loading...
پاتوق دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
نفر بعدی کیه؟؟؟ 2770 37137 maybody
نوشته ها و مطالب جالب و عجیب 38 3165 forouzan99
تابلو اعلانات (پانل) 572 14642 3digheh
معمــــــــاری چیستــــــ ؟ 28 1957 deconik
طراحی آشپزخانه، ایرانی-امروزی 10 4482 deconik
مشق عشق 46 3442 mhn1365
ایده و کانسپت در معماری جهان! 36 26925 ratingroup
کارگاه ماکت سازی(اموزش ساخت ماکت) 62 45451 deconik
طراحی نمای ساختمان 15 2940 alanddesign
سوال و جواب اجرایی، سازه ای وعمرانی 80 7315 javadfontom
مساجدوعبادتگاه ها 8 1438 arelagahi
کسی میتونه کمکم کنه؟!!! 311 8926 ghmahi
من 5سال دیگه!!! 49 2531 sh_arch
مصالح جدیدساختمانی 13 2847 3digheh
کیا غایبن؟؟؟ 543 10801 sana
زیباترین جملات من اینجاست 855 20306 kaka
زیبایی های معماری ایران!!! 82 8618 kaka
زیبایی های معماری نوین!!! 61 4606 3digheh
زیباترین جملات تصویری... 528 31263 3digheh
دنیایه دیتیل و انواع برش 18 6256 3digheh
اسم سنتی ایرانی دفتر معماری 12 56241 maybody
هرچه میخواد دل تنگت بگو.... 728 18157 3digheh
بیست سوالی!!! 975 15299 3digheh
اشعار شاعران این آّب و خاک 57 2743 3digheh
ترفند های اتوکد 7 11348 3digheh
شیت بندی وپرزانته کردن 51 9838 elham20
نرم افزار 3d max 38 2767 lovely
سوال جواب(فن وساختمان) 6 1061 lovely
خدایــــا شکر... 62 2647 lovely
سوال جواب معمارانه 121 4982 samanes
الهام نیکبخت بازدید : 1275 شنبه 21 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

انواع سازه ها را قبل از ورود مصالح جدید در ایران را میتوان به ۲ دسته تقسیم کرد.

۱) سیستم ایستایی تیر پوش(سنگین):
در این نوع سازه ها نیرو ها عمدتا ناشی از وزن بنا به وسیله تیر های چوبی یا سنگی به ستون ها انتقال پیدا میکند و از آنجا به تکیه گاه منتقل میشود.
مسجد جامع دزفول - عکس : محمد آذرکیش
الهام نیکبخت بازدید : 4998 چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 نظرات (2)
هیئت امنای مسجد آل رسول به منظور برپایی مسجدی به عنوان مرکز اجتماع و برگزاری مراسم مذهبی ابهری های مقیم تهران ، زمینی واقع در منطقه‌ی شهران را به وسیله‌ی شهرداری تهران، تملک کرده‌اند. این زمین همان‌گونه که در گزارش بازدید از سایت توسط استودیو پنج‌اوهفت آمد، در دل محله‌ای مسکونی در انتهای خیابان لاله- یکی از شریان‌های فرعی بلوار شهران- واقع شده است. سایت از لحاظ موقیت قرارگیری بر روی تپه‌ای قرار دارد که از سمت جنوب به بزرگ‌راه همت، از شمال به منطقه‌ی مسکونی، از شرق به بزرگ‌راه باکری، و از غرب به ساختمان میوه و تره‌بار محله‌ی شهران منتهی می شود. به دلیل اشراف کامل سایت به دو بزرگ‌راه مهم شهر و همچنین قرارگیری در دل محله‌ی مسکونی، پیش بینی می‌گردید که این مسجد از یک سو به عنوان نشانه‌ی شهری و از سویی دیگر به عنوان فضای عمومی مذهبی در مقیاس محله، مورد توجه واقع گردد.  
 
پرسپکتیو از نمای شمالی
شیما نشاط بازدید : 1294 شنبه 14 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

خانه های تاریخی کاشان گوهران گرانبهای میراث معماری ایران هستند که در گذر زمان غبار فراموشی نه بر آنها که بر ذهن معماران امروز نشسته و چشم به راه خردمندانی هستند که با همت و علاقه خویش هنر اصیل ایران زمین را  استمرار داده و به جهانیان نشان دهند. خانه منوچهری یکی از این خانه هاست. خانه منوچهری در بافت تاریخی کاشان، بعد از سه سال بازسازی و مرمت، حیات جدید خود را به صورت یکی از زیباترین مجموعه های اقامتی گردشگری کشور از سر گرفته و سرمشقی است پر بها برای معماری معاصر ایران.


