنيد در كمبريج نشان مي دهد ، چگونه كانسپت مي تواند در يك وضعيت متراكم تشخيص داده شود ( با استفاده از روشهاي ساختمان سازي معاصر ) .


and  Fowle  Architects Fox


ما به
پيمانكارهايي نياز داريم كه باقي مانده آثار مخروبه هاي ساختمان را باز يافت كنند.
اما آنها با ما به مبارزه برخاستند . زيرا آن كار بسيار بزرگي بود . اما آنها بعداتشخيص دادند كه مي توانستند از مخروبه ها و آوارها مجددا استفاده مفيد كنند و پولبسازند .و بدين ترتيب  در حدود شست و هفتدر صد مصالح ساختمان مجددا استفاده شد.
كتاب فوقهمچنين شامل يك مقدمه معمار و حامي معماري سبز ، ويلييام ام سي دانوف مي باشد و يك سري از مقاله هايي كه تاريخچه و توسعه تكنولوژي ساختمانهاي پايدار جديد را و يك

فرهنگ لغات فني مفصل طراحي سبز مانند مصاحبه و ديدار با ريچارد راجرز و  كنت يينگ و شركا مي باشد .

 ديويد جيسن شريك و مسوول ساختمان موزه ملي است . او در دانشگاه آمريكا ، دانشگاه ييل و مدرسه معماري دانشگاه ويرجينيا تدريس كرده است . وي در بالتيمور مريلند زندگي مي كند.
معماري وشهر سازي پايدار :  شرح فرآيند((زمين ، واقعيت ، افسانه))
يك نمونه مخصوص مساحت سطح زمين به شرح زير مي باشد :
اقيانوس 69 درصد، بيابان 8 درصد، چمنزار و مرتع 8 درصد، آب شيرين و يخ 3 درصد، كشاورزي 3 درصد، فضاي شهري 1 درصد. هر مربع 2 درصد سطح زمين يا 10000000 كيلومتر مربع را دررقم و شكل زياد نشان مي دهد. 

معماري و شهرسازي پايدار:

براي ساختن شهرها و خانه هاي كم هزينه مفيد ، 12 چيزوجود دارد كه 
شما مي توانيد انجام دهيد.



تئوريهاي پايداري:
طراحي پايدار لازم است. چنانچه دريداو ديگران پايان تاريخ را پيشنهاد مي كنند. آن يك مفهوم معين تاريخي است. در آينده ي يك دنياي ناتمام، طبقات بالاتر سازمان (آگاهي براي مثال )، ممكن است زمينها و كشتزارها را با امكانات غير قابل تصور آبياري كنند. بعد از اين، اين شغل وابسته به سازمان است كه براي هنرطراحي محيطي رقابت مي كند. 

بخش اول : مفهوم پايداري

اولينمفهوم پايداري اصل يا قانون حفظ منابع طبيعي است، كمك و همكاري با طبيعت.

دوم مفهوم پايداري منطقه سازي است يا مفهومي كه همه زندگي يك اساس اجتماعي است كه وظيفه تكنولوژي حفاظت از آينده با الگوها و ميزان منطقه اي بايد باشد.سومين مفهوم پايداري كه وابسته به علم اخلاق است، پادوكس باطل و وهم انگيز بي عدالتي نسبت به طبيعت و محيط را از بين مي برد.

