loading...
پاتوق دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
نفر بعدی کیه؟؟؟ 2770 38040 maybody
نوشته ها و مطالب جالب و عجیب 38 3256 forouzan99
تابلو اعلانات (پانل) 572 14934 3digheh
معمــــــــاری چیستــــــ ؟ 28 2052 deconik
طراحی آشپزخانه، ایرانی-امروزی 10 4531 deconik
مشق عشق 46 3527 mhn1365
ایده و کانسپت در معماری جهان! 36 27023 ratingroup
کارگاه ماکت سازی(اموزش ساخت ماکت) 62 45593 deconik
طراحی نمای ساختمان 15 2996 alanddesign
سوال و جواب اجرایی، سازه ای وعمرانی 80 7409 javadfontom
مساجدوعبادتگاه ها 8 1488 arelagahi
کسی میتونه کمکم کنه؟!!! 311 9022 ghmahi
من 5سال دیگه!!! 49 2622 sh_arch
مصالح جدیدساختمانی 13 2897 3digheh
کیا غایبن؟؟؟ 543 11113 sana
زیباترین جملات من اینجاست 855 20700 kaka
زیبایی های معماری ایران!!! 82 8720 kaka
زیبایی های معماری نوین!!! 61 4724 3digheh
زیباترین جملات تصویری... 528 31532 3digheh
دنیایه دیتیل و انواع برش 18 6301 3digheh
اسم سنتی ایرانی دفتر معماری 12 56579 maybody
هرچه میخواد دل تنگت بگو.... 728 18497 3digheh
بیست سوالی!!! 975 15719 3digheh
اشعار شاعران این آّب و خاک 57 2834 3digheh
ترفند های اتوکد 7 11389 3digheh
شیت بندی وپرزانته کردن 51 9920 elham20
نرم افزار 3d max 38 2817 lovely
سوال جواب(فن وساختمان) 6 1098 lovely
خدایــــا شکر... 62 2703 lovely
سوال جواب معمارانه 121 5078 samanes
مجید میبدی بازدید : 2574 شنبه 26 فروردین 1391 نظرات (0)

موزه کودکان در گوادالاجارا تقریبا یکی از آخرین کارهای جانسون بود که در سن ۹۲ سالگی زمانی که به اعتقاد خودش در دوران دوم کودکیش بود طراحی نمود موزه ای که در واقع فیلیپ جانسون آن را خلق کرد دنیای بچه هاست.موزه به صورت جزیره ای کوچک با احجام بسیار پیچیده و در هم رفته ساخته شده که توسط یورگ ورگارا تاجر مکزیکی خیال پرداز (به اعتقاد او) به او پیشنهاد شده بود.موزه با چهار بنا طراحی شده بود که کوچک و فانتزی بودند این موزه برای منطقه ای خشک است.همه این چهار بنا از بتون می باشد که بسیار جالب از ویژگیهای محوطه امتیاز خارق العاده ای مانند آفتابی زیبا وسیع نیمه حاره تاثیر گرفته است و بچه ها آزادانه در فضای کوچک آن به بازی می پردازند بدون اینکه والدین بتوانند در کار آنها دخالت کنند.فقط می توانند دورادور مراقب آنها باشند.


فلسفه و ایده طرح اولیه
۱(وقتی که او و آلفرد بار هنر ماشینی را در موزه هنر مدرن در سال ۱۹۳۴ ارائه دادند عنوان کاتالوگ را بر اساس نظریات افلاطون از فیلبئوس اقتباس کردند افلاطون بیان می دارد که زیبایی شکل های هندسی مانند دایره و خط مستقیم مطلق هست و ما آن را برای آن زمان باور داریم .حالا او احساسش متفاوت است و چیز دیگری احساس می کند.چنین چیزهایی نسبی هستند او معتقد به نظر هراکلوس بود حتی یک چیز واحد مطلق خود به خود تغییر پیدا می کند.به اعتقاد او امروژه در معماری آزادی بسیار زیادی وجود دارد از زمان احکام لوکوربوزیهاز زیگزاگ موزه یهود در برلین که توسط لیسکیند طراحی شده است تا به شکلهای چرخان طرح جزیره ایستیتن پیتر آیزمن.این ثبات افلاطون لوکوربوزیه چندان استوار نیستند.او سعی می کرد که مبانی کلاسیک را منحرف سازد این بدان معنی نیست که او مجبور بود آن را از بین ببرد او تمایل داشت که از هنر کلاسیک شروع کند : این راهی است که او از آن پیروی کرد و حتی خانه شیشه ای خود ذاتا کلاسیک است چرا که چهار نمای متقارن با درهایی در مرکز دارد اما او حالا می خواهد آنچه را که می تواند به منصه عمل برسد کشف کند((با))و((به))کلاسیک.