هتل سنتی

صدیقه احمدزاده گلی بازدید : 1531 پنجشنبه 05 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

وارد خیابان علوی کاشان که می شوید، خانه ای قدیمی و زیبا مقابلتان ظاهر می شود که زینت این خیابان است. عمارتی که برخلاف محوطه کویری منطقه، بسیار سرسبز است. گچ بری های زیبا و شیشه کاری های رنگی از مشخصات خانه عباسیان است. خانه ای که تا به حال فیلم ها و سریال های زیادی مثل مسافر ری، ملاصدرا، خانه ای در تاریکی و ... در آن ساخته شده و حالا این عمارت اعیانی به خاطر همه ویژگی های منحصر به فردش، نامزد دریافت جایزه زیباترین معماری ایران شده است.

صدیقه احمدزاده گلی بازدید : 1924 چهارشنبه 04 اردیبهشت 1392 نظرات (2)

فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، دوزندگی و جزاینها فراهم می‌گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازند.



memari بازدید : 410 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)
معماری ایران دارای ویژگیهایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی بخصوص برخوردار است: ویژگیهایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوانهای رفیع، ستونهای بلند و بالاخره تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است.به طور کلی میتوان معماری ایرانی را در این 5 اصل مشاهده کرد.
memari بازدید : 594 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)
آشنایی با خانه‌های قدیمی و تاریخی ایران معماری ایرانی که ابتدا در محدوده فلات ایران و سپس در حوزه نفوذ فرهنگ ایرانی شکل گرفت، همچون همه معماری‌هایی که ریشه در فرهنگ بومی دارند، به اقلیم توجه داشته و تا پایان دوره قاجار آثار با ارزشی از خود به جا گذاشته است      از جمله خصوصیات خانه‌های قدیمی در بیشتر شهرهای    ایران مساحت زیاد آن‌هاست. سبک معماری آنها نیز به این صورت است که از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده‌اند.       رنگ‌های به کار رفته در تزیینات ساختمان‌ها متأثر از ویژگی‌های اقلیم گرم و خشک بوده‌اند. مصالح ساختمان‌ها، علاوه بر توانایی‌های سازه‌ای و توجه به مسائل اقتصادی و تأمین مصالح از نقاط نزدیک، بهترین شکل بهره‌برداری از انرژی محیط را نشان می‌دهند.     سازه‌های طاقی در این بناها نشان دهنده رابطه اقلیم و معماری هستند. حتی در نقوش تزیینی رد پای خورشید را به عنوان مهمترین عامل اقلیمی در نقوشی با نام شمسه و چرخ خورشید می‌توان دید.  اغلب خانه‌های قدیمی و تاریخی از قسمت‌های ذیل تشکیل ‌شده‌اند:  ·    سکو، سردر ورودی، در ورودی، هشتی، دالان، ایوان‌ها، حیاط و اتاق‌های اطراف آن، حوض، آشپزخانه، سرویس‌ها، جهت ساخت خانه، گودال باغچه، بام، سرابستان، زمستان نشین، تابستان نشین، بهار خواب، اتاق کرسی، پایاب، شوادان، شبستان، شناشیل، آب سرا و اتاق بادگیر.  سکو به محلی در دو سوی در ورودی، برای استراحت در هنگام انتظار برای ورود یا گفت و گو با همسایه‌ها گفته می‌شود. سر در ورودی هلال تزئینی روی در و تنها قسمت خارج از خانه است که اغلب کاشی‌کاری دارد و معمولاّ طوری ساخته می‌شده که در زمستان‌ها مانع از ریزش برف و باران بوده و در تابستان‌ها نیز مانعی برای تابش مستقیم آفتاب به شمار می‌رفته است. در بالای سردر آیاتی از قرآن کریم یا عبارات مذهبی نوشته می‌شد تا هنگام ورود و خروج از زیر آیات قرآنی یا روایات و عبارات دینی عبور کنند.  در ورودی، در بیشتر خانه‌های سنتی، درهای ورودی دو لنگه و چوبی هستند و هر لنگه کوبه‌ای نیز دارد. زن‌ها حلقه‌ای که صدای زیری داشت را به صدا در می‌آوردند و مردها کوبه چکشی شکل را که صدای بمی‌داشت.  هشتی‌ها اغلب به شکل هشت ضلعی یا نیمه هشت ضلعی و یا بیشتر مواقع 4 گوش است. هشتی دارای سقفی کوتاه و یک منفذ کوچک نور در سقف گنبدی شکل آن است و عموماّ سکوهائی برای نشستن در آن طراحی شده است.  