بخش دوم : كارگاهها و روشهاي طراحي محيطي و بومي

مقدمه ومعرفي :
فرض كنيد روزي كه ما در يك سايت گردش خواهيم كرد و واقعا جذب آن ميشويم. بعد ما كامپيوترهايمان را براي فايلهاي اطلاعات درباره لايه هاي عمودي چك مي كنيم. يك صفحه مانيتور براي ما يك پرسكتيو از آنچه كه ما مي خواهيم يك اسيت آنگونه باشد، مي كشد يا طرح مي كند، به استفاده جديد خود تغيير شكل مي دهيم. سپس كامپيوتر به ما اجازه مي دهد كه در ميان آفرينشهايمان گردش كنيم. بنابراين ما مي توانيم آن را اصلاح كنيم ، همانطوري كه ما پيش مي رويم. وقتي كه ما سرانجام با اين نماي افقي راضي شديم، ما از كامپيوتر يك ترسيم دو بعدي را تقاضا خواهيم كرد، آنچه كه كسي ديگر مي تواند بسازد، آنچه را كه براي ما رؤيائي بوده است.
معماريو عمل ساختمان سازي امروزه پر هزينه است و راه حل اجباري، استفاده از محوطه هايكوچك است كه به طور نمونه در جايي انجام شده است. اين امر بسيار ساده است، چون

طراحان و تهيه كنندگان و ساختمان سازان به خوبي مالياتها، حق بيمه، حق دلالاناملاك، و بانكها و ... را مي پردازند. هر كسي سود بيشتري بدست مي آورد زماني كهخانه ها و سازمانها، فرآيند ساخت و تركيب اجزاء آنها پر هزينه است، ايده هايمتفاوت و روشهاي مختلفي براي طراحي و ساخت خانه ها و  شهرهاي ارزان قيمت مفيد و طراحي منظر وجود دارد.
چيزي كه به عنوان يك مرحله ساختن پايداري درك و استنباط مي شود شامل اين
قدمها و گامها است :

تجسم فكري هدف 



 
تشخيص و اظهار نظر در باره محيط اطراف



سياهه هدفهاي طراحي محيطي ( اسكيسهاو ايده هاي اوليه )

تركيب نقشه با هدف زيبا يي ( وابسته به زيبايي شناختي )

ششاصل تاريخي براي اصلاح تاثير انرژي و در نتيجه سودمندي و استفاده براي مسكن وجود دارد :
1-طراحي بومي و سايتي

2- سايه

3- سيستم تهويه

4- محافظت خاك

5- اينرسي حرارتي

6-وروديهاي عايق شده هوا وباد. به اين شش ليست مي تواند شش تكنيك جديد طراحي محيطياضافه شود ( تكنولوژيها، روشهاي سودمند، و تركيبهاي طراحي ):
7- مقياس واندازه،عايقكاري، طراحي پيشنهادهاي متناوب  آينده

8- يك جاي كلكسيون آب و انبار موجود

9- صفحات گرمسازي خورشيدي آب

10-توليد الكتريسيته قدرت زاي نوري11- بازسازي و استفده از ماده ها و مصالح محلي

12- يك جا براي رشد غذا و سوخت و مواد ساختماني.


اين دوازده اصول مي توانند به طور مناسب تركيب شوند، و براي موقعيتهاي گوناگون راه حل هايي را تركيب كنند. در ضمن ويژگيهاي فرهنگي و اقليمي و انساني به مصالح موجود با توجه به شرايط محلي نياز دارند.
پايان: 

هزينه هاي كم مفيد وطراحي ساختمانهاي پايدار به خوبي با مجتمع سازي، اصل مشهور و تكنولوژيها و روشهاي جديد كار مي كند. اينها بعضي از مزاياها هستند :





1-حفظ منابع طبيعي و منبعهاي ساختماني

2- افزايش دوام و ماندگاري ساختمان

3- افزايش رضايت و آسودگي استفاده كنندگان

4- ذخيره سازي و پس انداز انرژي و مصالح

5- رفع بيهودگي ها و آلئدگي ها
6- ذخيره سازي از چرخه ها


















امضای کاربر : یا صاحب الزمان
ز همه دست کشیدم که تو باشی همهام         با تو بودن زهمه دست کشیدن دارد

                  





جمعه 08 شهریور 1392 - 03:00
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از eisa به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 /
elham20 آفلاین