طرح جاری او سفارشی بود در گوادالاجارا برای یورگ ورگارا تاجر مکزیکی خیال پرداز-قرار بود یک موزه بچه ها باشد –قسمتی از برنامه یک ساختمان بزرگ که ده معمار دیگر را نیز مشغول کرده بود.او اعتقاد داشت که موزه لغت مناسبی نیست فضایی است که دنیایی برای بچه ها خواهد بود.
ایده ای که در واقع او آن را خلق می کند دنیای بچه هاست که متناسب می شد با ۹۲ سالگی او.ایده این کار جدای از برخی کارهای دفتر آنها به تکامل پیوست.او یک پاویلیون(عمارت کلاه فرنگی) باغی را برای یک مشتری بر اساس ایده هرم طراحی کرده بود اما نه فقط یک هرم تنها که بر خورد چند تا از آنها با هم.نتیجتا او نمی خواست یک موزه بسازد چه چیزی روی زمین است که موزه بچه هاست مکانی که آنها بتوانند فعال و سرزنده باشند.به جای ساختن یک دنیای منفرد بزرگ او امتیازی از ویژگیهای محوطه گرفت آفتابی زیبا وسیع نیمه حاره سپس چهار ساختمان در مقیاس کوچک طراحی کرد همه آنها از بتون خواهد بود و رنگهای روشن خواهند داشت:قرمز خالص ارغوانی،قرمز نارنجی یک قسمت از آبی روشن و عمدتا ارغوانی آنها از داخل رنگهایی از رنگ زمین و شیشه خواهند داشت.به گفته او در بسیاری از کشورهای آفتابی شما مجبور می شوید که به شرایط روی بیاورید.



او مقیاس دیسنیلند اول در کالیفرنیا را انتخاب کرد که یک کار خیلی مشهور در آمریکا شده بود.بچه ها با مکان آشنا شده بودند و معماران اغلب آن را مثال می زنند.بنا براین آنه چهار ساختمان کوچک داشتند که در آنها بچه ها می توانند داخل شوند و والدین در بیرون منتظر می مانند در واقع بخشی از منبع الهام او ((کازادی نانی)) در مانتوا بود اما به خصوص او خواست چیزهایی را بسازد که یک بچه بتواند بگوید:مادر نگاه کن من می توانم اینجا داخل شوم اما تو نمی توانی.
هر یک از این چهار ساختمان در یک جزیره کوچک هستند بالای استخری با آب بسیار کم عمق جزیره ها نسبت به هم بسته هستند حال آنکه برای رفتن از یکی به دیگری یک پل از طناب ساخته شده را طی می کنی او رفتن روی پلها را خیلی دوست داشت و فکر می کرد که بچه ها نیز دوست خواهند داشت در آن طبیعت محض دیده می شود بچه ها کاملا آزاد خواهند بود در حالی که والدینشان که در زمین باقی مانده اند مراقب آنها هستند تنها محدودیتشان این خواهد بود که اینها جزیره های کوچکی هستند که در آنها می شود در امنیت بازی کرد.هر کدام از جزیره ها درختان نخلی دارند و یک جنگل کوچک برای انبساط خاطر.در منطقه استوایی درختان نخل به آسانی در دسترس می باشند.در مورد این درختان از فیلیپ جانسون پرسیده بودند که آیا ممکن است بچه ها خوششان بیاید که نقش میمون را بازی کنند در نتیجه این درختان نقش خود را ایفا می کنند؟که در پاسخ گفته بود ((فکر خوبی است میمون ها چندان تفاوتی با همدیگر ندارند))برای این طرح آنها نمونه ها را (هرمها را)ساختند که در روی میز بر روی هم قرار داده می شدند.مشاهده آنها در آن موقعیت باعث شد که او تشخیص دهد که کثرت اهرام بهتر خواهد بود.ترکیبی از آنها مطلوب دیده شد این امر بر حسب اتفاق به طراحی او برای توسعه ساختمان کریسلر انجامید.



