loading...
پاتوق دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
نفر بعدی کیه؟؟؟ 2770 38040 maybody
نوشته ها و مطالب جالب و عجیب 38 3256 forouzan99
تابلو اعلانات (پانل) 572 14935 3digheh
معمــــــــاری چیستــــــ ؟ 28 2052 deconik
طراحی آشپزخانه، ایرانی-امروزی 10 4531 deconik
مشق عشق 46 3527 mhn1365
ایده و کانسپت در معماری جهان! 36 27023 ratingroup
کارگاه ماکت سازی(اموزش ساخت ماکت) 62 45593 deconik
طراحی نمای ساختمان 15 2996 alanddesign
سوال و جواب اجرایی، سازه ای وعمرانی 80 7409 javadfontom
مساجدوعبادتگاه ها 8 1488 arelagahi
کسی میتونه کمکم کنه؟!!! 311 9022 ghmahi
من 5سال دیگه!!! 49 2622 sh_arch
مصالح جدیدساختمانی 13 2897 3digheh
کیا غایبن؟؟؟ 543 11113 sana
زیباترین جملات من اینجاست 855 20701 kaka
زیبایی های معماری ایران!!! 82 8720 kaka
زیبایی های معماری نوین!!! 61 4724 3digheh
زیباترین جملات تصویری... 528 31533 3digheh
دنیایه دیتیل و انواع برش 18 6301 3digheh
اسم سنتی ایرانی دفتر معماری 12 56579 maybody
هرچه میخواد دل تنگت بگو.... 728 18497 3digheh
بیست سوالی!!! 975 15719 3digheh
اشعار شاعران این آّب و خاک 57 2834 3digheh
ترفند های اتوکد 7 11389 3digheh
شیت بندی وپرزانته کردن 51 9921 elham20
نرم افزار 3d max 38 2817 lovely
سوال جواب(فن وساختمان) 6 1098 lovely
خدایــــا شکر... 62 2703 lovely
سوال جواب معمارانه 121 5078 samanes
مجید میبدی بازدید : 2764 پنجشنبه 24 فروردین 1391 نظرات (0)

مجموعه مسائلی که ایران امروز با آن ها درگیر است، نتیجة صدو پنجاه سال تاریخ اخیر این مرزو بوم است که در نزاعی پیوسته میان سنت و مدرنیته شکل گرفته است. در سال‌های اخیر هنر خوشنویسی، از ابداعات گوناگونی که در هنرهای مختلفی چون نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، سینما، تئاتر، گرافیک و ...، گاه به صورت فردی و گاه جمعی ایجاد شده‌است، جدا‌نمانده و در این رشتة هنری نیز تحرکاتی جهت ایجاد نوآوری‌هایی، متناسب با نیاز مخاطبین خاص خود، ایجاد شده‌است. هنرمند خوشنویس دوره سنت، با ممارست فراوان در فن شناخت زیبایی شناسی خط، محیطی احساسی را به وجود می آورد که زیبا، خوانا و با هویت بود. حفظ این تعادل و ثبات ویژگی بارز هنر خوشنویسی دوره سنت است.



صرف نظر از مثبت یا منفی بودن تحولات جدید در خوشنویسی معاصر، در حالی که هنوز عدة زیادی از علاقه‌مندان به این هنر و نیز اساتید بزرگ، قائل به خوشنویسی سنتی بوده و از هرگونه تغییر و تبدیل در آن ابراز ناراحتی می‌کنند، عده‌ای نیز بر اساس نیازهای متفاوتی که به واسطة تغییر نگرش به هنرهای سنتی بر حسب اقتضائات زمان ایجاد‌شده، سعی در ایجاد تغییراتی هرچند اندک در خطوط سنتی دارند.1 خطوطی که در مصارف خاص خودشان، به میزان زیاد و در طول صدها سال، برای عموم مردم زیبا و دلنشین بوده‌اند.

