نام پل: گريت‌بلت

محل:‌ كورسور، دانمارك
سال تكميل: 
1998 طول: 1624متر (5328پا)

پس از 100سال كشتيراني بين جزاير زلاند و فونن سرانجام اين سازه عظيم در سال 1998 به مرحله تكميل رسيد. اين پل كه بزرگ‌ترين سازه در تاريخ دانمارك است، توانسته است مسافرت‌هاي دريايي بسيار دشوار و طولاني را به يك مسير 10دقيقه‌اي رانندگي كاهش دهد. 


نام پل: رانيانگ ساوث

محل: چين 
سال تكميل: 2005 طول: 1490 متر (4888 پا)

پل رانيانگ ساوث سازه مركزي يك پل پهن‌تر و مجتمع جاده‌اي است كه از رودخانه يانگ‌تسه در استان جيانگسوي چين مي‌گذرد. ساخت اين پل آنقدر سريع بود كه گفته مي‌شود براي آن تنها نيمي از زمان ساخت پل آكاشي كايكيو صرف شد.


نام پل: هامبر 

محل: كينگستون- آپون هول، انگلستان 
سال تكميل: 
1981 طول: 1410 متر (4626 پا) 

طول پل‌ هامبر در مسير خور هامبر كه توسط رودخانه‌هاي ترنت و اوسه تشكيل شده است، امتداد مي‌يابد. پل‌هامبر به مدت 17 سال ركوددار بزرگترين پل جهان بوده است تا اينكه پل گريت بلت در دانمارك تكميل شد و از آن پيشي گرفت. 


نام پل: جيانگين

محل: جيانگين، چين 
سال تكميل: 1999
طول: 1385 متر (4543 پا) 

پل جيانگين از رودخانه يانگ‌تسه عبور مي‌كند تا جيانگين را به جينگ‌جيانگ متصل كند. انتظار مي‌رفت در اصل تكميل اين سازه در پنجاهمين سالگرد انقلاب چين در سال 1997 به وقوع بپيوندد اما با دو سال تاخير اين پل تكميل شد. با وجود اين از سال 1999 تا 2005 اين پل بزرگ‌ترين پل كشور بود تا اينكه پل رانيانگ از آن پيشي گرفت.


نام پل: تسينگ ما

محل: هنگ‌كنگ، چين
سال تكميل: 1997
طول: 1377 متر (4518 پا)

پل تسينگ ما به خاطر نام جزاير هنگ‌كنگ كه تسينگ‌ايي و ماوان نام دارند، به اين نام خوانده شده است. ادعاي اصلي اين پل براي شهرتش اين است كه طولاني‌ترين مسير ريلي را در جهان به خود اختصاص داده است. اين پل پنج مسير براي عبور كاميون‌ها و خودروها دارد كه دو تا از آنها براي امر اورژانس نگهداشته شده است. 


نام پل: ورازانو نروز

محل: نيويورك سيتي، ايالات متحده آمريكا 
سال تكميل: 1964
طول: 1298متر (4260پا)

اين پل رويايي روي بندرگاه نيويورك ساخته شده است و جزيره استيتن را به بروكلين متصل مي‌كند. اين پل مسير اصلي عبور كاميون‌هايي است كه نيويورك را براي انتقال كالاها به نيوجرسي ترك مي‌كنند. اين پل به مدت 17سال ركورددار بزرگ‌ترين پل جهان بود تا اينكه پل هامبر در انگلستان در سال 1981 تاسيس شد.


نام پل: گلدن گيت

محل: سان فرانسيسكو، ايالات متحده
سال تكميل: 1937
طول: 1280متر (4200پا) 

پل گلدن گيت كه هفت دهه پيش توانست عنوان بزرگ‌ترين پل جهان را به خود اختصاص دهد هنوز يكي از ده پل بزرگ جهان است. اين پل به عنوان دروازه‌اي به شهرهاي خليج غربي سانفرانسيسكو و اوكلند محسوب مي‌شود و هنوز يكي از زيباترين پل‌هاي جهان به شمار مي‌رود. 


نام پل: هوگا كاستنبرون 

محل: كرامفورس سوئد
سال تكميل: 1997 
طول: 1210متر (3970پا)

معناي نام اين پل در زبان سوئدي «پل بلند خليجي» است. اين پل كه در امتداد رودخانه آنگرمانالون كشيده شده است در حدود 600كيلومتري شمال استكهلم واقع است. طراحي اين پل از روي پل گلدن گيت الگوبرداري شده است.


نام پل: مكيناك

محل: مكيناو سيتي، ميشيگان ايالات متحده 
سال تكميل: 1957
طول: 1158متر (3800پا)
پل مكيناك كه بيشتر به نام «بيگ مك» مشهور است، بخش‌هاي بالايي و پاييني ميشيگان را به هم متصل مي‌كند. اين به معناي آن است كه بخش عمده‌اي از حمل‌ونقل كالاهاي راست بلت را بر عهده دارد. اين پل توسط طراح مشهور جهان ديويد استينمن طراحي شده است.
 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::::::::::::::::::
پل‌هاي معلق باعث مي‌شوند شهرها به روند حيات خود ادامه دهند. شاهد اين موضوع هم سازه‌هاي اوليه‌اي است كه بيش از 2000 سال پيش براي تسريع زندگي و تجارت بر روي آنها ساخته شد.بنابراين جاي تعجب نيست كه رشد اقتصادي شديد چين مدرن در دهه گذشته همزمان شده است با ساخت سه پل از بزرگ‌ترين پل‌هاي جهان در اين كشور. اين پل‌ها به كشور كمك كرده است فاصله بين اقتصادهاي عمده جهان را بپيمايد.
پل رانيانگ ساوث به طول 1490 متر (4888 پا) دو سال پيش تكميل شد. اين پل از بزرگ‌ترين رودخانه آسيا يعني يانگ‌تسه عبور مي‌كند و آخرين تلاش چين براي تسريع عبور مردم و محصولات از اين آب است.
پل جيانگين واقع در جيانگين چين هم از رودخانه يانگ‌تسه عبور مي‌كند و طول آن بالغ بر 1385 متر (4543 پا) است و شهرهاي جيانگين و جينگ‌جيانگ را به هم متصل مي‌كند.
در اصل انتظار مي‌رفت تكميل اين پل با پنجاهمين سالگرد انقلاب چين در سال 1997 همزمان شود. اگرچه اين اتفاق با دو سال تاخير روي داده اما هنوز افتخار بزرگ‌ترين پل كشور را از سال 1999 تا 2005 براي چين به بار آورد تا زماني كه پل رانيانگ ساوث از آن پيشي گرفت.
پل تسينگ ما كه در سال 1997 در هنگ‌كنگ تكميل شد، 1377 متر (4518 پا) طول دارد و به خاطر جزاير هنگ‌كنگ كه تسينگ ايي‌ما وان نام دارند، اين نام بر آن گذاشته شده است. اما ادعاي اصلي اين پل براي شهرتش اين است كه از طولاني‌ترين خط ريلي جهان برخوردار است.
اين پل پنج مسير خودرو و كاميون رو دارد كه دو تا از آنها براي امور اورژانس حفظ شده است.
اما پادشاه پل‌هاي معلق جهان پل 1991 متري (6529 پايي) آكاشي كايكو در شهر كوب ناروتوي ژاپن است. اين پل بيش از 23درصد از ركورددار قبلي طولاني‌تر است و شهر كوب را به لوايا متصل مي‌كند. پهناي خط كشتيراني بين‌المللي آكاشي استريت ايجاب مي‌كرد كه پهناي پل آكاشي كايكو 1500متر باشد.

پل بزرگ دانمارك يعني «گريت بلت» با 1624متر طول (5328پا) رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. اين پل بين جزاير زلاندو فانن از سال 1998 ارتباط برقرار كرده است. اين پروژه كه بزرگ‌ترين پروژه عمراني در تاريخ دانمارك به شمار مي‌رود، توانسته است زمان يك مسافرت طولاني و دشوار را به 10دقيقه رانندگي كاهش دهد.
تاريخ اولين پل‌هاي معلق جهان به سال 206 قبل از ميلاد مسيح برمي‌گردد، يعني زماني كه چيني‌ها از ساقه درخت مو براي حمل بار آب استفاده مي‌كردند.
پس از آن ساقه‌هاي گياه بامبو جايگزين ساقه‌هاي مو شد. طي اواخر دهه 1800ميلادي مدل جديدي از پل‌هاي معلق در آمريكا و انگلستان ساخته شد.
مهندسي به نام جان آگوستوس رابلينگ، مدلي را خلق كرد كه هنوز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سازه معروف او يعني پل بروكلين واقع در نيويورك به نماد پل‌هاي معلق تبديل شد كه طول آن 486متر بود (1595پا). پل بروكلين كه در سال 1883 تكميل شد، اولين پلي بود كه در آن از كابل‌هاي فولادي استفاده شد. سرانجام كابل‌هاي فولادي به عنوان استانداري براي پل‌هاي معلق شناخته شد. امروزه در پل‌ها ثبات آنها از جهت‌هاي مختلف در برابر بادهاي شديد و ساير عوامل جوي از اهميت بسزايي برخوردار است.
تكنولوژي به كار رفته در پل‌ها لاجرم به نيازي براي جابه‌جايي سريع‌تر كالاها تبديل شده است.
به ويژه آنكه تقاضا براي صرفه‌جويي در مخارج باعث شد كه از انتقال كالاها از كاميون يا قطار به قايق يا كشتي و دوباره بارگيري آنها به وسايط نقليه ديگر اجتناب شود. ارائه خدمات آني بدون سرمايه‌گذاري در زيرساختارها ميسر نيست.
البته پل‌ها جنبه ديگري را هم به نمايش مي‌گذارند و آن افتخار و تصوير واقعي براي شهرها و كشورها است.
ارزش اقتصادي يك پل در حمل‌ونقل مستقيم تلفيق مي‌شود با ارائه نمادي از شكوه و افتخاري كه يك شهر را به تصوير مي‌كشد. هيچ چيزي در مورد «قدرت محض» جاي يك پل مهم را كه از خطوط هوايي شهر ديده شود، نمي‌گيرد. چين به نوبه خود هنوز ساخت‌وسازهاي خود را به پايان نرسانده است. يك جفت پل معلق هم‌اكنون در دست ساخت است كه يكي 1650متر و ديگري 1280متر طول دارد كه هنگام تكميل هر دوي آنها در زمره ده پل بزرگ جهان قرار خواهند گرفت.