طراحی گودالاجارا پله بعدی این تفکر بود او می خواست به جای تمرکز به هرم سایز اشکال افلاطونی را مورد مطالعه قرار دهد این امر او را به یاد اقتباس لوکوربوزیه از افلاطون می اندازد.بنا براین اودر مورد به کارگیری مکعب ها،مخروط ها،استوانه ها و هرم ها فکر کرد.در هر حال بنا به دلایلی او نخواست کره را به کار ببرد.او آن را به بوله واگذاشت.به جای ساختن یک بنا  او چهار بنا طراحی می کند در این روش هر کدام کوچک و فانتزی خواهند بود.او می خواست طراحی همساز باشد و با اینکه بزرگ دیده می شود اما کوچک احساس شود اندکی شبیه طرح مونستای اوپاویلین ویزبتورها در نیوکانان.او در ابتدا در نظر گرفت که از مقیاس ۵/۸ استفاده کند-مانند آنچه در دیسلند بود-اما مطمئن نبود که بطور دقیق و قطعی درست باشد.
۲)هر کدام از این چهار مورد تا اندازه ای بر اساس مکعب مخروط استوانه یا هرم موضوع متمایزی خواهند بود که که آنها نمی توانستند شکل های خالص افلاطونی بوده باشند.بلکه مایل و در هم پیچیده می شوند برای مثال استوانه ها مانند یک حلقه پیچ خورده دیده می شوند.مخروطها به تدریج باریک مایل و وارونه شده اند و به جای آنکه مخروطهای حقیقی باشند موضوع های مخروطی هستند.
هرم ها از همدیگر متمایز و در عین حال به هم برخورد کرده اند.مکعب ها ناقص و جدا شده اند و گاهی همدیگر را شکسته اند.چون او از خط مستقیم خوشش نمی آمد خطوط کج و معوج را دوست داشت.او حجم هایی را که از عالم طبیعت سرچشمه گرفته باشد دوست داشت و به اعتقاد او حجم شکل های عمود بر هم حجم هایی هستند که پایه معماری را تشکیل می دهند این دلیل زبان کلاسیسزم است.با این همه او حجم ها را خم می کرد که چیزی بسیار لطیف بسازد در واقع هر کدام از چهار کوشک عملکرد جداگانه ای خواهد داشت یک کارگاه نقاشی، یک آتلیه مجسمه سازی، یک آتلیه موسیقی و آموزشهای مختلف و شخص تنها به جنب و جوش بچه ها در داخل ساختمان ها که از یک راه پله بالا رفته و از روزنه ها بیرون را تماشا می کنند شیفته می شوند.



محوطه موضوع او از بهترین موقعیت مکانی برخوردار است.یعنی یک جزیره انسان ساخت در یک مانداب (آب بند) واقع در انتهای سه مایل سنگ فرش.او امیدوار بود که بتواند موفق شود و سعی می کرد کارهایی را که از انجام دادن آن لذت می برد دنبال کند رنگ ها،حجم ها اینها ایده های جزیره ها بودند.انسان در اینجا در نهایت شور و هیجان می رسد و احساس خستگی به گفته خودش ((اگر من یک بچه تنها بودم و برای مدت طولانی مجبور به انجام کاری می شدم حوصله ام سر می رفت))ورگا یک ارباب رجوع  بی اندازه اهل دل و خیالاتی بود او این جزیره را انتخاب کرد و به فیلیپ گفت((ما در حال ساختن یک دریاچه هستیم چرا جزیره نسازیم؟))و گفت که جزیره و مخصوصا راه هایی که می توانند ساختمان ها را از هم جدا کنند دوست دارد.
پاویلیون دریاچه او در خانه شیشه ای در جزیره خودش می نشیند و مجبور بودی برای رسیدن به پاویلیون از کناره آب بپری.اینجا او از یک پل از جنس طناب برای رساندن مردم به جزیره استفاده خواهد کرد و این توسط سسیل بالمونداو آروپ و همکاران طراحی خواهد شد.این برای بچه های کوچک سرگرمی خوبی خواهد بود آنها خواهند توانست از روی اشیاء بپرند و خطر آن را بهانه کنند-در حالی که هیچ چیز وجود ندارد پل برای جزیره((گزینتا)) خواهد بود آن وقت هر ساختمانی در آنجا گوزیتای خود را خواهد داشت.راهی که بدان طریق افراد به معمار وارد می شوند برای او بسیار حائز اهمیت بود.
 او بر می گردد به این موضوع به مثابه یک گوزیتا زیرا که درباره آن است که شخص به چه صورت به یک ترکیب معماری وارد می شود.آن قسمتی از معماری است قسمتی از نظام هر ساختمانی با بازشوهایش جدا از درها به طور نامنظم شکل داده خواهد شد.البته احتیاجی هم نیست.اقلیم گوادالاجارا اساسا آفتابی و خشک است.قبل از اینکه آنها بر روی جزیره تصمیم بگیرند قرار دادن ساختمان های مجزا در یک مکان خالی وسیع که چگونه به نظر خواهند رسید خاطرش را می آزرد او می خواست طرح یک پارچه و یک ترکیب تنها و واحد بشود حتی فکر کرد که چهار مولفه بدون سازمان ثابت وجود دارد.اما (رابطه)مرکز با جزیره خود به خودی است موضوع ها کاملا با جدا کردنشان یک گروه می شوند.از هر راهی که نگاه کنید یک ساختمان دارید.آب مانند دیواری آن را محصور و احاطه می کند.در واقع همان کاری که درختان در اطراف خانه شیشه ای می کنند.طرح او جزیره را با درختان نخل به ارتفاع ۸ متر منفرد و در کنار هم نشان می دهد.این یک شبکه مختصات کارتزین را تشکیل خواهد داد.او موضوع ها را بر روی این الگو منظم خواهد کرد.جا گذاری کردن اغلب کاری از پیش نمی برد.اینکه ساختمان ها با محورها تداخل می کنند همانی است که او به دنبالش بود.
رنگ نیز یکی دیگر از جنبه های طراحی است.او بتن را برای ساختمان هایی به کار میبرد که از بیرون با یک رنگ زمین نقاشی خواهند شد این با فضا های داخلی و ورودی ها یی همه شان روشن با رنگ شدید مثل ارغوانی یا قرمز کبود سرخ و نارنجی درخشان خواهند بود این طرح خیلی مکزیکی احساس خواهد شد. او امیدوار بود که در واقع این طرح تماما ساخته شود.اما اگر ساخته نشود هم خیلی خوب بود چرا که او خلق چنین طرحی را صاحب می شد و می توانست شکل های افلاطونی را که هنوز به آنها احترام می گذارد خم کند و با استادی درست کند.
وی در پاسخ شخصی که از او پرسیده بود شما عقیده دارید که ارتباط وافری بین سبک بین المللی معماری از یک طرف و سنت های محلی از طرف دیگر می تواند وجود داشته باشد؟امروزه اغلب نظریه پردازان امکان فرهنگ بصری را مواج می کنند که در آن محل و جهانی به هم آمیخته اختراع کرده اند پاسخ داده بود. برای من همه چیز محلی است طرحی مثل طرح من چهار پاویلیون برای بچه ها نمی تواند در مانهاتان تصور شود.
 این طرح در ندارد و می توانید آزادانه داخل و خارج شوی.بنا براین فقط می تواند در یک کشور گرمسیر وجود داشته باشد رنگ ها به شدت محلی هستند مواد فقط می تواند یک نوع خلق شده باشد.
وی در مورد سوال در مورد طبیعت موزه که به نظر می آید ۴ پاویلیون او برای بچه ها یک نوع ارتباط بسته ای را با پدیده طبیعی برقرار می کند به طریقی که اشیاء تکثیر می شوند؟گفته بود که:برای هرم ها صدق می کند ولی برای مکعب ها نه مکعب فرق می کند.از این قرار من به طبیعت فکر نمی کنم شما به عنوان یک هنرمند و من به عنوان یک معمار البته که به طبیعت فکر می کنم ولی طبیعت می تواند خیلی چیزها باشد تمامی رنگ هایی که می بینیم مواد و … آنچه که ما عادت داریم آن را صنعتی بنامیم یک باره به عنوان بخشی از طبیعت جلوه می کند من از تیمائوس افلاطون اقتباس کرده ام که در آن حجم های هندسی به عنوان ریشه تمام حجم ها و شکل های طبیعی معرفی شده اند لوکوربوزیه از مبحث دیگر افلاطون تقلید کرد یعنی از فیلبئوس که در آن حجم های هندسی به عنوان شکل های اجتناب ناپذیر تمامی اشیاء طبیعت ذکر شده است.
من دارم به یک چیزهایی می رسم که خیلی متفاوت نیستند البته او اعتقاد داشت که ((هراکلیوس خودش جدا از این مبحث نیست او به کلاسیسیزم خودمان تعلق دارد اگر چه باید قبول داشته که پیش سقراطیان تا قرن نوزدهم از نظر اعتبار ساقط شده بودند.و بالاخره موزه های امروزی یک مکان فعال مثبت هستند با طبیعت تفرج زا نشاط آور مشارکت زا از آنچه که قبلا بود بسیار موثرتر است.
واژه موزه گونه ای از فحوای رسمی خشک دارد که می تواند خسته کننده به نظر برسد((هنر برای جهان)) سازمانی که توسط آدلینا پایه گذاری شد.بنابراین ایده فرانسوی قدیم آن موزه بدون دیوار است : ابتدا برای آنچه می خواهید نمایش دهید یک مکان واقعی پیدا می کنید سپس هر بار می توانید مکان خود را انتخاب کرده یا تغییر دهید این خود از دیدگاه جانسون بسیار عالی بود او باور داشت که باید همان کار را انجام دهد.
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - 
منبع : فیلیپ جانسون طراحی ترسو-فرانچسکو دال کو-مجله معماری و شهر سازی-ش۳۶و۳۷
گفت و گویی پیرامون طرحموزه کودکان در کولاجارا-فیلیپ جانسون-هیلاری لوئیز-ترجمه عارف ترابی-مجله معماری و فرهنگنیکلای اووسف-شکل دهی آینده فیلیپ جانسون-ترجمه حمید خادمی
 نویسنده : سعید سنجری فرد

بر گرفتخه شده از سایت : architect.nemoneh

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
معماری architecture معماری ایرانی persian architecture معماری اسلامی Islamic Architecture معماری سنتی ایران و جهان Traditional architecture of Iran and the world معماری و معنا Architecture and Meaning هندسه و معماری Geometry and Architecture تزئینات معماری ایرانی Iranian architectural decorations معماران ایرانی persian iranian architect معماری روز دنیا World Architecture معماران بزرگ دنیا The world's great architects. دکوراسیون داخلیdesign architecture decoration مقالات معماری Architecture Papers Architecture Articles Architecture essays طراحی معماری خانه های مسکونی residential طراحی معماری فضاهای تفریحی Architectural recreation طراحی معماری فضاهای خدماتی Architectural design service spaces طراحی معماری فضاهای درمانی Architectural design treatment spaces طراحی معماری فضاهای ویژه و خاص Architectural spaces or special طراحی معماری فضاهای تجاری Architectural design of commercial spaces طراحی معماری فضاهای مذهبی Religious architecture design space طراحی معماری فضاهای آموزشی Architectural design of educational facilities طراحی فضاهای نمایشگاهی Exhibition معرفی کتابهای معماری Introduction of Architecture Books مسابقات معماری Architecture Competitions معماری ارگانیک Organic Architecture معماری پایدار Sustainable Architecture عجایب معماری Architectural Wonders طراحی معماری المان و ورودی Architectural design elements and input نمونه پلان های معماری اجرایی Sample Implementation Architecture Plans نمونه پروژه های گروه معماری مهرازان میبد Group Projects architect architecture Meybod انجام پروژه های دانشجویی Student projects خرید پروژه های شما Purchase your projects نمونه پروژه های فروشی Projects for sale نمونه پاورپوینت های فروشی PowerPoint Sample Sale انجام پروژه دانشجویی سراسر ایران Student projects across Iran عمران Civil سازه های پیشرفته Advanced Structures ماشین آلات ساختمانی Construction Machinery نکات اجرایی ساختمان Executive Building Tips خلاقیت و نوآوری Creativity and Innovation خلاقیت و نو آوری در معماری Innovations in architecture طراحی های خلاقانه Creative design ایرانگردی و جهانگردی Traveling and Tourism معرفی نقاط دیدنی ایران The introduction of scenic spots in iran معرفی نقاط دیدنی جهان Introducing the world's Sights شهرسازی Urban نو آوری در شهرسازی Innovation in Urban طراحی شهری Urban Design plan elevation section پلان نما مقطع
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 987
  • کل نظرات : 155
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 6737
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 238
  • بازدید امروز : 259
  • باردید دیروز : 986
  • گوگل امروز : 14
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 12,086
  • بازدید ماه : 36,445
  • بازدید سال : 227,819
  • بازدید کلی : 3,896,673
  • کدهای اختصاصی