loading...
پاتوق دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
نفر بعدی کیه؟؟؟ 2770 38040 maybody
نوشته ها و مطالب جالب و عجیب 38 3256 forouzan99
تابلو اعلانات (پانل) 572 14934 3digheh
معمــــــــاری چیستــــــ ؟ 28 2052 deconik
طراحی آشپزخانه، ایرانی-امروزی 10 4531 deconik
مشق عشق 46 3527 mhn1365
ایده و کانسپت در معماری جهان! 36 27023 ratingroup
کارگاه ماکت سازی(اموزش ساخت ماکت) 62 45593 deconik
طراحی نمای ساختمان 15 2996 alanddesign
سوال و جواب اجرایی، سازه ای وعمرانی 80 7409 javadfontom
مساجدوعبادتگاه ها 8 1488 arelagahi
کسی میتونه کمکم کنه؟!!! 311 9022 ghmahi
من 5سال دیگه!!! 49 2622 sh_arch
مصالح جدیدساختمانی 13 2897 3digheh
کیا غایبن؟؟؟ 543 11113 sana
زیباترین جملات من اینجاست 855 20700 kaka
زیبایی های معماری ایران!!! 82 8720 kaka
زیبایی های معماری نوین!!! 61 4724 3digheh
زیباترین جملات تصویری... 528 31533 3digheh
دنیایه دیتیل و انواع برش 18 6301 3digheh
اسم سنتی ایرانی دفتر معماری 12 56579 maybody
هرچه میخواد دل تنگت بگو.... 728 18497 3digheh
بیست سوالی!!! 975 15719 3digheh
اشعار شاعران این آّب و خاک 57 2834 3digheh
ترفند های اتوکد 7 11389 3digheh
شیت بندی وپرزانته کردن 51 9920 elham20
نرم افزار 3d max 38 2817 lovely
سوال جواب(فن وساختمان) 6 1098 lovely
خدایــــا شکر... 62 2703 lovely
سوال جواب معمارانه 121 5078 samanes
الهام نیکبخت بازدید : 2055 جمعه 09 فروردین 1392 نظرات (1)

زاها حدید معمار جهانی است. مهمتر اینکه او در جامعه مردان معمار، برای اولین بار یک خانم معمار را به عنوان یک معمار موفق به جهانیان معرفی کرده است. دیدگاه های وی از نگاه منتقدین گاهی به واسطه خلاقیت و نوگرایی زاها حدید به تنهایی بررسی می­شود و گاهی به واسطه شباهتش به معماران دیگر و خصوصا با گرایشات در مکاتب معماری مانند دکانستراکشن. اینکه بتوان معماری زاها حدید را پدیده ای ماندگار در تاریخ معماری تلقی کرد، موضوعی است که می­توان در سوال از منتقدین و بررسی تحلیلی معماری خانم زاها حدید پاسخ را جستجو کرد.


 ویتوریو لامپوگنانی[i]در مصاحبه ای در سال 2007 در مقابل سوالی که در خصوص معمارانی مانند زاها حدید، رم کولهاوس، فرانک گری و نورمن فوستر مطرح می­شود مبنی بر این که آیا این صحیح است که آنها چهره شهر را از آن خود کنند؟ پاسخ می­دهد که درزمان قدیم نیز میکل آنژ و برنینی چهره های شهرهای اروپا را از آن خود کرده بودند. فقط مشکل اصلی زمانی آغاز می­شود که پدیده های معماری مانند سفینه های فضایی در شهری فرود آیند، بدون اینکه هیچگونه ارتباط معماری- فضایی با پیرامون خود داشته باشند. در جایی که معماران و یا کارفرمایان ایشان، عاشق این تولیدات شوند، آنوقت است که روندی رو به پائین در تئوری معماری و شهر آغاز می­شود. در نقطه مقابل آن، خانم زاها حدید در سال 2005 میلادی در مصاحبه ای با روزنامه زمان ( Die Zeit  ) به این نکته اشاره دارد که اگر ساخت دنیا را، آنگونه که ما در تصور داریم به ما می­سپردند، قطعاً در دنیای بهتری زندگی می­کردیم. سوال اصلی در اینجاست که او با چه جهانبینی این اطمینان را به دنیا می­دهد؟

 

خانم زاها حدید از ده سال گذشته سرپرستی یکی از انستیتوهای دانشگاه کاربردی معماری را در وین به عهده دارد. آموزش­های او به دانشجویان، شامل دستورالعملهایی برای رویارویی دائم با وظایف  و مسائل جدید است، اموری که همواره راه حل های غیر متعارف را جویا می­شود. اما ایده اصلی وی متکی بر تغییرات دائمی جامعه است. بر طبق این نظریات، تغییرات جامعه باید در معماری و در طراحی منعکس گردد. با این پیش فرض، تئوری زاها حدید متکی بر دستورالعملهای ثابتی برای طراحی می­باشد که متناسب با زمان و تغییرات انجام شده در اجتماع و به همراه آنها، معماری و طراحی تنظیم می­شود.[iii]

 

یکی از موضوعات جنجال برانگیز در تئوری معماری، شناخت دستورالعملهای خاص ( دیسیپلین) در ایجاد سبک در معماری است. در واقع، چنانچه معماری و جامعه اصرار به تاثیر گذاری بر یکدیگر داشته باشند، تا چه اندازه سخن از دستورالعمل­های خاص در معماری صحیح است؟ در خصوص تاثیر پذیری معماری از جامعه، هایکه دلیتز[iv] در مقاله­ای تحت همین عنوان، معماری خانم حدید را به عنوان نمونه­ای از معماری ساختارشکنانه (دکانستراکشن) مطرح می­کند. در ابتدا دلیتز یادآور می­شود که دو پیشنهاد برای ارتباط معماری با جامعه وجود دارد. اول این­که می­توان معماری را ( و نه شهر را) به عنوان آینه جامعه دید، یعنی مصالح مصرفی در آن، نوع سازه و ابعاد و اندازه آن. دوم این­که معماری رابط بین جامعه و زمان باشد. با این پیش فرض باید تاثیرات متقابل معماری و جامعه را در رهگذر زمان و بر یکدیگر بررسی کرد. این موضوع در دهه 60 میلادی قرن بیستم با نیاز جامعه برای ایجاد معماری های عظیم با ترکیب مصالح جدید و حتی سازه های بادی ( Pneumatic Architecture ) که همگی تحت عنوان سبک های گوناگون شکفتند، به واقعیت پیوست. در بررسی تحلیلی این موضوع می­توان معیارهای تاثیر گذار طرفین را مانند عملکرد، تکنولوژی، مصالح، ایده معماری، حرکت و دینامیک را بیشتر مورد توجه قرار داد که لازمه تحقیق عمیقتری در این زیرشاخه است. به عنوان مثال لوکوربوزیه با طراحی خانه­های مشابه یکدیگر در یک خیابان به گونه­ای ساخت محصولات یک کارخانه را، که از دوران صنعتی و تاثیر گذاری آنها بر معماری در آن زمان خاص و به تقلید از نیاز جامعه آن زمان به صنعت احساس می شد، در معماری تکرار کرده است. اما اینکه تا چه اندازه این عکس العمل واقعی جامعه و مردم است که باید لزوما در معماری مجددا تکرار شود، جای سوال دارد. ارنست بلوخ[v] در خصوص معماری مدرن دهه 20 میلادی قرن بیستم در اروپا می­­گوید که این نوعی معماری فرار است. در واقع، شفاف شدن معماری در نما، نوعی محو شدن و فرار از فاشیزم زمان خود بوده است. این معماری بیشتر بصورت یک کشتی است که تمایل به دور شدن و محو شدن دارد.[vi]

 

اما معماری امروز خانم زاها حدید، با همان استراتژی که ایشان در کلاسهای درس آموزش می­دهند، چه ارتباطی می تواند با جامعه داشته باشد؟ معماری خانم زاها حدید می تواند به جای اصطلاح محو شدن آقای بلوخ، نام فرود را به خود بگیرد[vii]، و در واقع فرود یک موجود غریبه به داخل یک شهر.

 

از سال 1988 خانم زاها حدید نماینده معماری ساختار شکن(دکانستراکشن )  تلقی می­شود.[viii] در اینجا به دو معنی مهم این نوع معماری اشاره می شود. اول اینکه مانند معماری ساختاری ( constructivism )، این سبک معماری نیز تشنه تکنولوژی، رفت و آمد، ارتباط فضایی و بطور کلی مدیریت کل فضا است. دومین دلیلی که معماری امروزه ساختار شکن را از معماری ساختاری روسیه متمایز می­سازد، مواردی است که ریشه در معماری ساختاری دارد. به عنوان مثال، سازه را در نظر بگیرید، در معماری ساختاری، سازه در نمای معماری به نمایش گذاشته شد. با اینکار، عناصر دکوراتیو از نمای معماری حذف شد. در معماری ساختار شکن، ابزار استاتیک برای حذف عناصر دکوراتیو به شیوه سنتی بکار گرفته نمی­شود و در واقع، ابرهایی تحت عنوان فضا طراحی می­گردند که هر گونه پیش زمینه ذهنی را از فضا از دید ناظر از میان می­برد. به منظور دستیابی به چنین فضایی، این نوع معماری به علوم دیگر علاقه و ارتباط پیدا می­کند. برخی از این علوم عبارتند از: فیزیک، ریاضی، فلسفه، بیو تکنولوژی، اقتصاد عصر حاضر، علم ارتباطات، فولدینگ و نظریه های دلوز و تئوری های کاوس.

 

اما اگر بخواهیم معماری خانم زاها حدید را در این فرآیند بطور اخص بررسی نماییم، می­توانیم به مواردی اشاره نماییم که خود او در مصاحبه ها و در طراحی و معماری به آنها اصرار می­ورزد، مانند پیچش، خمش، فضاهای کج و معوج، حجم­های ارگانیک، فرم­های بیومورف و فضاهایی که در یکدیگر جاری می­شوند. در طراحی وی، بازشوها  به جای در ها و پنجره های سنتی قرار گرفته­اند. در فضاهای معماری، وجود سطوحی که تدریجی بالا می­روند، سطوح عمودی که بصورت اریب قرار می­گیرند و فضاهایی که با معماری اریب یک حرکت در فضا، در عمق و  در ارتفاع ایجاد می­کنند، خلق می­شود. این بخش آخر با معماری ساختاری روسیه قابل مقایسه است، که بر اساس آن، محور اریب زمین را بار دیگر در معماری تکرار می­کند. زاها حدید استراتژی های دیگری نیز در طراحی دارد. بطور مثال به جای بلند کردن معماری از زمین، آن را به داخل زمین فرو می برد و در این میان، نقطه دید ناظر عوض می شود و تمام معماری به یکباره دید می شود. بدین طریق پلان و نما به گونه ای به حرکت در می­آیند و در این فرآیند نه تنها معماریی کاملا خلاقانه پدید می­آید، بلکه یک عملکرد پیچیده نیز ایجاد می­گردد. به عبارت دیگر، در اینجا، فرم و عملکرد از یکدیگر قابل تشخیص نیست. این موارد در پروژه­های مسکونی و ساختمانهای صنعتی بطور یکسان رعایت شده است.

 

در طراحی کارخانه بی ام و در لایپزیک آلمان، به درستی می­توان نتیجه تاثیرات اجتماعی-فضایی که مد نظر خانم زاها حدید بوده است را بررسی کرد. این کارخانه به عنوان یک معماری خلاقانه، گونه­شناسی معماری صنعتی را متحول کرده است. ساختمان اداری و ساختمان اصلی تولید محصولات، در یکدیگر جریان پیدا می­کنند به گونه­ای که تفاوتی میان طبقه کارگر و کارمند و مدیر وجود ندارد. این بخش از معماری به گفته معمار آن، مانند یک اتاق فشار دو طبقه جامعه را به یکدیگر متصل می­کند و در یکدیگر جاری می­سازد.

 

با بیان دیگر، معماری ساختار شکن خانم زاها حدید، با دستورالعمل­های از قبل پیش بینی شده سعی در تاثیرگذاری بر روی جامعه در دسترس پیرامون و فضای داخل معماری دارد. تغییر دائمی پرسپکتیو در سطوح مختلف و نگاه از زوایایی که سلسه مراتب را دچار دگرگونی می­کند. در واقع خلق یک رابطه مابین جامعه و فضا است که در یکدیگر جاری می شوند.

 

اما بازگردیم به این بحث که در صورتی که تمامی آنچه در ارتباط با معماری خانم زاها حدید و ارتباط آن با جامعه گفته شد، قابل قبول باشد،  صحبت از کدام جامعه است و در چه برهه زمانی؟ این جامعه که چنین معماری را درک می­کند و به آن بها می­دهد، قطعا متعلق به عصر دانش است[ix]و با علم به اینکه عصر دانش متعلق به زمان حال می باشد، این دانش برای زمان حال معنی پیدا می کند. بنابراین، این معماری نمی­تواند یک راه حل برای کل جامعه باشد. به عبارت دیگر، می توان در بحث حاضر و معماری زاها حدید صحبت از یک معماری خاص برای مکان خاص و زمان خاص کرد. این معماری در جایی تعریف می شود که تکنولوژی و عصر فضا و خلاقیت به یکدیگر گره خورده شده باشند.

 

شوماخر]در مصاحبه­ای با خانم زاها حدید در خصوص آینده معماری سوال می کند و او در پاسخ می گوید که مدتی است که نظریه جاری شدن ذهن او را به خود مشغول کرده است. به اعتقاد وی، نظریه جاری شدن از یک خانه آغاز می شود، که فضا در پی آن از فضای درونی به فضای بیرونی و در شهر جاری می­شود. در واقع فضا، مابین داخل و خارج از خانه قرار می­گیرد. این فضا می­تواند یک فضای عمومی شهری باشد که تعداد بسیار زیادی از شهروندان را در خود جای می­دهد. این موضوع بسیار مهمی برای معماری خانم زاها حدید به حساب می­آید، چرا که مجددا معماری در جایی به جامعه گره زده می­شود.   

 

در یک جمع بندی خلاصه، می­توان معماری خانم زاها حدید را نوعی نگرش اتوپیایی تلقی کرد. "هاینکه دلیتز” نام آنرا اتوپیای اجتماعی گذاشته است.[xi]واقعیت این اتوپیای اجتماعی ریشه در جامعه کاپیتالیستی حاضر دارد. جامعه­ای که چنین معماری را درخواست می­کند باید بطور قطع اهداف دیگری را نیز جستجو کند. این نوع معماری به دو طریق در خدمت اهداف اقتصادی جامعه است. عملکرد اول این معماری ریشه در تبلیغات دارد. تبلیغات یک شهر، یک محله، یک محصول و یا یک براند. عملکرد دوم این معماری ریشه در ادبیات خود معماری دارد. اگر معماری مدرن قرن بیستم برگرفته از نظریه های تیلر وفورد بوده است، این نوع معماری (دکانستراکشن) بر گرفته از نظریه های پست فردیسم می باشد. معنی آن می تواند در از میان بردن سلسه مراتب، توجه به ارتباطات، شفافیت و خلاقیت باشد.[xii] بنابراین چهره جدید کاپیتالیستی در جامعه، از میان بردن دسته بندی اجتماعی است که معماری (خانم زاها حدید) با مصالح و بتن این ادبیات جدید را به فضا تبدیل کرده است

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط Xxx در تاریخ 1394/11/02 و 15:23 دقیقه ارسال شده است

سلام
ممنون از مطلب خوبتون راجع به خانم زاها حدید
می خواستم ازتون بپرسم منبع متنتون چیه?


کد امنیتی رفرش
درباره ما
معماری architecture معماری ایرانی persian architecture معماری اسلامی Islamic Architecture معماری سنتی ایران و جهان Traditional architecture of Iran and the world معماری و معنا Architecture and Meaning هندسه و معماری Geometry and Architecture تزئینات معماری ایرانی Iranian architectural decorations معماران ایرانی persian iranian architect معماری روز دنیا World Architecture معماران بزرگ دنیا The world's great architects. دکوراسیون داخلیdesign architecture decoration مقالات معماری Architecture Papers Architecture Articles Architecture essays طراحی معماری خانه های مسکونی residential طراحی معماری فضاهای تفریحی Architectural recreation طراحی معماری فضاهای خدماتی Architectural design service spaces طراحی معماری فضاهای درمانی Architectural design treatment spaces طراحی معماری فضاهای ویژه و خاص Architectural spaces or special طراحی معماری فضاهای تجاری Architectural design of commercial spaces طراحی معماری فضاهای مذهبی Religious architecture design space طراحی معماری فضاهای آموزشی Architectural design of educational facilities طراحی فضاهای نمایشگاهی Exhibition معرفی کتابهای معماری Introduction of Architecture Books مسابقات معماری Architecture Competitions معماری ارگانیک Organic Architecture معماری پایدار Sustainable Architecture عجایب معماری Architectural Wonders طراحی معماری المان و ورودی Architectural design elements and input نمونه پلان های معماری اجرایی Sample Implementation Architecture Plans نمونه پروژه های گروه معماری مهرازان میبد Group Projects architect architecture Meybod انجام پروژه های دانشجویی Student projects خرید پروژه های شما Purchase your projects نمونه پروژه های فروشی Projects for sale نمونه پاورپوینت های فروشی PowerPoint Sample Sale انجام پروژه دانشجویی سراسر ایران Student projects across Iran عمران Civil سازه های پیشرفته Advanced Structures ماشین آلات ساختمانی Construction Machinery نکات اجرایی ساختمان Executive Building Tips خلاقیت و نوآوری Creativity and Innovation خلاقیت و نو آوری در معماری Innovations in architecture طراحی های خلاقانه Creative design ایرانگردی و جهانگردی Traveling and Tourism معرفی نقاط دیدنی ایران The introduction of scenic spots in iran معرفی نقاط دیدنی جهان Introducing the world's Sights شهرسازی Urban نو آوری در شهرسازی Innovation in Urban طراحی شهری Urban Design plan elevation section پلان نما مقطع
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 987
  • کل نظرات : 155
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 6737
  • آی پی امروز : 116
  • آی پی دیروز : 238
  • بازدید امروز : 292
  • باردید دیروز : 986
  • گوگل امروز : 14
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 12,119
  • بازدید ماه : 36,478
  • بازدید سال : 227,852
  • بازدید کلی : 3,896,706
  • کدهای اختصاصی