تبليغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات سايت

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب
کل مطالب : 987
کل نظرات : 155

بازديد امروز : 74 نفر
بارديد ديروز : 289 نفر
بازديد هفته : 74 نفر
بازديد ماه : 3,333 نفر
بازديد سال : 56,277 نفر
بازديد کلي : 3,256,509 نفر

افراد آنلاين : 3
عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مطالب پربازديد
روش ساخت ماکت بازديد : 31513
طراحی لند اسکیپ بازديد : 14321
دتایل راه پلــه بازديد : 12603
روشهای ماکت سازی بازديد : 5065
اصول گشتالت بازديد : 4785
رابرت ونتوری بازديد : 4557
معماری روم بازديد : 4025
پيوندهاي روزانه
کدهاي اختصاصي
پشتيباني
theme by
roztemp.ir
RSS

Powered By
Rozblog.Com
تبليغات
رزتمپ
آخرين ارسال هاي انجمن
عنوان پاسخ بازديد توسط
نفر بعدی کیه؟؟؟ 2770 35443 maybody
نوشته ها و مطالب جالب و عجیب 38 2368 forouzan99
تابلو اعلانات (پانل) 572 13305 3digheh
معمــــــــاری چیستــــــ ؟ 28 1201 deconik
طراحی آشپزخانه، ایرانی-امروزی 10 3798 deconik
مشق عشق 46 2718 mhn1365
ایده و کانسپت در معماری جهان! 36 25741 ratingroup
کارگاه ماکت سازی(اموزش ساخت ماکت) 62 44142 deconik
طراحی نمای ساختمان 15 2209 alanddesign
سوال و جواب اجرایی، سازه ای وعمرانی 80 6086 javadfontom
مساجدوعبادتگاه ها 8 849 arelagahi
کسی میتونه کمکم کنه؟!!! 311 8145 ghmahi
من 5سال دیگه!!! 49 1905 sh_arch
مصالح جدیدساختمانی 13 2333 3digheh
کیا غایبن؟؟؟ 543 9840 sana
زیباترین جملات من اینجاست 855 19078 kaka
زیبایی های معماری ایران!!! 82 8045 kaka
زیبایی های معماری نوین!!! 61 4007 3digheh
زیباترین جملات تصویری... 528 30313 3digheh
دنیایه دیتیل و انواع برش 18 5712 3digheh
اسم سنتی ایرانی دفتر معماری 12 50673 maybody
هرچه میخواد دل تنگت بگو.... 728 17291 3digheh
بیست سوالی!!! 975 14281 3digheh
اشعار شاعران این آّب و خاک 57 2246 3digheh
ترفند های اتوکد 7 10867 3digheh
شیت بندی وپرزانته کردن 51 9407 elham20
نرم افزار 3d max 38 2345 lovely
سوال جواب(فن وساختمان) 6 754 lovely
خدایــــا شکر... 62 2317 lovely
سوال جواب معمارانه 121 4555 samanes

معمار: زاها حدید مکان: ویلم راین، آلمان سال ساخت: ۱۹۹۱- ۱۹۹۳ نزدیک به یک دهه پس از آتش سوزی ویرانگر در سال ۱۹۸۱ در ویلم راین، آلمان، شرکت ویترا به دنبال یک معمار برای ساخت یک ایستگاه آتش‌نشانی بود. ایستگاه آتش نشانی ویترا اولین پروژه تحقق یافته در زندگی حرفه ای زاها حدید شد و در سال ۱۹۹۳ تکمیل شد و در نهایت مسیری برای آشنایی نام و سبک او به مخاطبان بین المللی شد. ایستگاه آتش نشانی ویترا، ویترین کار حدید است که به صورت معماری دیکانستراکشن نمایان شده و از طریق مفهوم بخشیدن به روابط فضایی و فرم توسعه پیدا کرده است. ایستگاه آتش نشانی ویترا ترکیب فلسفه و معماری است. این ساختمان در حین حرکت بی حرکت است ، کل ساختمان متناسب با بافت و کارکرد از بتن اکسپز ساخته شده است در این بنا توجه خاصی به تیزی لبه ها شده و از هرگونه الصاق و روکش کاری برای لبه ها، بام و نما اجتناب شده است.

صفحات بتنی تجسم خصوصیت سنگینی و ماتی است که محدود به داخل ساختمان است.
فضای داخلی ایستگاه آتش نشانی به همان اندازه فضای بیرونی ساختمان پیچیده است. امروز، خانه آتش نشانی به یک موزه تبدیل شده.


ایستگاه آتش نشانی ویترا به عنوان بنایی مجزا ایجاد نشده استت بلکه حکم کناره بیرونی منطقه ای نماسازی شده را دارد که به جای اشغال فضا ، در واقع آن را تبیین می کند زاها حدید در سخنرانی خود چگونگی شکل گیری پروژه مذکور را در طی بررسی های متعدد و مشتمل بر نقشه ، ماکت و تصاویری که در برارنده نور ، حجم ، طراحی محیطی و حرکت بودند ، نشان داد . اسکیس ها بر ترکیب معماری و زمینه موجود – که نشان دهنده محیط اطراف و جاری شدن آن در ساختمان است – تمرکز یافته اند . دیوار ها نقشی فعال در این میان دارند و متناوبا میان فضای تهی و حجم جای می گیرند و این امکان را به ساختمان می دهند که ایمن و در حال محصور باشند و به علاوه حسی از سرعت و گریز قریب الوقوع را نیز به وجود می آورند .


هندسه ساختمان ، نشان دهنده تلاقی دو هندسه تشکیل دهنده این منطقه است و ریشه در آن دارد : برخورد جهت های مجتمع کشاورزی و پهنه گسترده راه آهن ، در این ایستگاه آتش نشانی نمود یافته استت . اندیشه کلی معماری به صورت رشته دیوارهای خطی و لایه لایه شکل گرفته است . برنامه ایستگااه آتش نشانی در فضاهای میان دیوارها که با توجه به ضرورت های کاربردی سوارخ شده ، انحراف یافته و شکسته شده اند ، نهفته است . با گذار از میان فضاهای ایستگاه مذکور می توان ماشین های قرمز رنگ و بزرگ آتش نشانی را به اجمال دید . خطوط حرکت آنها که نقوشی را شکل می دهد ، بر روری زمین نقش بسته است . کل ساختمان نشان از جنبشی دارد که گویی فعلا یخ بسته است و در واقع نشان دهنده کشمکش های گوش به زنگ بودن و توان بالقوه فعالیت در هر لحظه است
دیوارها گویی بر روی یکدیگر می لغزند ، چرا که درهای کشویی بزرگ عملاا دیواری متحرک را به وجود آورند . طراحی بنا دو بخش متفاوت را که عبارتند از جای دهی ماشین های آتش نشانی و نیز فراهم سازی تسهیلات گوناگون برای آتش نشانی ها ، در هم می آمیزد . اندیشه کلی دیوارهای قرار گرفته در کنار یکدیگر ، هر دو بخش یاد شده را در بر می گیرد و از آن طریق فصل مشترک این دو را نوعی شکستگی یا خمیدگی در خط بنا نمایان می سازد . ورودی ساختمان مشخصا در محل این اتصال قرار گرفته است . کل ساختمان از بتن در جای تقویت شده است . ثابت گردیده است که این نوع مصالح بهترین وسیله برای اجرای اشکال تندیس مانند و سازه های بزرگی همچون دهانه ها و تیر طره ای های بلند به شمار می آید . در این میان توجه خاصی به تیزی تمامی لبه ها شده ، و از هرگونه اتصال همچون حاشیه بام یا روکش منشور و کیفیت انتزاعی اندیشه معماری نهفته در بنا می کاهند . در فقدان همین قبیل جزییات ، شیشه اندازی های بدون چارچوب را در محل خودرو ها و همچنین فضاهای داخلی که با صفحه های کشویی محصور شده است ، به دنبال دارد.

داخل آندسته از فضاهایی که نیاز به عایق بندی دارند ، اندود گچ شده است . دیوارهای سرویس های بهداشتی کاشیکاری گردیده است . رختکن که میان فضاهای تعویض لباس و پوشیدن منااسب قرار دارند ، به ترتیب از فلز و فلز زنگ نزن ساخته شده اند . دیواری طلایی رنگ در انتهای اتاق بهداشتی ، به سمت بیرون متمایل شده اشت . نورپردازی نیز با معماری در هم آمیخته و مبنای خطی دارد و نه نقطه ای . این خطوط بر روی صفحه به گونه ای تنظیم گردیده اند که نور از برش های خاصی بیرون بزند و نه اینکه به شکل حجم هایی باشد که نوعی سربار و تحمیل بر فضا به شمار آیند . خطوط نور ، دقت لازم و حرکت سریع را در درون ساختمان هدایت می کنند .