ارسال‌ها : 4114
عضویت: 16 /9 /1391
محل زندگی: mashhad
سن: 20
شناسه یاهو: lili.water72@yahoo.com
تشکرها : 2397
تشکر شده : 3157
معماری و طراحی پایدار
طراحي پايدار (طراحي سبز) :


طراحي پايدار يا طراحي سبز از موضوعات بسيار جنجالي و بحث‌برانگيز در جهان امروز است. بدون
ترديد يكي از موارد مهمي كه انسان همواره با آن دست و پنجه نرم مي‌كند،
نحوه نگرش و برخورد با منابع انرژي و تعامل بين منابع و اثرات ناشي از اين
مصرف است.

در نگرش پايدار، طراحي به گونه‌اي
انجام مي‌شود كه اين سه مورد در يك چرخه ارتباطي صحيح قرار‌گرفته و بتوان
در آينده نيز از نتايج مصرف منابع در حال، بهره‌مند شد.

به عبارت د‌يگر اين نوع طراحي بدون داشتن نگرشي درست و تعريفي مشخص امكان‌پذير نيست.

اصطلاح
پايداري "sustainability" براي نخستين بار در سال 1986 توسط كميته جهاني
گسترش محيط زيست، تحت عنوان" رويايي با نيازهاي عصر حاضر بدون به
مخاطره‌انداختن منابع نسل آينده" مطرح شد. [چشم‌انداز زیست‌محيطی جهان]

بايد
خاطرنشان كرد، مفهوم طراحي پايدار‌يك مفهوم عام بوده و در بسياري از
زمينه‌ها از جمله معماري، طراحي گرافيك، كشاورزي، ماشين‌آلات و هرآنچه كه
با محيط زندگي انسان سروكار دارد، به كاربرده مي‌شود.

شايد
بتوان هدف از اين نوع طراحي را كاهش آسيب‌هاي محيطي، به حداقل رساندن مصرف
منابع انرژي و هماهنگي هرچه بيشتر با طبيعت دانست. به معناي ديگر، فلسفه
طراحي پايدار، پشتيبان و مشوق نگرش‌ها و تصميم‌هايي است كه درهرمرحله از
طراحي، ساخت و سپس مصرف، تاثيرات منفي بر محيط زيست و سلامت
استفاده‌كنندگان را نيز در نظرگرفته باشد.

اين
نوع طراحي از اصولي خاص تبعيت مي‌كند كه رعايت آنها ضروري است: مديريت
منابع انرژي، طراحي با قابليت بازگشت به چرخه زندگي، طراحي براي انسان.

مديريت منابع انرژي

اين مديريت از دو زاويه قابل بررسي است.
1- مديريت منابع تجديد‌ناپذير:
با توجه به روند رو به رشد منابع غيرقابل تجديد مانند سوخت‌هاي فسيلي و
مواجهه جدي با بحران انرژي درسال‌هاي اخير، استفاده بهينه از اين نوع منابع
حياتي به نظر مي‌رسد.

زيرا اين نوع منابع با
توجه به ذخاير موجود، در سال‌هاي آتي به پايان مي‌رسند و مي‌‌بايست براي
دسترسي به منابع جايگزين فعاليتي جدي دنبال شود.

2- مديريت منابع تجديد‌پذير:
بهترين نوع منابع انرژي كه در طراحي پايدار بر‌آن تمركز مي‌شود، منابعي
هستند كه توانايي قرارگرفتن در چرخه طبيعي و قابليت بازگشت را داشته باشند.
در اين نوع مديريت منابع، همواره طراح تلاش مي‌كند نوعي تعادل بين
اثرتوليد شده و محيط اطراف برقرار‌ كند تا اين دو در يك چرخه بازگشتي
بتوانند با يكديگر مرتبط شوند.
در اين نوع طراحي،
با استفاده از منابعي كه در دسترس و طبيعي هستند مانند خورشيد و باد و
باران، همواره پروژه‌اي اقتصادي‌تر خواهيم داشت.