هشتی برای انشعاب قسمت‌های مختلف خانه و گاه برای دسترسی به چند خانه ساخته می‌شد. در خانه‌های بزرگ، اندرونی و اقامتگاه‌های خدمتکاران نیز به هشتی راه داشتند و اغلب برای جدا سازی آقایان و خانم‌ها دو قسمتی ساخته می‌شد.  دالان راهروی باریکی بود که با پیچ و خم وارد شونده را از هشتی به حیاط خانه هدایت می‌کرد. پیچ و خم دالان برای رعایت حریم خصوصی خانه بود تا عابران نتواند سریعاً فعالیت‌های جاری در حیاط را متوجه شوند.  حیاط در خانه‌های قدیمی مرکز و قلب ساختمان بوده است. حیاط مرکزی همراه با ایوان در هر سمت، ویژگی بود که از گذشته‌های دور در معماری ایرانی به چشم می‌آمد.  همچنین حیاط محلی برای برگزاری مراسم مختلف نظیر مراسم مذهبی، عروسی و تجمع اقوام بود. معمولاً چهار گوش بوده. ابعاد حیات را تعداد و عملکرد فضاهای اطراف آن تعیین می‌کنند. هر حیاط معمولاً یک حوض و چند باغچه دارد که بسته به شرایط مختلف محلی نظیر آب و هوا و عوامل فرهنگی اشکال متفاوتی می‌یابد.  حوض و باغچه در حیاط‌سازی خانه‌های قدیمی معتبرترین عناصر به شمار می‌رفته است.  تالار عموماً فضائی بود با تزئینات بسیار زیبا و پرکار که در کنار اتاق‌های ساده زندگی در خانه‌های سنتی کاملاً مشهود بود. تالار با گچبری، آئینه‌کاری، نقاشی روی گچ، مقرنس و با نقاشی روی چوب تزئین می‌شدند.  نشیمن،‌ اتاق‌هائی بودند که نسبت به تالار اهمیت کمتری داشتند و از اتاق‌های ساده مهمتر بودند. نشیمن، محل تجمع افراد خانواده و مهمان‌های بسیار نزدیک به حساب می‌آمد این عناصر از نظر تزئینات بسیار ساده بودند.  آشپزخانه معمولاً مربع یا مستطیل و نزدیک آب انبار و چاه آب ساخته می‌شد. در درون آشپزخانه، محلی برای پخت و پز، ذخیره چوب و تنور پخت نان و در درون دیوار آن تاقچه‌ای برای قرار دادن ابزار آشپزی و غذا تعبیه می‌شده است.  توالت و حمام معمولا در سطح پایین‌تری قرار می‌گرفتند. این عمل به دلیل سهولت در استفاده از آب و زهکشی آن و همچنین گرمای آن انجام می‌شد. حمام به دو بخش تقسیم می‌شد؛ یکی برای تعویض لباس (سر بینه) و دیگری برای شست وشو (گرم خانه).  جهت ساخت خانه‌های قدیمی تابع زاویه نور خورشید و قبله بوده است. هر وجه خانه برای فصل خاصی از سال مناسب بود و عناصری مانند تالار، بادگیر، پنج دری، سه دری و ارسی در شمار راه حل‌ها بودند.  در اکثر قریب به اتفاق خانه‌های سنتی، محور اصلی بنا، محور شمالی جنوبی بودند و بهترین موقعیت را برای گرفتن نور خورشید داشتند تا در روزهای گرم تابستان از سایه و در زمستان از گرمای خورشید برخوردار باشند. فضاهای اصلی زندگی نیز در دو سمت شمالی و جنوب و فضاهائی که اهمیت کمتری داشتند،‌ به خصوص فضاهای خدماتی در دو سمت شرق و غرب ساخته می‌شدند.  گودال باغچه یا باغچال در وسط حیاط مرکزی ساخته می شده و یک طبقه در داخل زمین فرو می‌رفته است. نمونه‌های این فضا در اقلیم های بسیار خشک کویری از جمله در کاشان، نایین و یزد دیده می‌شود. گودال باغچه علاوه بر تأمین خاک مورد نیاز خشت‌های استفاده شده در بنا، امکان دسترسی به آب قناط را هم فراهم می‌کرده.  بام در معماری ایران به جرأت بخشی از فضای زندگی است و علاوه بر وجود حجم‌های پیچیده و زیبا، به عنوان حیاط هم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در شهرهایی چون نایین در برخی از بناها با دیوارهای صندوقه چینی شده، اطراف بام را تا حدود یک متر و نیم بالا آورده و نوعی حیاط در بام بوجود می‌آوردند که در شب‌های تابستان برای خواب استفاده می‌شده است. همچنین این دیوارها با سایه اندازی بر بخشی از بام در ساعات مختلف روز نقش اقلیمی ثانویه‌ای نیز داشته‌اند. چنین فضاهایی در مساجد نیز مورد استفاده بوده است.  سرابستان باغ کوچکی بوده که کنار خانه ساخته می‌شده و تأثیر اقلیمی زیادی بر خانه داشته است. نمونه بسیار خوب آن در کنار خانه پیر نیا در نایین در قسمت جنوبی حیاط وجود دارد، در واقع متمولین با ساختن چنین فضایی نوعی ییلاق در کنار خانه خود بوجود می‌آورده‌اند.  اگرچه زمستان نشین پیش از آنکه نام فضای معینی باشد، به همه فضاهایی که در وجه شمالی حیاط ساخته می‌شوند تا از آفتاب زمستان که با زاویه‌ای مایل به درون اتاق‌ها می‌تابد استفاده کنند، گفته می‌شود، اما مجموعه معینی از فضاها با رابطه‌ای خاص،‌ مجموعه فضاهای زمستان نشین را تشکیل می‌دهند که عبارتند از سه دری،‌ پنج دری و شکم دریده، که روی محور اصلی قرار می‌گرفته‌اند و دو فضای ارتباطی که می‌توانند راهرو یا تختگاه باشند و گوشواره‌هایی که از سه دری، اتاق ارسی یا تهرانی و اتاق دو دری تشکیل شده‌اند و گوشه‌های این بخش را تشکیل می‌دهند.  فضای اصلی زمستان نشین روی محور اصلی قرار گرفته و برای ورود بیشتر نور خورشید اغلب پنجره‌های آن را از ارسی‌های بزرگ می‌ساخته اند. داخل فضاهای مرکزی با توجه به بسته بودن فضا، تزیینات پیچیده‌ای چون قطارهای مقرنس و آیینه کاری‌های بسیار پیچیده دیده می‌شود.  تابستان نشین نیز موقعیتی مانند زمستان نشین دارد با این تفاوت که در وجه جنوبی حیاط قرار گرفته است تا در تابستان از تابش مستقیم آفتاب در امان بماند و روی محور اصلی آن معمولاً فضای نیمه باز با تالار قرار می‌گیرد.  این تالارها و ایوان ها جز در مواقع بسیار سرد سال مهمترین فضایی زندگی در خانه بوده اند، و اگرچه همیشه تزیینات داشته‌اند، اما با توجه به باز بودن و نفوذ گرد و خاک، از تزیینات بسیار پیچیده در آنها پرهیز و به نقوش ساده گچی در ترکیب با آجر یا سیم گل قناعت می‌شده است.  بهار خواب همان مهتابی است و در مناطقی از خراسان تخ بوم (تخت بوم) نیز نامیده می‌شود. این فضای بدون سقف در مجاورت حیاط و در طبقات بالاتر از اول ساخته می‌شده و شب‌های تابستان در آن می‌خوابیدند و بسته به محل استقرار آن، در ساعاتی که دیوارهای اطراف بر آن سایه مناسب می‌انداخته از آن استفاده می‌شده. در بهار و پاییز در تمام ساعات روز و در تابستان شب‌ها قابل استفاده بوده است.  این فضا در دوره قاجار به مساجد و مدرسه‌ها نیز راه یافت و نمونه‌های زیبایی از آن را در مسجد سید اصفهان، مسجد سلطانی سمنان و مسجد سپهسالار تهران می‌توان دید و در مناطق گرم و مرطوب چون دزفول و شوشتر جزء جدایی ناپذیر خانه‌های مسکونی است. تزیینات رایج این فضا از جنس تزیینات نمای رو به حیاط است.  اتاق کرسی در مجموعه زمستان نشین و اغلب در گوشه‌های این بخش که در و پنجره کمتری به حیاط دارند، ساخته می‌شده تا در زمستان با بستن در و پنجره‌ها بتوان آن را گرم کرد. در وسط اتاق، چال کرسی قرار داشته و ابعاد اتاق تابع ابعاد کرسی بوده، چون دیواره‌های آن برای تکیه دادن مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. این فضا در همه خانه‌های اقلیم سرد و کوهستانی وجود دارد.  این اتاق در مناطق پر شیب در پشت اتاق‌ها و داخل کوه کنده می‌شده و فاقد پنجره بوده است. این بخش در خانه‌هایی که حیاط بیرونی داشتند، گاه روی محور اصلی که شکم دریده یا چلیپا بوده نیز قرار می‌گرفته است. در خانه حیدرزاده تبریز اتاق کرسی الگوی شکم دریده دارد. که با توجه به استفاده این اتاق در شب و در بخش‌های خصوصی خانه تزیینات مفصلی ندارد. در خانه پیرنیا در نایین این اتاق با استقرار در محور اصلی، تزییناتی بسیار ظریف با لایه کاری گچی دارد.شاه نشین در داخل اندرونی قرار دارد و آفتاب خور است. به همین دلیل بزرگتر و با اهمیت‌تر ساخته می شود. و شاه نشین محسوب می شد.  شاه نشین اتاقی است با ارتفاع نسبتا بلند که معمولا ارتفاع آن 2 برابر دیگر اتاق‌های خانه‌های قدیمی است. در قسمت بالای این ارتفاع، سقف نیم گنبدی قرار می‌گیرد و چون ارتفاع زیاد بود باعث خنک شدن اتاق می‌شود.  شاه نشین ها با تزئینات خاصی نظیر نقاشی، شیر و شکر در زیر گنبد و در زمان قاجار با آیینه کاری همراه بوده است. گچبری‌های نفیس به همراه تندبری‌ها در اطراف اجاق و نقاشی‌های شیشه‌ها نیز از جمله این تزئینات به شمار می‌رود.  یک ارسی (پنجره) بالا رو، با شیشه‌های رنگی همراه با الحاقات مربوط به آن نیز در اتاق شاه نشین وجود دارد که اغلب 3 دری یا 5 دری بوده است.  پایاب محل دسترسی به آب قنات در حیاط خانه‌ها و مساجد است و نمونه‌های عمومی آن نیز در شهرهایی همچون نایین به چشم می‌خورد. الگوی معمول آن هشتی است که با اتاق ترکی یا کلمبه پوشانده و در مسیر قنات در مرکز آن یک حوض ساخته می‌شود.  شوادان که شبادان، شبابیک، خشیان و باد کش نیز نامیده می‌شود به طور مشخص در شهرهای دزفول و شوشتر دیده می‌شود و زیر زمینی با عمق بسیار زیاد است. با توجه به ویژگی خاک این دو شهر، در واقع در دل زمین حفر می‌شود و معمولاً فاقد مصالح ساختمانی است و حداکثر در مواردی بخش‌هایی از دیواره آن را با گچ می‌پوشانند. سقف آن گنبدی و فاقد سازه است. در بالاترین قسمت سقف، سوراخی وجود دارد که معمولاً به کف حیاط می رسد.  این فضا که گاه ۶ تا ۷ متر در زیر زمین پایین می‌رود به زیر حریم مالکیتی خانه مجاور نیز نوفذ می‌کند. شوادان‌ها علاوه بر مکش سوراخ بالا که موجب جریان هوا می‌شود، از پدیده نفوذ تأخیری فصول در زمین استفاده می‌کنند. در چنان عمقی معمولاً با دمای یک یا حتی دو فصل قبل روبرو هستیم. شوادان ها عملاً تزییناتی ندارند و اغلب الگوی فضای مشخصی در آنها دیده نمی‌شود، اما در نمونه‌های عالی الگوی شکم دریده یا چلیپا دارند.  شبستان در مساجد به عنوان نمازخانه در دو طرف گنبد خانه یا اطراف ایوان‌ها شکل می‌گیرد و معمولاً در زمستان بیشتر استفاده می‌شود. به زیر زمین خانه‌های شوشتر و دزفول هم شبستان گفته می‌شود که معمولاً حدود 1.5 تا ۲ متر در زمین فرو رفته و پنجره‌هایی به حیاط دارند و حد فاصل شوادان و طبقه اول‌اند. از این فضا در ساعاتی از روز در تابستان و در بهار و پاییز و در مواردی به عنوان انبار نیز استفاده می‌شود.  شناشیل مختص مناطق جنوبی ایران بخصوص بوشهر است و به نوعی بالکن به سمت بیرون خانه و روی معبر عمومی گفته می‌شود که با چوب ساخته شود و پیرامون آن با نرده‌های مشبک پوشیده شده باشد تا هوا به راحتی در آن جریان یابد. شناشیل در برخی از موارد سقف ندارد. نمونه‌هایی از این فضا در برخی از خانه‌های شیراز نیز دیده شده است.  آب سرا به ساختمان‌های ییلاقی گفته می‌شود که در میان استخر یا دریاچه و برای استفاده از رطوبت و چشم انداز آب ساخته می‌شدند. نمونه‌های زیبای آن شاه گلی در تبریز و چشمه علی دامغان هستند.  کنده فضایی است که در دل زمین کنده شود. نمونه‌های زیبای آن روستای کندوان در اسکو و میمند هستند، ولی در بسیاری از خانه‌های کوهستانی، قسمت‌های پشتی فضا را به شکل پستو در دل زمین می‌کندند که کیفیت اقلیمی بسیار مناسبی در زمستان و تابستان بوجود می‌آورد و گاهی به عنوان اتاق کرسی نیز استفاده می‌شده است.  اتاق بادگیر در تابستان نشین خانه‌های حاشیه کویر یا حاشیه دریای جنوب، علاوه بر تالار اصلی، در برخی موارد گوشواره‌ها نیز از جریان هوای بادگیر استفاده می‌کرده‌اند. اتاق بادگیر به هر فضایی در طبقه اول تابستان نشین که از هوای بادگیر استفاده کند گفته می‌شود. تزیینات این فضا همچون تزیینات ایوان است.
معماری ایرانی که ابتدا در محدوده فلات ایران و سپس در حوزه نفوذ فرهنگ ایرانی شکل گرفت، همچون همه معماری‌هایی که ریشه در فرهنگ بومی دارند، به اقلیم توجه داشته و تا پایان دوره قاجار آثار با ارزشی از خود به جا گذاشته است
الهام نیکبخت بازدید : 1697 پنجشنبه 29 فروردین 1392 نظرات (0)

کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان که از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان کپی برداری شده‌است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان می‌باشد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده‌است. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است.

الهام نیکبخت بازدید : 1217 پنجشنبه 29 فروردین 1392 نظرات (0)

تاریخچه خانه بروجردی ها
زمانی که مرحوم حاج سیدحسن نطنزی(مشهوربه بروجردی)تاجرمعروف فرش کاشان دخترهمکارش مرحوم حاج سیدجعفرنطنزی رابرای پسرخودسیدمهدی خواستگاری کرد،خانواده دختر(که درخانه فعلی طباطبایی های کاشان زندگی می کردند) ساخت خانه ای درشان وموقعیت اجتماعی شان رابرای محل زندگی دخترشان شرط این ازدواج قراردادند.
خانواده بروجردی ازمعروف ترین معمارشهر(استادعلی مریم کاشانی)درخواست کردند که خانه موردنظررابسازد.استاد بعدازبه پایان رساندن سفت کاری خانه برای انجام نازک کاری وتزیینات ازبرجسته ترین هنرمندان نگارگرشهردعوت به عمل آورد.واین هنرمندان داستان هاوروایات عاشقانه خمسه نظامی وهفت پیکرجامی رادرجای جای طاق هاورواق ها به تصویرکشیدند.ساخت این خانه حدود18سال توسط25نفرمعماروهنرمندبه طول انجامید.ودرزمان حکومت ناصرالدین شاه 1280-1292ساخته شد.واکنون حدود 130 سال از عمر این خانه سپری شده.

خانه بروجردي در كاشان

صدیقه احمدزاده گلی بازدید : 1544 یکشنبه 18 فروردین 1392 نظرات (0)

معماری بیمارستان

در حالی که بیمارستان‌ها در گذشته آگاهانه جهت مصارف پزشکی، جراحی طراحی می‌‌شدند امروزه می‌توان شاهد تغییر جهت به سوی انسانگرایی در امکانات بیمارستانی بود. بیمارستانهای امروزی بیشتر به هتل شبیه هستند. وجود فضای اقامتی دارای اهمیت بیشتری نسبت به طرح‌های سرد بهداشتی در بیمارستانهای گذشته است. مدت زمان بستری و اقامت بیمار به طور پیوسته کوتاهتر می‌شود و علاقه به اتاق‌های یک تختی یا دو تختی (در خصوص بیمارهای خصوصی) بیشتر شده است.

مجید میبدی بازدید : 595 پنجشنبه 15 فروردین 1392 نظرات (1)

شیخ بهاء الدین ، محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند بنام دوره صفویه است. اصل وی از جبل عامل شام بود. بهاء الدین محمد ده ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی از بزرگان علمای شام بسوی ایران رهسپار گردید و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکنی گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول گردید.
مرگ این عارف بزرگ و دانشمند را به سال ۱۰۳۰ و یا ۱۰۳۱ هجری در پایان هشتاد و هفتمین سال حیاتش ذکر کرده اند.وی در شهر اصفهان روی در نقاب خاک کشید و مریدان پیکر او را با شکوهی که شایسته شان او بود ، به مشهد بردند و در جوار حرم هشتمین امام شیعیان به خاک سپردند.

الهام نیکبخت بازدید : 752 دوشنبه 12 فروردین 1392 نظرات (0)

هکده چوبین نام محلی است که در یکی از روستاهای نیشابور به نام محمدآباد آقازاده در استان خراسان رضوی واقع در شمال شرقی ایران ساخته شده است. این دهکدهٔ چوبی کم نمونه و بی همتا در ایران به‌وسیله مهندس مجتهدی ساخته شده و یکی از دیدنی‌ها و تفرجگاه‌های نیشابور می‌باشد.

شیما نشاط بازدید : 724 یکشنبه 11 فروردین 1392 نظرات (0)

گرمابه‌های تاریخی اصفهان همچون حمام علی قلی آقا و حمام شیخ‌بهایی با معماری زیبای درونی و فضاهای مختلفی مانند استخری برای ‌آب‌تنی، مکانی با سنگ‌ مرمر خاص برای ماساژ دادن کمر، مکان‌هایی برای استراحت، صرف غذا و نوشیدن گلاب اصفهانی بخشی از تمدن عظیم و دقت بالای ایرانیان در ساخت هرگونه بنایی را نشان می‌دهد.

در این میان معماری عجیب برخی حمام‌های اصفهان مانند حمام شیخ‌بهایی سال‌ها همچون معمایی تو در تو ذهن کنجکاو جهانیان را به خود مشغول کرده بود چرا که این حمام دو راز شگفت با خود داشت؛ یکی اینکه آب این حمام تنها با یک شمع گرم می‌شده و دیگر اینکه این شمع همواره روشن بوده است.