شاید بتوان تحولات اخیر در خوشنویسی سنتی را وجهی از مزاع سنت و مدرنیته در ایران دانست: «مجموعه مسائلی که ایران امروز با آن ها درگیر است، نتیجة صدو پنجاه سال تاریخ اخیر این مرزو بوم است که در نزاعی پیوسته میان سنت و مدرنیته شکل گرفته است. اما جالب اینجاست که بر خلاف تاریخ غرب، نتیجة این نزاع تا کنون در ایران به شکل قطعی اعلام نشده است. به همین دلیل انسان ایرانی‌ای که امروزه حاصل ارزش‌ها و جهان‌بینی تمدن ایرانی است، نه انسانی است کاملاً سنتی و نه مطلقاً مدرن.»2

شاید اولین تحرکات در ایجاد تحولی جدی در خوشنویسی سنتی را بتوان در خط ثلث، به سبب استعداد فراوان این خط جهت تغییر دانست. به عنوان نمونه می‌توان به خط «معلّی» و «کرشمه» اشاره کرد. با باز شدن عرصه‌ای جدید در هنر خوشنویسی معاصر، علاقه مندان دیگری که در جستجوی زبانی نو در بازنمایی احساسات خود در قالب فرمی نگارشی بودند، ابداعات و تغییرات شخصی خود را در این عرصه ادامه‌دادند. به خصوص که پدیدة نقاشی خط‌، مجال مناسبی برای آزمون روش‌های نگارشی تزئینی نو، برای هنرمندان نقاش و خوشنویس فراهم کرده‌است. بر این اساس که در هنر مدرن، بر خلاف هنر سنتی، اصالت در هنر با احساس هنرمند است. «مهم‌ترین محور مدرنیته شکل گیری فرد است به مثابة چهرة اصلی جهان مدرن.»3

در این بخش به معرفی آقای «شهرام ناظری‌نیا»، از خوشنویسان معاصر که در تلاش برای ایجاد ابداعاتی فردی جهت متناسب کردن فرم نگارشی شخصیشان با روحیة فردی خود هستند، آشنا می‌شویم.

شهرام ناظری‌نیا، متولد سال 1350 در تهران، و دارای مدرک لیسانس مهندسی کشاورزی است. وی خط نستعليق و شكسته‌نستعليق را نزد اساتيدي چون استاد «جهانگير نظام‌العماء»، «محمد سلحشور» و «اسرافيل شيرچي» فرا‌گرفت. رفته رفته اين ايده در او قوت گرفت كه در نوع  گويش احساس خود تغييراتي ايجاد‌كند. با حضور در نمايشگاه‌هاي متعدد از اساتيد خوشنويسي و مطالعة منابعي در اين زمينه، از قدما و اساتيد عصر حاضر، با كتاب «احمد آريامنش» با عنوان خط «كرشمه» آشنا‌شده و به تمرين سرمشق‌هاي استاد همت گماشت و از مهر‌ماه سال 87 تصميم به تغييراتي در خط كرشمه گرفت. تغييراتي كه ضمن حفظ زيبايي و چشم نوازي، صرفاً خاص احساس و ویژگی‌های روحي وی باشد. با استفاده از اشعار عرفاني و روح‌نواز حضرت مولانا كه بيانگر احساس دروني او نيز بود، شروع به مشق و تلفيق حروف خطوطي چون معلی، ابداع استاد عجمی، و کرشمه، که هر دو در ثلث ریشه دارند، نمود و به فرمی شخصی‌تر دست پیدا‌کرد. ناظری‌نیا این نوع از نگارش شخصی را به منظور ارائة اشعار عارفانه و عاشقانه ابداع کرده‌است. به گونه‌ای که در کل خوانش آن‌ها برای مخاطب در نگاه اول و حتی با دقتی بیشتر نیز به آسانی امکان‌پذبر نباشد. نظر به رقص كلمات و شكل صعودي آن‌ها به سمت بالا در انتهاي خط كرسي، اين نوع نگارش شخصی را كه در ابتدا برای نگارش اشعار مولانا به کار برده‌بود، «سماع» نام نهاد. می‌توان گفت که این نوع از نگارش، به منظور کاربرد در تابلو‌های نقاشی خط و به همراه رنگ و تزئینات زمینه، استعداد خوبی را دارا می باشد.


 

ناظری‌نیا جهت ارائة خط جديد به مخاطب و تلاش در معرفي و برطرف نمودن نقاط ضعف آن، تاكنون در 2 نمايشگاه به‌طور رسمي شركت نموده‌است. در آذرماه سال 88 در «همایش مولانا»، اتودهایی با استفاده از ابیات مولانا انجام شد که جهت تزئین بر روی لباس مورد استفاده قرار‌گرفت. در مهر ماه سال 88 به اتفاق استاد «عباس كفاش‌زاده» اقدام به بر پايي نمايشگاه‌هایی در واحدهای 12 و 15 فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمي‌كاربردي نمود و در همین سال در نمايشگاه نقاشي استاد «بهراد امين سلماسی» در «فرهنگسراي  نياوران»، يكي از تابلوهاي ایشان به نام «ديو و دد»، با استفاده از خط سماع معرفي‌شد. در فروردين ماه سال 89 نیز نمايشگاهی گروهي در «نگارخانة آيه»، واقع در دانشگاه سوره ترتیب‌داد.

در زیر نمونه هائی از نگارش شخصی ایشان با عنوان سماع آورده شده است.

پی نویس:

1-هایدگر گفته است: «(امروز) اثر هنری به موضوع تجربة ذهنی صرف بدل شده و در نتیجه هنر تجلی زندگی به شمار آمده‌است.» (مارتین هایدگر، «عنصر تصویر جهان»، ترجمة یوسف اباذری، ارغنون(پاییز و زمستان 1375)، ص1.

2-ایران و مدرنیته، گفتگوهای رامین جهانبگلو با پژوهشگران ایرانی و خارجی (تهران: نشر گفتار، 1379)، صص 8-7.

3-رامین جهانبگلو، مدرن‌ها (تهران: نشر مرکز، 1376)، ص6-5.

برگرفته از سایت: nazaronline.ir


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
معماری architecture معماری ایرانی persian architecture معماری اسلامی Islamic Architecture معماری سنتی ایران و جهان Traditional architecture of Iran and the world معماری و معنا Architecture and Meaning هندسه و معماری Geometry and Architecture تزئینات معماری ایرانی Iranian architectural decorations معماران ایرانی persian iranian architect معماری روز دنیا World Architecture معماران بزرگ دنیا The world's great architects. دکوراسیون داخلیdesign architecture decoration مقالات معماری Architecture Papers Architecture Articles Architecture essays طراحی معماری خانه های مسکونی residential طراحی معماری فضاهای تفریحی Architectural recreation طراحی معماری فضاهای خدماتی Architectural design service spaces طراحی معماری فضاهای درمانی Architectural design treatment spaces طراحی معماری فضاهای ویژه و خاص Architectural spaces or special طراحی معماری فضاهای تجاری Architectural design of commercial spaces طراحی معماری فضاهای مذهبی Religious architecture design space طراحی معماری فضاهای آموزشی Architectural design of educational facilities طراحی فضاهای نمایشگاهی Exhibition معرفی کتابهای معماری Introduction of Architecture Books مسابقات معماری Architecture Competitions معماری ارگانیک Organic Architecture معماری پایدار Sustainable Architecture عجایب معماری Architectural Wonders طراحی معماری المان و ورودی Architectural design elements and input نمونه پلان های معماری اجرایی Sample Implementation Architecture Plans نمونه پروژه های گروه معماری مهرازان میبد Group Projects architect architecture Meybod انجام پروژه های دانشجویی Student projects خرید پروژه های شما Purchase your projects نمونه پروژه های فروشی Projects for sale نمونه پاورپوینت های فروشی PowerPoint Sample Sale انجام پروژه دانشجویی سراسر ایران Student projects across Iran عمران Civil سازه های پیشرفته Advanced Structures ماشین آلات ساختمانی Construction Machinery نکات اجرایی ساختمان Executive Building Tips خلاقیت و نوآوری Creativity and Innovation خلاقیت و نو آوری در معماری Innovations in architecture طراحی های خلاقانه Creative design ایرانگردی و جهانگردی Traveling and Tourism معرفی نقاط دیدنی ایران The introduction of scenic spots in iran معرفی نقاط دیدنی جهان Introducing the world's Sights شهرسازی Urban نو آوری در شهرسازی Innovation in Urban طراحی شهری Urban Design plan elevation section پلان نما مقطع
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 987
  • کل نظرات : 155
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 6737
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 238
  • بازدید امروز : 359
  • باردید دیروز : 986
  • گوگل امروز : 14
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 12,186
  • بازدید ماه : 36,545
  • بازدید سال : 227,919
  • بازدید کلی : 3,896,773
  • کدهای اختصاصی