طراحي با قابليت بازگشت به چرخه زندگي
دراين
طرح تاكيد براتخاذ روشي است كه به بازيافت و بازتوليد منابع به كاررفته
منجرشود. درواقع، در اين مرحله طراح ذهن خود را بايد متوجه روندي كند كه
منابع مورد استفاده در طرح بتوانند پس ازمرحله زوال و دورريزي به چرخه اصلي
طبيعت بازگردند.به اين معنا كه منابع ما از يك شكل مفيد به شكلي ديگر
درمي‌آيند اما بازهم پس از اين تبديل داراي كارآيي و استفاده هستند. [آشنايي با بسته‌هاي بيوژنيك]


طراحي براي انسان
اين
اصل، سومين و شايد مهمترين اصل طراحي پايدار محسوب مي‌شود. در دو اصل
پيشين، كارآيي بيشتر و محافظت از منابع طبيعي مورد توجه بود. درحالي كه در
اين اصل، برحفظ كيفيت زندگي تمامي اجزاي سازنده اكوسيستم تاكيد مي‌شود. اين
اصل را مي‌توان درراستاي اهداف بشردوستانه‌اي دانست كه اركان و منابع
مختلف زندگي را محترم مي‌شمارد.

درحقيقت، با
تعمق بيشتر در اين فلسفه مي‌توان به اين نكته پي‌برد كه به نيازهاي
زنجيره‌وارو متقابل اجزاي مختلف زندگي و نقش آنها در ادامه حيات بشري بايد
توجه جدي مبذول داشت.

زيرا در جهان مدرن
امروز، اگرچه انسان محور همه تغييرات و دگرگوني‌هاست، اما اين محوريت هرگز
در جهت نقض حقوق ساير موجودات زنده نبوده، بلكه كاملا همگام با آنها و
همواره در حالت تعامل و دادوستد با آنهاست.

درپايان،
مي‌توان گفت طراحي پايدار، نوعي نگرش به دنيا را مطرح مي‌كند كه با پيروي
از اصولي خاص، تعامل بين مصرف منابع درحال و آينده را مورد توجه قرارداده و
همواره در جهت منافع بلند مدت بشر گام برمي‌دارد.




در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری
سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این
بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از
انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و
جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در
کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی
از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری
سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از
طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری
از معماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .
اطلاعات بیشتر در مورد اصول معماری سبز و نحوه اجرا آن در بسیاری از پایگاههای اینترنتی از جمله «موسسه آمریکایی کمیته معماران در موضوعات مختلف زیست محیطی» (www.aia.org.cote) شورای «ساختمان سازی سبز امریکا» (www.usgbc.org) و در اروپا و انگلستان «منازل پایدار » (www.sustainablehome.co.uk) نیز وجود دارد. فرآیند سبز در معماری
فرآیندی کهن میباشد، برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای
اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای
محیط بسیار مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع
جدید درک این مهم است که معماری
سبز برای محیطهای مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرآیند برای طراحی ساختمان
هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان، مصالح آن، سوخت یا اشیا
مورد استفاده ساکنان، نیازمند پدید آوردن یک معماری پایدار هستند. بسیاری از ساختمان های موجود حداقل یکی از ویژگی های متعدد و قابل تشخیص معماری سبز را درون خویش دارند، با این حال،تنها تعداد اندکی از این بناها کل این فرآیند کامل را دارا می باشند.
بطور
کلی فرآیند سبز اینگونه مطرح می شود که تمامی موضوعات به یکدیگر وابسته
بوده و در هر تصمیم گیری باید تمامی جنبه های آن مورد بررسی قرار گیرد و
بدین ترتیب،ایده بررسی اصول بصورت مجزا با آن در تضاد قرار می گیرد . در
مجموع اصول گوناگونی در ایجاد هر نوع سازه مطرح است که نقاط مشترک فراوانی
را برای بحث دارامی باشند،
با این حال موضوعات ارائه شده مجموعه ای از اصول مختلفی هستند که در نظر گرفتن آنها سبب ایجاد توازن و پدید آمدن معماری سبز خواهد شد .
اصل اول : حفاظت از انرژی
هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد .




ضرورت پذیرفتن این اصل در عصرهای
گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیر قابل انکار
می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در
دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این
بار با استفاده از مصالح گوناگون ویا با ترکیب های مختلفی از آنها، ساختمان
ها، محیط را با توجه به نیاز های کاربران تغییر میدهند .
اشاره
به نظریه مجتمع زیستی نیز خالی از لطف نمی باشد، که از فراهم آوردن سر
پناهی برای درامان ماندن در برابر سرما و یا ایجاد فضایی خنک برای سکونت
افراد سرچشمه می گیرد ، به این دلیل و همچنین وجود عوامل دیگر مردمان
ساختمانهای خود را به خاطر مزایای متقابل فراوان در کنار یکدیگر بنا می
کردند .
ساختمان
هایی که در تعامل با اقلیم محلی و در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت فسیلی
ساخته می شوند ، نسبت به آپارتمانهای عادی امروزی ، حامل تجربیاتی منفرد و
مجزا بوده و در نتیجه ، به عنوان تلاشهای نیمه کاره برای خلـق مــعـــماری
سبــز مطــرح می شوند. بسیاری از این تجربیات نیز بیشتر حاصل کار و تلاش انفرادی بوده؛ و بنابراین روشن است به عنوان اصلی پایدار در طراحی ها و ساخت و سازهای جامعه امروز لحاظ نمی گردد.

اصل دوم : کار با اقلیم
ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند .
شکل
و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند به
گــونــه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال
از طریق عایق بندی صحیح سازه ، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. این
دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند .
پیش
از گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی ، چوب منبع اصلی انرژی به حساب می آمد
که هنوز هم حدود 15 درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می کند. هنگامی که
چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای
کاهش نیاز به چوب ، برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند . شهرهای
یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل
به شهر جلوگیری شود ، و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی ـ غربی را
احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از
نور مطلوب خورشید را می داد.
رومی
ها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن از تجربیات یونان ادامه
دادند ؛ اما آنها پنجره های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را نیز
برای افزایش گرمای بدست آمده بکار گرفتند، با افزایش کمبود چوب به عنوان
سوخت ، استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتــمـنـدان و هـمـچنین
حمامهای عـمومی شهـر نیز مـتـداول شــد .


سنت
طراحی با توجه به اقـلـیـم بـرای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین
گرمایش محدود نمی شد بلکه در بسیاری از اقـلـیــم ها معماران ملزم به
طـراحـی فـضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بود .
راه حل معــمول درعـصـر حاضر ، یعنی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع هوا ،
تنها فرآیندی ناکار آمد در تقابل با اقلیم به شمار می رود و در عین حال
همراه با مصرف زیاد انرژی می باشد ، که حتی به هنگام ارزانی و فراوانی
انرژی به دلیل آلودگی حاصل از آن امری اشتباه بشمار می آید.
اصل سوم :


اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید
هر ساختمان باید به گونهای
طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر
مفید خود ، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد .
گر
چه جهت گیری این اصل ، همچون سایر اصول اشاره شده به سوی ساختمانهای جدید
است ، ولی باید یادآور شد که اغلب منابع موجود در جهان در محیط مصنوع فعلی
بکارگرفته شده اند و ترمیم و ارتقاء وضعیت ساختمانهای فعلی برای کاهش اثرات
زیست محیطی ، امری است که از اهمیتی برابر با خلق سازه های جدید برخوردار
است . این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که تعداد منابع کافی برای
خلق محیط های مصنوع در جهان وجود ندارند که بتوان برای بازسازی هر نسل از
ساختمان ها، مقداری جدید از آنها را مورد استفاده قرار داد .
این
استفاده مجدد میتواند در مسیر استفاده از مصالح بازیافت شده یا فضاهای
بازیافت شده شکل بگیرد، بازیافت ساختمان ها و عناصر درون آنها بخشی از
تاریخ معماری است . صومعه
سانتا الباس که در سالهای 1077 و 1115 میلادی بازسازی گردیده ، از آجرهای
خرابه های یک ساختمان رومی در نزدیکی خود استفاده نمود. چارچوب های چوبی که
در قرون وسطی به کار گرفته شدند ،قطعاتی چوبی بودند که بریده و در کارگاه
نجاری به یکدیگر وصل شده و کد گذاری می شدند و آنگاه از هم جدا شده و به
ساختمان ها انتقال داده می شدند. استفاده از این روش بدین معنی بود که در
صورت لزوم می توان بخشهایی از ساختمان قرون وسطایی را جا به جا نموده ؛ حتی
امروزه نیز می توان آنها را به مکانی دیگر منتقل کرد . گاهی اوقات کل سازه
ساختمان به منظور بنا کردن ساختمانی جدید جابجا می گردید. برای مثال در
هنگام ساخت موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، به ساختمان قبلی موجود در سایت
دیگر نیازی نبود و در سال 1865 پیشنهاد واگذاری این ساختمان فلزی به
مسئولان محلی شمال ، شرق و جنوب لندن با هدف برپایی یک موزه محلی در مکانی
جدید ارائه گردید. مسئولان شرق لندن این پیشنهاد را پذیرفتند و ساختمان این
موزه محلی در 1872 تکمیل گردید که امروزه این مکان به موزه کودکان بدل
گردیده است.
در اغلب
مواردی که دسترسی به منابع جدید به حداقل می رسد روش هایی کشف می شوند که
با آن ها می توان ساختمان هایی که برای یک منظور ساخته شده اند برای مقاصد
دیگر استفاده شوند، با این حال بعضی تغییرات ضروری می توانند باعث تغییر
شکل اصلی سازه یا ساختمان شود. این موضوع برای کسانی که علاقمند به حفاظت و
نگهداری دائمی از ساختمان ها هستند یک فاجعه به حساب می آید و این سوال در
ذهن نقش می بندد که آیا یک ساختمان به این علت که زمانی دارای کاربری
ارزشمندی بوده است باید همواره بدون تغییر باقی بماند یا باید برای حفظ
بازدهی و کارایی تغییرات الزامی را در آن انجام داد؟ یک فرآیند سبز ممکن
است در بررسی این موضوع قضاوت را تنها براساس منابع موجود ممکن بداند. اگر
منابع مورد نیاز برای تغییر یک ساختمان کمتر از منابع مورد نیاز برای تخریب
و بازسازی آن باشد باید از این تغییرات استقبال نمود. با این وجود این
موضوع باعث عدم احترام و بزرگداشت اهمیت تاریخی سازه نمی شود. به علاوه
ممکن است این سازه ها دارای ارزش دیگری نیز باشند که توجه به آن ها الزامی
است. این مشکلات در تغییر ساختمان های موجود به منظور آماده ساختن آن ها
برای هماهنگی با نیازهای جدید بخصوص در مورد بهبود وضعیت ساختمان از لحاظ
عملکرد و کارایی که ممکن است به تغییر ظاهر آن منجر شود با تناقض و تضادهای
بیشتری آشکار می شود. تغییر در بعضی از ساختمان های قدیمی برای کاربردی
های جدید می تواند هزینه ها و مشکلات خاصی را با خود همراه داشته باشد. با
این حال مزایای حاصل از استفاده مجدد از این ساختمان های بزرگ در کنار
یکدیگر و درون یک محیط شهری می تواند بر این مشکلات و هزینه ها غلبه نماید.
نوسازی ساختمان ها ی موجود در شهرهای بزرگ و کوچک همچنین می تواند موجب
حفاظت از منابع مورد استفاده جهت تخریب و بازسازی ساختمان و بدین ترتیب
جلوگیری از تخریب جامعه شود.



