دفتر استانبولي معماران مانچو ، اولين تصاوير طرح پيشنهادي خود را براي رقابت در " طراحي مفهومي در معماري مسجد " كه توسط شهرداري شهر قيصريه در تركيه برگزار گشته را ارائه داده است. در اين طرح ، با حفظ اصل استفاده از يك حجم بزرگ منفرد ، يك فرم سلب ديگر جايگزين گنبد هميشگي در مساجد شده است : يك مكعب شيبدار
كعبه " ، مقدسترين مكان براي همه مسلمانان جهان است ؛ محلي كه همه دعاگويان بر گرد آن مي چرخند و نشاني ست از سادگي و خشوعي كه به مسلمانان توصيه شده است. اين نقطه شروعي براي طراحي اين حجم مكعبي مابل بوده است تا پلاني مستطيل شكل را حفظ كند كه از اصول اساسي برنامه ريزي براي خطوط پيوسته نماز است. دگرگوني ايجاد شده در حجم از حركات خم شدن و سجده در نماز بدست آمده است و سطوح متعلق به نمازكزاران ، با اختلاف ارتفاعي در كف به سمت قبله هدايت مي شوند.
شيب داخلي ايجاد شده به فضاي بيروني بسط داده مي شود و حياط را به دو بخش تقسيم ميكند. در قسمت مرتفع تر حياط ، نماز جمعه، عيد فطر و تشييع جنازه انجام مي شود در حاليكه قسمت پايين تر با عمق 1.5 متر از سطح زمين قرار گرفته است و با ضمايم مسجد محدود شده است. محل وضو نيز در اين قسمت قرار دارد تا دسترسي آساني براي نمازگزاران داشته باشد . آب موجود در تسهيل تهويه طبيعي، عبور نور طبيعي به داخل و خنك كردن مسجد كمك بسزايي مي كند
کانسپت حجم
تهویه طبیعی و عبور نور خورشید
پلان ها
نظرات بعضی از اعضا در سایت منبع
.البته شاید این افراد صاحب نظر نباشن ولی به موارد جالبی اشاره کردن.اگه علاقه مند باشین میتون بقیه نظرات رو در سایت منبع بخونید.
1.ایده اصلا جالب نیست انگار می خواستن خونه خدا رو به زیر اب بفرستن هر چند در طرح این نمود نداره
در ضمن در تمام تاریخ اسلام ایران دیوار سمت قبله یک دیوار صلب بوده و انسان جایز نیست در مقابل جایی که باز هست نماز بخونه و طرحتون با اضافه کردن استخر شبیه کلیسای رو آب تادائو آندو شده.
2.اثری کانسپچوال که تابوهای مسجدسازی در ایران رو درهم کوبیده.. رو به دیوار بودن یا نبودن سمت قبله مثل داستان گربه بستن بودایی ها می مونه..! کسیکه که بخواد عبادت کنه رو که نباید توی فضای خفه گذاشت، ضمناً اگه قرار باشه به راحتی حواس آدم پرت بشه که دیگه فاتحه ی اون عبادت رو باید خوند
3.با عرض ادب و احترام
این طرح، یادآور بناهای دیکانستراکشنه. مبانی فکری، سازه ی نظری و خواستگاه معرفتی اکثر نحله ها و جریان های فکری غرب و علی الخصوص دیکانستراکشن با جهان بینی اسلامی در تقابل و تعارضه.
تجلی دیکانستراکشن در معماری میشه: دوئیت، دوگانگی و دو پهلویی، تناقض، آشفتگی، ایهام، تزلزل و ....
و این در حالیه که مسجد باید نمونه ی تام و تمام از تبلور وحدت و وحدانیت حضرت حق باشه. لذا از اونجایی که طراح با روح اسلام بیگانه بوده و شناخت عمیقی نسبت به آموزه های اسلام و معماری اسلامی نداشته فقط تونسته که تراوشات ذهنی خودش رو متجسد کنه
منبع:www.designboom.com ,سایت اتوود