بنا بر نقلی مشهور زمانی که تعدادی محقق انگلیسی می‌خواستند راز گرم شدن این حمام به کمک شمع را بفهمند با دستکاری در معماری بنا باعث شدند که شمع حمام نیز با مشکل مواجه شود و از آن زمان دیگر این شمع‌ روشن نشده‌ است.

راز حمام شیخ‌بهایی چه بود؟ 

صدیقه احمدزاده گلی بازدید : 903 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)
 
هرچند اینجا موزه علوم و تکنولوژیست ، اما این موزه و اشیای درونش همه و همه، تنها وسایلی هستند برای نیل به یک هدف: عمق بخشیدن به نگاه بازدیدکنندگان، هر چند برای لحظاتی و هر چند برای یک آن
 
.
 
شیما نشاط بازدید : 615 جمعه 02 فروردین 1392 نظرات (0)

آثار آسمانخراش فرش از معمار ايراني بابك گلكار، تصويري ست از ارتباط ميان دو بعدي و سه بعدي، معماري و هنر و در نهايت، تلاشي ست در اتحاد ميان روابط پرتنش شرق و غرب. از طريق برجسته سازي ِ الگوهاي زينتي و استادانه فرش هاي ايراني، اين قطعات با انعكاس بصري ِ پويا بر موانع فرهنگي موجود ايجاد گشته اند.

مجید میبدی بازدید : 658 سه شنبه 29 اسفند 1391 نظرات (0)

انسان ابتدائی،به دلیل زندگی ساده و عدم «یکجانشینی» روزگارش بیشتر به شیوه«خوش نشینی» و کوچ و مهاجرت دائمی برای محیط زیست مناسب و انطباق با محیط خاص ، سپری می شد ، سرپناه دائمی برای خود و قبیله خود به وجود نیاورد.

 

شکاف کوه ها و مغاره ها ، نخستین جان پناه طبیعی او قرار گرفت. غارهایی که پنجه ی انسان در ساختن دخیل نبود و در سینه کوه ها و در دامنه های آن ، همین مغاره ها می توانست نخستین مکان امنی برای محافظت از باد و باران و آفتاب و سایر عوامل طبیعی جهت این کوچندگان همیشه در راه محسوب شود.

سپس، سرپناه های موقتی که از استخوان «ماموت» با پوست حیوانات دیگر تهیه می شد، نخستین شکل از خانه های موقت انسان گردید. هرچند مشکل بتوان چنین سرپناه هایی را جزو خانه های برخورد دار از شیوه های معماری سنجیده در نظر آورد. به هر حال اقدام به ساخت این چنین سر پناه های ساده - هرچند بسیار ابتدایی و ناپایدار- به عنوان گام های اولیه در آغاز فعالیت های مربوط به معماری قلمداد شده است.

مجید میبدی بازدید : 734 سه شنبه 29 اسفند 1391 نظرات (0)

در پارکینگ اتومبیلش را روشن می کند و به خیابان می رود. سراز کوچه باغ های باقی مانده شمالی شهر در می آورد؛ کوچه ها برخی هنوز خانه های بزرگ و پردارو درخت دارند. اما در بعضی کوچه ها آپارتمان های بلند طبقه بر بناهای کوتاه اطراف سایه زده اند.


از پشت پنجره طبقه دهم آپارتمان لوکس و مجهز به تمام وسایل مدرن، غوغای ماشین و عبور مردم را تماشا می کند. حسی آمیخته از دلتنگی و بیقراری می آزاردش.
از پشت پنجره به سرسرای مجلل و گرانقیمت برمی گردد. بی حوصله روی مبلی می نشیند و...

مجید میبدی بازدید : 1077 شنبه 19 اسفند 1391 نظرات (0)

فراخوان بین المللی مسابقه طراحی و معماری فاز دوم برج میلاد خرداد ماه سال گذشته برگزار شد که در نتیجه آن 31 معمار و شرکت معماری داخلی و بین المللی آثار خود را ارسال کردند که هیات داوران در مرحله نخست از میان 31 اثر، هفت اثر را به عنوان آثار نهایی انتخاب کرد که از میان این هفت اثر، سه اثر به عنوان آثار اول تا سوم انتخاب شدند.

 

طراحی فاز دوم برج شامل هتل و ساختمان اداری و تجاری بود که هیات داوران این مسابقه متشکل از هاشم هاشم نژاد، محمود گلابچی، کامبیز نوایی و محمد بهشتی پس از بررسی آثار ارسالی در نهایت ، زاها حدید ، شرکت مشاورین عرصه و شرکت طراحی و معماری از کشور چین را به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم  معرفی کردند.
هیئت داوران هر سه اثر را قابل اجرا شدن در فاز دوم برج میلاد دانسته و  هم اکنون اجراکنندگان فاز دوم برج میلاد در حال مذاکره با سه نفر برنده نخست هستند تا در نهایت یکی از این سه اثر برای اجرای فاز دوم برج میلاد تهران انتخاب شود .
 
 
رتبه اول: زاها حدید
رتبه دوم: مهندسین مشاور عرصه
رتبه سوم: شرکت پیجینگ دیکانستراکشن
رتبه چهارم: علی اندجی گرمارودی
رتبه پنجم: مهندسین مشاور اثر
رتبه ششم: مهندسین مشاور طرح و آمایش
رتبه هفتم: مهندسین مشاور ابنیه نواندیش
صدیقه احمدزاده گلی بازدید : 790 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)
اگر فضای بزرگی در منزلتان برای تدارکات و تزئینات عید ندارید، نیازی به کم کردن تدارکات عید نیست. ایده های ما برای تزئینات عید در فضاهای کوچک، شادی و شور عید را حتی در کوچکترین گوشه های خانه هدیه میکند.

فضای کنار راه پله ها را استفاده کنید


فضای کنار راه پله ها برای نمایش و تزئینات کریسمستان فضایی کوچک اما مورد توجه هست. یک میز کوچک آنجا گذاشته و یک درخت کوتاه که کمی تزئین شده روی آن قرار دهید و یک ماکت نمایشی ساده و کوچک بر روی میز در کنار درخت اضافه کنید. برای آنکه به این کاج همیشه سبز ارتفاع بیشتری بدهید از یک گلدان نقره ای بلند در زیر آن میتوانید استفاده کنید
صدیقه احمدزاده گلی بازدید : 503 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)

پژوهشگران پارک علم و فناوری یزد با استفاده از نانوذرات تیتانیوم موفق به تولید نانو پوشش‌هایی شدند که به عنوان عایق به کار می‌روند و موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

تعداد صفحات : 7

درباره ما
معماری architecture معماری ایرانی persian architecture معماری اسلامی Islamic Architecture معماری سنتی ایران و جهان Traditional architecture of Iran and the world معماری و معنا Architecture and Meaning هندسه و معماری Geometry and Architecture تزئینات معماری ایرانی Iranian architectural decorations معماران ایرانی persian iranian architect معماری روز دنیا World Architecture معماران بزرگ دنیا The world's great architects. دکوراسیون داخلیdesign architecture decoration مقالات معماری Architecture Papers Architecture Articles Architecture essays طراحی معماری خانه های مسکونی residential طراحی معماری فضاهای تفریحی Architectural recreation طراحی معماری فضاهای خدماتی Architectural design service spaces طراحی معماری فضاهای درمانی Architectural design treatment spaces طراحی معماری فضاهای ویژه و خاص Architectural spaces or special طراحی معماری فضاهای تجاری Architectural design of commercial spaces طراحی معماری فضاهای مذهبی Religious architecture design space طراحی معماری فضاهای آموزشی Architectural design of educational facilities طراحی فضاهای نمایشگاهی Exhibition معرفی کتابهای معماری Introduction of Architecture Books مسابقات معماری Architecture Competitions معماری ارگانیک Organic Architecture معماری پایدار Sustainable Architecture عجایب معماری Architectural Wonders طراحی معماری المان و ورودی Architectural design elements and input نمونه پلان های معماری اجرایی Sample Implementation Architecture Plans نمونه پروژه های گروه معماری مهرازان میبد Group Projects architect architecture Meybod انجام پروژه های دانشجویی Student projects خرید پروژه های شما Purchase your projects نمونه پروژه های فروشی Projects for sale نمونه پاورپوینت های فروشی PowerPoint Sample Sale انجام پروژه دانشجویی سراسر ایران Student projects across Iran عمران Civil سازه های پیشرفته Advanced Structures ماشین آلات ساختمانی Construction Machinery نکات اجرایی ساختمان Executive Building Tips خلاقیت و نوآوری Creativity and Innovation خلاقیت و نو آوری در معماری Innovations in architecture طراحی های خلاقانه Creative design ایرانگردی و جهانگردی Traveling and Tourism معرفی نقاط دیدنی ایران The introduction of scenic spots in iran معرفی نقاط دیدنی جهان Introducing the world's Sights شهرسازی Urban نو آوری در شهرسازی Innovation in Urban طراحی شهری Urban Design plan elevation section پلان نما مقطع
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 987
  • کل نظرات : 155
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 6726
  • آی پی امروز : 167
  • آی پی دیروز : 278
  • بازدید امروز : 1,510
  • باردید دیروز : 795
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 26
  • بازدید هفته : 3,407
  • بازدید ماه : 31,251
  • بازدید سال : 65,893
  • بازدید کلی : 3,734,747
  • کدهای اختصاصی