اصل چهارم : احترام به کاربران
معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام می گذارد.
به نظر می رسد که این اصل ارتباط اندکی با آلودگی ناشی از تغییرات اقلیم جهانی و تخریب لایه ازن داشته باشد . اما فرآیند سبز از معماری
که شامل احترام برای تمامی منابع مشترک در ساخت یک ساختمان کامل هستند
انسان را از این مجموعه خارج نمی نماید. تمام ساختمان ها توسط انسان ها
ساخته می شوند اما در بعضی از سازه ها حقیقت حضور انسان محترم شمرده می
شود، در حالی که در برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت
مشاهده می شود.




در
ژاپن تعدادی روبوت نقش انسان را در ایجاد و طراحی ساختمان ها بر عهده گرفته
اند، اما برای یک روبوت کارآیی مؤثر در مورد پروژه ، شامل اجرای یک
وظـیـفـه خـاص مــی باشد که می تواند آن را به دفعات تکرار کرد. اما در
مقیاسی متفاوت یک انسان به عنوان معمار همچنان می تواند بر مهارت خود بر
انجام تعداد بسیاری از کارهای نامرتبط اعتماد کند.
احترام
بیشتر به نیازهای انسانی و نیروی کار، می تواند در دو مسیر مجزا مورد
تجربه قرار گیرد. برای یک ساختمان ساز حرفه ای توجه به این نکـته ضرورت
دارد که ایمنی و سلامت مصالح و فرآیند های شکل دهنده ساختمان به همان میزان
که برای کارگران و یا استفاده کنندگان آن مهم است برای کل جامعه بشری نیز
از اهـمـیت بـســزایی بـرخوردار می باشد. معماران به تدریج از وجود سم های
مختلف در سایت های ساختمانی آگاه شده اند و به تازگی استفاده از مواد عایـق
دارای انواع CFC و یا استفاده از سایر مصالح خطرناک در ساختمان ممنوع شده است.
شکل
دیگر مشارکت انسانی که نیازمند توجه است، اشتراک و دخالت مثبت کاربران در
فرآیند طراحی و ساخت است، که چنانچه به طور موثر بکار گرفته نشود یک منبع
کارا و مفید به هدر رفته است. تعداد زیادی از ساختمان ها از این انرژی بهره
برده اند و نتایج حاصل از آن نیز موجب رضایت در خلـق ساختمان های بزرگ شده
است.



امضای کاربر : [hr]لبخند بزن؛
برآمدگی گونه هایت توان آن را دارد که امید رفته را بازگرداند،
تجربه ثابت کرده است که گاه قوسی کوچک ، میتواند معماری بنایی را نجات دهد.
شنبه 09 شهریور 1392 - 22:22
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از elham20 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: eisa /
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
معماری و طراحی پایدار
ببخشید الهام جون چون فایل قبلی از سایت دیگه ای اوردم امکان باز شدنش فقط  برای اعضا بود برای همین حذفش کردم


امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

یکشنبه 10 شهریور 1392 - 11:18
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از memari به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: elham20 /
setare آفلاین



ارسال‌ها : 553
عضویت: 29 /3 /1391
محل زندگی: بهشت
سن: 20
شناسه یاهو: A&S
تشکرها : 719
تشکر شده : 627
معماری و طراحی پایدار
غرفه ی رنگین و زیبای اسپانیایی که در طراحی آن مبحث معماری پایدار رعایت شده است.با هم به تماشای دکوراسیون داخلی و معماری دیدنی این بنا می نشینیم.





























امضای کاربر :
پنجشنبه 28 آذر 1392 - 00:13
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از setare به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: maybody / memari /
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :