تبلیغات در اینترنتclose
ضوابط و نمونه های طراحی:مراکز خرید و تجاری




ارسال پاسخ
تعداد بازدید 1439
نویسنده پیام
memari آفلاین


ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
ضوابط و نمونه های طراحی:مراکز خرید و تجاری
گونه شناسی مراکز خریدAirport center: شامل خرده فروشیها، رستورانها و سایر سرویس هایی است که در فرودگاه متمرکز شده اند. 
Arcade: نوعي از مراکز خرید سرپوشیده عمومی شهری متداول در قرن 19 است که دارای سقف شیشهایقوسی شکلاست و دو ردیف از مغازه ها که در طرفین عبور عابر پیاده قرار دارند ،معمولا با دو خیابان موازی در ارتباط اند.
Community center: یک مرکز خرید که مساحت آن، حدود 350000-100000 متر مربع است که از یک یا دودپارتمان، داروخانه و مغازه های لوازم خانگی تشکیل شده است. این مراکز، روباز بوده و در یک طبقه با مغازه هایشان به اشکال L یا Uشکل ساخته شده اند.
Convenience center: یک مرکز خرید باز با کمتر از 6 مغازه که نیاز های روزمره نظیر نوشیدنیها، فيلم هاي ويدئويي و ساير مایحتاج مردم را فراهم مي كنند. 
Enclosed mall: نوعی از مراكز خريد كه كلا در داخل يك ساختار مسقف قرار داشته و ورود به آن توسط تعداد محدودی از ورودي های كنترل شده صورت می کیرد و اغلب مغازه ها از طريق راهرو هاي داخلي قابل دسترسي مي باشند.
Entertainment complex: نوعی از مراكز خريد كه شامل مكان هايي مانند تاترها، رستورانها و مكان هاي تفريحي مي باشد كه در ارتباط با مغازه هايخرده فروشي قرار می گیرند.
Fashion mall: يك مركز خريد مشتمل بر مغازه هايي كه پوشاك مطابق مد روز و كالاهاي مرغوب ارايه مي دهند.
Festival marketplace: مراكزخريد شهري كه تركيبي از رستوران و مكان هاي تفريحي مي باشد كه در عين حال با مكان هاي تاريخي وفرهنگي همراه شده اند.
Galleria: بك نوع فروشگاه سقف شيشه اي يا فروشگاه حياط دار همانند فروشگاهاي اروپايي عصر ويكتوريا با سقف هاي طاق شيشه اي. مانند گالري ويتوريو امانويل ساخته شده در سال 1867 در ميلان ايتاليا.
Life style center: يك نوع از مراكز خريد در فضاي باز كه بصورت مغازه های بيروني در يك رديف قرار دارند، مانند فروشگاههای مدزنانه (فشن)، جواهر فروشي ها, فروشگاههای وسايلچرمي و رستورانها كه براي جذب مصرف كنندكان متمول طراحي شده اند. اين مراكز معمولا داراي محوطه هاي جذاب، آبنما ها، محل هاي نشستن هستند كه مشتري ها را براي گردش و خرید تشويق مي كنند.
Mall: مراكز خريد بزرگي كه (معمولا سرپوشيده) با پاركينك هاي نزديك به آن احداث می شوند.
Mix use center: مجموعه اي كه ممكن است شامل خانه هاي مسكوني، ادارات، رستورانها، تأتر ها، يك هتل و ساير کاربریهایی باشد كه مرتبط با يك خرده فروشي باشند.
Neighborhood center: يك مركز خريد كه سرپوشيده نبوده و دارای حدود 150000-30000 مترمربع مي باشد که با 3 الي 15 طبقه همراه با يك سوپر ماركت مي باشند.
Open -air: يك مر كز خريد كه مغازه ها مستقيما قابل دسترسي براي عموم مي باشند پیاده روهاي آن ممكن است كه سر پوشيده باشند، اما اين مغازه ها زير يك سقف واحد محصور نيستند.
Regional center: يك مركز خريد با مساحت 400000 تا 800000 مترمربع، اغلب سر پوشيده است با 40 تا 100 مغازه.
Shopping center: یک گروه طراحی شده از خرده فروشی هایی که به هم ارتباط دارند و معمولا با یک پارکینگ در ارتباطند، که اغلب توسط یک سازمان، مدیریت می شوند.
Strip: یک مرکز خرید کوچک همسایگی که در فضای باز قرار دارد و معمولا کوچکتر از 10000 متر مربع می باشد، با کمتر از سه ردیف مغازه که در ارتباط با ردیف پارکینگ هایی که روبروی مغازه ها می باشند.
Super-regional center: بزرگتریننوعمراکز خرید که بر اساس نیازمندیها طبقه بندی شده و معمولا یک فضای سرپوشیده است که دارای مساحت بیش از800000 متر مربع و بیشتر از 100 مغازه، که شامل چندین فروشگاه زنحیره ای می باشد.
Urban mall: یک مرکز خرید شهری که بزرگترین آنها ممکن است شامل چندین طبقه با دسترسی به پارکینگ های چند طبقه باشد.
Village center: یک مرکز خرید که سرپوشیده نبوده و دارای چندین راسته و اغلب دارای یک میدان مرکزی است.
Value -oriented: یک مرکز خرید که توسط مغازه های کم پهنای حراجی مشخص می شود



امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

دوشنبه 11 شهریور 1392 - 21:53
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از memari به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: eisa &
memari آفلاین



ارسال‌ها : 978
عضویت: 14 /10 /1391
محل زندگی: kermanshah
سن: 22
شناسه یاهو: claccik39
تشکرها : 1840
تشکر شده : 953
ضوابط و نمونه های طراحی:مراکز خرید و تجاری
نکاتی در طراحی مجموعه خرید


طراحی مراکز خرید، اغلب تعهدی بس سخت و تعیین کننده است. یک مرکز خرید باید یک مجموعه کامل انسانی را در بر داشته باشد. به طور عمده سه سطح مرکز خرید در در طراحی وجود دارد:
محلی یا " MiniMall"، اجتماعی یا " MaxiMall" و منطقه ای یا " MegaMall".

نکاتی در طراحی مراکز خرید
در طراحی مراکزخرید، نه فقط طراحی فیزیکی محیط مرکز خرید باید مورد توجه قرار گیرد, بلکه باید بر تمام بخش ها مانند معابر، ورودی ها، پارکینگ، پیاده رو، امکانات مسیر، نور، مبلمان و فضاهای عمومی نظارت و کنترل کرد. ایجاد فضای مناسب در خرید تعیین کننده است.
1- مکانیابی سایت
- قرارگرفتن مرکز خريد در مکان مناسب.
- جذابيت مرکز براي مراجعه کنندگان.
2- طراحی سایت
- تخصیص عقب نشینی برای پارکینگ محوطه خیابان
- احداث ورودی شاخص و جذاب برای مجموعه
- ایجاد پیاده رو در عقب نشینی
- ایجاد مسیری از کنج خیابان به مرکز خرید
- احداث پارکینگ مناسب
- ایجاد منظر از قسمت های مختلف به خیابان های اطراف
- اتصال پیاده روهای عمومی به فرعی
- ایجاد فضاهای عمومی اجتماعی در سایت؛ فضاهای عمومی شاید مهمترین عنصر سایت پلان مراکز خرید هستند. این فضاها باید طوری طراحی شوند که به خریدار یک حس جمعی القا کنند. بدین منظور در این فضاها باید از عناصر بصری مرسوم در تمام دنیا استفاده شود.
3 – طراحی داخلی و گزینش مبلمان 
نیمکت، میز، صندلی و تمام مبلمان شهری باید طوری انتخاب شوند که بهترین موضوعیت مرکز خرید را انعکاس دهند. رنگ، طرح و حرکت، شوق بصری و کلیدی برای ایجاد خرید موفق می باشند.
4 – نور
علاوه بر تفریحات و علائم که وابسته به نور هستند، روشنایی یک مرکز خرید در حین شدید بودن باید پنهانی و پوشیده و البته متغیر باشد. یک نور همیشگی کسل کننده است. نورمناسب باعث می شود خریدار زمان طولانی را برای خرید در مرکز خرید صرف کند.
5- پذیرایی- سرگرمی
در یک مجموعه صداقت و اعتماد موثرترین عامل در جذب افراد می باشد. یک فضای خرید باید طوری طراحی شود که مادران بتوانند فرزندانشان را به همراه خود آورده و یک روز را به خرید اختصاص دهند. تنوع زیاد در خرید باعث ترغیب کودکان خواهد شد. بنابراین پذیرایی و سرگرمی از بچه ها مهمترین اصل است. وسایلی مثل تندیسها، حوض، فواره و ... بچه ها را برای مدتی طولانی سرگرم خواهد کرد. اجرای کارهای تشویق کننده نیز می تواند موثر باشد: دلقک شدن، نمایش خنده اور، نوازنده دوره گرد، کارناوال و ... درغیراینصورت محیط کسل کننده خواهد بود. برای مراکز خرید بزرگترمی توان از چرخ فلک و قطار هم استفاده کرد. مانی نیز نیاز است تا مادران بتوانند فرزندانشان را ساعت ها ترک و احساس کنند آنها در سلامت و ایمنی کامل بسر می برند. برای بزرگسالان یک گروه موسیقی و موسسه فرهنگی می تواند مفید باشد.
بنابراین کافه تريا، رستوران، فضاي مکث و لابي براي استراحت مشتريان، فضاي بازي کودکان،‌ امکانات تفريحي بزرگسالان،‌ آب خوري، سالنها و سکوهاي نمايش، تلويزيون مدار بسته، کمدها و قفسه هايي براي نگهداري کالاهاي مشتريان و ... از ملزومات مراکز خرید محسوب می شوند.
6- رنگ
تنوع رنگی یکی از اصول طراحی موفق مراکز خرید است. در یک مرکز خرید که بطورصحیح طراحی شده، عملکرد چشم انداز مهمتر از خود ساختمان خواهد بود. رنگ و بافت داده شده به فضاها در هیچ مکانی صرفه نظر از موضوع؛ بیشتر در ارائه مفهوم، بکار می رود. انتخاب یک تصویر برای مرکز خرید تصادفی نیست، بلکه کوششی است در معرفی محصولالت و ترغیب مردم جهت خرید. 
7- تبليغات:

امروه اهميت تبليغات به منظور ايجاد شناختي تأثير گذار از يک کالا يا يک مکان و تأثير گذاري فوق العاده در فعاليت تجاري بر هيچ کس پوشيده نيست. در اين ميان تبليغي موفق تر است که بتواند توجه افراد بيشتري را به سوي خود جذب سازد.


امضای کاربر :

[size=4] [/size]معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است

دوشنبه 11 شهریور 1392 - 21:56
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از memari به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: eisa /
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :