loading...
پاتوق دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
نفر بعدی کیه؟؟؟ 2770 37765 maybody
نوشته ها و مطالب جالب و عجیب 38 3228 forouzan99
تابلو اعلانات (پانل) 572 14841 3digheh
معمــــــــاری چیستــــــ ؟ 28 2019 deconik
طراحی آشپزخانه، ایرانی-امروزی 10 4514 deconik
مشق عشق 46 3499 mhn1365
ایده و کانسپت در معماری جهان! 36 27001 ratingroup
کارگاه ماکت سازی(اموزش ساخت ماکت) 62 45553 deconik
طراحی نمای ساختمان 15 2978 alanddesign
سوال و جواب اجرایی، سازه ای وعمرانی 80 7377 javadfontom
مساجدوعبادتگاه ها 8 1472 arelagahi
کسی میتونه کمکم کنه؟!!! 311 8990 ghmahi
من 5سال دیگه!!! 49 2592 sh_arch
مصالح جدیدساختمانی 13 2882 3digheh
کیا غایبن؟؟؟ 543 11008 sana
زیباترین جملات من اینجاست 855 20559 kaka
زیبایی های معماری ایران!!! 82 8684 kaka
زیبایی های معماری نوین!!! 61 4683 3digheh
زیباترین جملات تصویری... 528 31446 3digheh
دنیایه دیتیل و انواع برش 18 6287 3digheh
اسم سنتی ایرانی دفتر معماری 12 56527 maybody
هرچه میخواد دل تنگت بگو.... 728 18376 3digheh
بیست سوالی!!! 975 15576 3digheh
اشعار شاعران این آّب و خاک 57 2799 3digheh
ترفند های اتوکد 7 11375 3digheh
شیت بندی وپرزانته کردن 51 9889 elham20
نرم افزار 3d max 38 2800 lovely
سوال جواب(فن وساختمان) 6 1088 lovely
خدایــــا شکر... 62 2681 lovely
سوال جواب معمارانه 121 5048 samanes
الهام نیکبخت بازدید : 675 پنجشنبه 24 مرداد 1392 نظرات (0)

 

 

معرفی سیستم پیش تنیدگی

بر اساس «آيين نامه ACI318- 95 » بتن پيش تنيده عبارت است از بتن سازه‌ای(ساختمانی) که جهت کاهش تنش های کششی حاصل  از بارها, در آن تنش های داخلی ايجاد شده است.

هدف اصلی از پيش تنيده کردن يک عضو بتنی محدود کردن تنش های کششی و ترکهای  ناشی از لنگر خمشی تحت تاثيری  بارهای وارده درآن عضو می‌باشد.


 

 

پيش تنيدگی ؛ اصلی عمومی است که در موارد ديگر نيز مورد استفاده قرارمی گيرد. يک چرخ دوچرخه يک نمونه از پيش تنيدگی را نشان می دهد: لاستيک چرخ دوچرخه بسيار نرم است و سيمهای داخل آن بسيار بلندتر، به طوری که تحت نيروی فشار امکان کمانش آنها وجود دارد. ولی هم لاستيک و هم سيمها در مقابل کشش مقاوم اند، پس لاستيک چرخ را پراز باد می کنند و در سيمها کشش قبلی ايجاد می کنند.

یکی دیگر از مثالهای پیش تنیدگی،تلاش برای بلند کردن یک ردیف کتاب می باشد.ابتدا لازم است به ردیف کتابها از دو طرف فشاری اعمال کنیم تا باعث افزایش مقاومت در مقابل لغزش بین کتابها شده،به طوریکه بلند کردن کتابها را ممکن سازد.

سرعت مناسب اجرا، مقاومت زیاد در برابر خوردگی،ایجاد بیشترین خروج از مرکزیت تاندون ها و حداقل افت نیروهای پیش تنیدگی ناشی از اصطکاک از جمله عوامل رشد سریع این سیستم می باشد.

 

 

تاريخچه                                   

مصريها در 5000 سال پيش، در ساختن قايقهايشان از خاصيت پيش تنيدگی استفاده می کردند. بدين ترتيب که،برای اتصال چوبهای بدنه قايق، تيغهای آهنی گرم به کار می بردند تا بعد  از سرد شدن و انقباض آنها قطعات چوبی به هم فشرده شوند.

اولين کسی که ظاهراً توانست با ايجاد تنش فشاری در بتن مقاومت آن را تحت تاثير لنگر خمشی افزايش دهد يک نفر آمريکايی به نام جکسون بود که اختراع خود را در سال 1886 به ثبت رسانيد.

در سال 1888، دوهرينگ، مهندس آلمانی، با قرار دادن يک ميله فولادی کشيده شده در داخل دال بتنی توانست اولين دال بتنی پيش تنيده را ايجاد کند. در سال 1896, مندل مهندسی اتريش اصل پيش تنيدگی را در تير بتن پيش تنيده از فولاد معمولی با تنش اوليه 120 نيوتن بر ميليمتر مربع استفاده کرد و از افت ناشی از نشست و وارفتگی آگاهی نداشت, فولاد به زودی کشش اوليه خود را از دست داد و تير تبديل به بتن آرمه معمولی شد.

در سال193 امپرگر، مهندس اتريشی استفاده از بتن آرمه با پيش تنيدگی جزئی را که دارای آرماتور معمولی باشد و قطعه در موقع بار سرویس نیز بار کششی تحمل بکند را مورد استفاده قرار داد.

در سال 194 پروفسر آبلس انگليسی اولين سازه بتن آرمه با پيش تنيدگی جزئی را در لندن بنا کرد.

در سال 1953، فدراسيون بين المللی پيش تنيدگی اولين کنگره خود را در لندن تشکيل داد. در چهارمين کنگره فدراسيون، که در سال 1962 دررمتشکيل شد قدمهای نوينی برای استفاده از بتن آرمه با پيش تنيدگی جزئی برداشته شد و کميته مختلطی از فدراسيون بين المللی پيش تنيدگی(F. I. P) وکميته اروپايی بتن (C. E. B) به وجود آمد که درآن چهارنوع سازه از بتن آرمه تا پيش تنيده شدن کامل تعيين شده است. اين چهار نوع اساساً با مقدار ازدياد طول نسبی دورترين تارکششی بتن و ترک خوردگی بتن کششی از هم متمايز می شوند.

 

نوع اول:بتن پيش تنيده کامل که بتن نبايد تنش کششی تحمل کند.

نوع دوم:بتن آرمه با پيش تنيدگی جزئیاست. تحت بار سرويس بتن می تواند تنش کششی داشته باشد (به شرطی که ترک نخورد).تحت بارهای دائم بتن نبایدکشيده شود.

نوع سوم:بتن آرمه پيش تنيده است. ترک خوردن بتن تحت بار سرويس امری عادی است، ولی عرض ترکها از1/. تا 3/. ميليمتر محدود شده اند. محدوديت آنها بر حسب آب و هوايی که قطعه  در آنجا مورد استفاده قرار مي گيرد و جنس فولاد به کار رفته است. 

نوع چهارم:بتن آرمه کلاسيک است.

تعریف پیش تنیدگی         

پیش تنیدگی یک روش برای مسلح کردن بتن با فولاد مقاومت بالا می باشد که با ایجاد فشار در اعضای بتنی،باعث مقاومت بیشتر این اعضاء در مقابل بارهای وارده میشود.

به عبارت دیگر پیش تنیدگی ایجاد یک تنش ثابت و دائمی  در یک عضو بتنی به اندازه لازم به طوریکه در اثر این تنش،مقداری از تنشهای ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده و در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا میکند.عمل خنثی نمودن تنشها یا متعادل نمودن بار،اساس طراحی قطعات پیش تنیده را تشکیل می دهد.


عمده ترين کاربرد پيش تنيدگی در بتن پيش تنيده است .


 

 

بتن که يکي از ارزانترين و عملی ترين مصالح ساختمانی است،مقاومت خوبی در برابر فشار دارد و تاب کششی کمی از خود نشان می دهد.بنابراين در ناحيه ای از بتن که بعد از بارگذاری تحت کشش قرار می گيرد، قبلا ايجاد فشار می کنند. اين عمل، به اصطلاح«پيش تنيدن بتن» ناميده می شود.

بیشترین کاربردهای بتن پیش تنیده در زمینه سازه های ساختمانی به صورت تولید تیرها و دالها با تکیه گاه ساده می باشد،این تیرها معمولا در کارخانه ساخته می شوند تا کنترل کیفیت بهتر انجام گیرد،در جایی که دهانه های بزرگ داشته باشیم معمولا تیرهای بتنی پیش تنیده درجا به کار می روند.

در زمینه مهندسی پل،معرفی بتن پیش تنیده ساخت پل های بتنی با دهانه زیاد را عملی ساخته است.این پل ها معمولا از قطعات پیش ساخته تشکیل شده اند که لا جرثقیل در ارتفاع مورد نظر قرار گرفته اند و به کمک پیش تنیدگی به قطعات موجود وتصل می شوند.


 

 

 

اگر نیروی فشاری مشخصی رااز دوطرف به یک قطعه تیر وارد بیاوریم می توان تنش کششی رادر پائین عضوکاهش دادو یا به کلی آنرا خنثی نمود و تبدیل به تنش فشاری کرد که این اعمال نیرو تعادل بارهای خارجی  می باشند.

 

بهینه ترین حالت در انتخاب مقدار نیروی پیش فشردگی حالتی است که درصدی از بارها متعادل شود که منجر به کاهش میزان فولاد مصرفی و  کنترل خیز و ترک در بتن شود.


 

 

معیار اساسی پیش تنیدگی          

معیار اساسی طراحی بتن آرمه چه برای نوع پیش تنیده و چه برای غیر پیش تنیده،عبارت است از: قرار دادن آرماتور فولادی درمواضعی که در اثر بارگذاری خارجی کشش ایجاد میشود،دربتن پیش تنیده آرماتور با مقاومت زیاد به کار می رود.آرماتور پیش از اعمال بار خارجی کشیده می شود،این کشیدگی اولیه ی ارماتور،بتن مجاور خود را پیش فشرده می کند و موجب می شود که این بتن بار بیشتری را پیش از ترک خوردگی تحمل کند.

در هنگام گسیختگی،لنگر وارده با ایجاد تنش های کششی زیاد در آرماتور و تنش های فشاری زیاد در بتن،تحمل می شود.

عمل پیش تنیدگی موجب ایجاد یک سیستم تنش خود-متعادل میشود.این تنش های خود-متعادل، عبارتند از تنش های کششی زیاد در فولاد و تنش های متقابل در بتن. باید متوجه بود که چون این دو نیروی متقابل همدیگر را خنثی می کنند،هیچ نیروی محوری و یا لنگر خمشی در اثر پیش تنیدگی ایجاد نمی شود.

مشخصات مصالح مصرفی در بتن پیش تنیده

مصالح مصرفی در سازه های بتن پیش تنیده باید از کیفیت عالی برخوردار بوده و با دقت نیز مورد استفاده قرار گیرند با توجه به این که بتن در سن کم که مقاومت نسبتاً ضعیفی داشته و قابل تغییر شکل نیز می باشد تحت فشار فوق العاده زیادی قرار می گیرد باید کیفیت آن به مراتب از کیفیت بتن مصرفی در سازه های بتن مسلح بالاتر باشد همچنین فولاد نیز با توجه به اینکه تحت کشش فوق العاده زیادی قرار می گیرد(100تا 180 کیلو گرم بر میلی متر مربع ) باید مقاومت مناسبی داشته باشد بنابر این در زمان اجرای سازه مصالح مصرفی در بتن پیش تنیده تحت تنش های فوق العاده مهمی قرار می گیرند.

تجهیزات خاص پیش تنیدگی