شل گروتو یک مسیر زیر زمینی پیچ در پیچ در مارگیت شهر کنت میباشد. تمامی این راهرو زیر زمینی با بیش از ۴٫۶ میلیون صدف تزیین شده است. داستان چگونگی ساخت این جاذبه توریستی انگلستان هنوز
مشخص نیست و داستان های زیادی برای نحوه ساخت آن تا بحال گفته شده است.
پارچهای بر روی ساختمان دفتر و سالن نمایش شیشهای شبیه به توپ گلف کشیده میشود که از آن در برابر نور مستقیم خورشید محافظت میکند. این عمارت که بین دو بزرگراه قرار گرفته، دفتر مرکزی نورپردازی با نام تجاری iGuzzini است که توسط یک معمار اسپانیایی به اسم Josep Miàs از شركت معماری MiAS به انجام رسیده است.
زیرزمین این ساختمان، تاریك و ساخته شده از بلوكهای بتنی و محل سالن نمایش نورپردازی، انبار، تالار سخنرانی ، اتاق کنفرانس و پارکینگ است. این دفتر اداری پنج طبقه چارچوب فولادی داشته و مرکز توخالی آن با شیشه پوشیده شده است.
معماران: گروه معماری کوثری
مکان: هند، جیپور
مدیر پروژه: Utkarsh Kothari
معمار قائم مقام پروژه: Ravindra Verma
معمار ارشد پروژه: Rajesh Singh
مساحت: 50.000 مترمربع
سال احداث: 2013 میلادی
کارفرما: جواهرسازی Motisons
شرکت مشاور: M/S V S Kukreja Associates P Ltd
شرکت پیمانکار: M/S Alumayer
مراحل شکوفایی ایده طراحی:
کارفرما یک جواهرساز معروف در جیپور است.
کارفرما شهرتی منحصر به فرد در زمینه کاری خود دارد و بدنبال این است که شرکت خود را در برجی احداث کند که به عنصر شاخصی در منظر شهری جیپور تبدیل شود.
این سبک در زمان ظهور حکومت های کوچک در داخل ایران شکوفا شد . شهر ری محل ظهور این سبک و آبادترین شهر موجود در میان کشور های اسلامی بود و به عنوان ( عروس شهرهای اسلامی ) خوانده می شد . در این دوره بناها با کاربری های گوناگون ساخنه شد , مانند : مقابر , کاروانسراها , رباط ها , مساجد , میل و منارها و ...
معبد آناهیتا بزرگترین بنای سنگی ایران است و شیوه ی ساخت معماری آن شامل رواق های سرپوشیده طویل در چهار سوی صحن وسیع مستطیل شكل ، تعداد زیادی ستون های تناور و كم ارتفاع در دو سوی رواق ها فضای كوچك مستطیل شكل در شرق صحن بزرگ ، در میان بنا های تاریخی و یادمانی كشور منحصر به فرد است.بقایای این معبد عظیم با مساحتی قریب به 46 هزار متر مربع بر فراز صخره ای كم ارتفاع از نوع شیست ( سنگ سیلیس از انواع سنگ های آتشفشانی ) در شهر كنگاور و در استان كرمانشاه قرار دارد.محور اصلی ارتباطی همدان و كرمانشاه از ضلع غربی محوطه ی وسیع معبد می گذرد و دشت زیبای كنگاور زیر پای آن گسترده است
انواع سازه ها را قبل از ورود مصالح جدید در ایران را میتوان به ۲ دسته تقسیم کرد.

اكنچی استودیو؛دولبه روی هم قرار دادن. نمای جدید را روی نمای قدیمی بگذارید. یك چهره جدید، یك پوسته دوم.پوشش. نمای جدید را تا بالای بام، جایی كه آپارتمان در بالای ساختمان پیش آمده، جایی كه آپارتمان ها در بالای ساختمان همچون خانه ای روی تپه قرار گرفته اند، بیاورید. برای یك لحظه از آپارتمانها چشم پوشی كنید: نمای جدید ما را از یك لبه ساختمان بسط داده و آن را به نمای جدید جلوی آپارتمان ببرید، همانند پرده، شبیه یك صفحه نمایش.آشكار شدن. اكنون پرده را بكشید، پوسته را بكشید: لبه بالای پرده را بگیرید و آنرا به سمت پایین بكشید و به سمت پایین تاب دهید.
معمار: زاها حدید مکان: ویلم راین، آلمان سال ساخت: ۱۹۹۱- ۱۹۹۳ نزدیک به یک دهه پس از آتش سوزی ویرانگر در سال ۱۹۸۱ در ویلم راین، آلمان، شرکت ویترا به دنبال یک معمار برای ساخت یک ایستگاه آتشنشانی بود. ایستگاه آتش نشانی ویترا اولین پروژه تحقق یافته در زندگی حرفه ای زاها حدید شد و در سال ۱۹۹۳ تکمیل شد و در نهایت مسیری برای آشنایی نام و سبک او به مخاطبان بین المللی شد. ایستگاه آتش نشانی ویترا، ویترین کار حدید است که به صورت معماری دیکانستراکشن نمایان شده و از طریق مفهوم بخشیدن به روابط فضایی و فرم توسعه پیدا کرده است. ایستگاه آتش نشانی ویترا ترکیب فلسفه و معماری است. این ساختمان در حین حرکت بی حرکت است ، کل ساختمان متناسب با بافت و کارکرد از بتن اکسپز ساخته شده است در این بنا توجه خاصی به تیزی لبه ها شده و از هرگونه الصاق و روکش کاری برای لبه ها، بام و نما اجتناب شده است.
وارد خیابان علوی کاشان که می شوید، خانه ای قدیمی و زیبا مقابلتان ظاهر می شود که زینت این خیابان است. عمارتی که برخلاف محوطه کویری منطقه، بسیار سرسبز است. گچ بری های زیبا و شیشه کاری های رنگی از مشخصات خانه عباسیان است. خانه ای که تا به حال فیلم ها و سریال های زیادی مثل مسافر ری، ملاصدرا، خانه ای در تاریکی و ... در آن ساخته شده و حالا این عمارت اعیانی به خاطر همه ویژگی های منحصر به فردش، نامزد دریافت جایزه زیباترین معماری ایران شده است.
فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشهها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزهگری، دوزندگی و جزاینها فراهم میگردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیتهای فرامنطقهای نیز میپردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژهکار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز میسازند.

کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان که از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان کپی برداری شدهاست. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان میباشد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شدهاست. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است.
تاریخچه خانه بروجردی ها
زمانی که مرحوم حاج سیدحسن نطنزی(مشهوربه بروجردی)تاجرمعروف فرش کاشان دخترهمکارش مرحوم حاج سیدجعفرنطنزی رابرای پسرخودسیدمهدی خواستگاری کرد،خانواده دختر(که درخانه فعلی طباطبایی های کاشان زندگی می کردند) ساخت خانه ای درشان وموقعیت اجتماعی شان رابرای محل زندگی دخترشان شرط این ازدواج قراردادند.
خانواده بروجردی ازمعروف ترین معمارشهر(استادعلی مریم کاشانی)درخواست کردند که خانه موردنظررابسازد.استاد بعدازبه پایان رساندن سفت کاری خانه برای انجام نازک کاری وتزیینات ازبرجسته ترین هنرمندان نگارگرشهردعوت به عمل آورد.واین هنرمندان داستان هاوروایات عاشقانه خمسه نظامی وهفت پیکرجامی رادرجای جای طاق هاورواق ها به تصویرکشیدند.ساخت این خانه حدود18سال توسط25نفرمعماروهنرمندبه طول انجامید.ودرزمان حکومت ناصرالدین شاه 1280-1292ساخته شد.واکنون حدود 130 سال از عمر این خانه سپری شده.
یکی از معـماریهای مهـم ایران مربوط است به قرن ۱۳قـبل از میلاد؛ معـبد چـغـازنـبـیل ( ۱۲۵۰ قبل از میلاد ) است که در کنار رودخانه کرخه در استان خوزستان در جنوب ایران قرار گـرفـته است. این معـبد بوسیله “هـونـتاش هـوبان” پادشاه ایلام بر روی خرابه های شهر باستانی “دور – آنـتـش” ساخته شده بود.
این معـبد نشانگـر اوج و شکوه معـماری در آن دوره است. این بـنا بصورت چـهـارگـوش و به صورت یک ساخـتمان پـنج طبقه است، که هـر طبقه از طبقه قـبلی کوچکـتر است و نمائی بصورت مخروطی را نشان میدهـد.
معـبد اصلی در آخرین طـبـقـه ساختـه شده بود. موادی که در ساختمان این معـبد بکـار رفـته است، بـیـشـتر از آجرهـای پـخـته لعـاب دار هـمراه با ساروج بـسیار قـوی بوده است.
هکده چوبین نام محلی است که در یکی از روستاهای نیشابور به نام محمدآباد آقازاده در استان خراسان رضوی واقع در شمال شرقی ایران ساخته شده است. این دهکدهٔ چوبی کم نمونه و بی همتا در ایران بهوسیله مهندس مجتهدی ساخته شده و یکی از دیدنیها و تفرجگاههای نیشابور میباشد.
این جایزه در۲۵ ماه مه میلادی در پکن به وی اهدا شد.
معمار با طراحی موزه تاریخی نینگبو
انسان ابتدائی،به دلیل زندگی ساده و عدم «یکجانشینی» روزگارش بیشتر به شیوه«خوش نشینی» و کوچ و مهاجرت دائمی برای محیط زیست مناسب و انطباق با محیط خاص ، سپری می شد ، سرپناه دائمی برای خود و قبیله خود به وجود نیاورد.
شکاف کوه ها و مغاره ها ، نخستین جان پناه طبیعی او قرار گرفت. غارهایی که پنجه ی انسان در ساختن دخیل نبود و در سینه کوه ها و در دامنه های آن ، همین مغاره ها می توانست نخستین مکان امنی برای محافظت از باد و باران و آفتاب و سایر عوامل طبیعی جهت این کوچندگان همیشه در راه محسوب شود.
سپس، سرپناه های موقتی که از استخوان «ماموت» با پوست حیوانات دیگر تهیه می شد، نخستین شکل از خانه های موقت انسان گردید. هرچند مشکل بتوان چنین سرپناه هایی را جزو خانه های برخورد دار از شیوه های معماری سنجیده در نظر آورد. به هر حال اقدام به ساخت این چنین سر پناه های ساده - هرچند بسیار ابتدایی و ناپایدار- به عنوان گام های اولیه در آغاز فعالیت های مربوط به معماری قلمداد شده است.
کتیبه سنگى به خط پهلوى، منطقه باستانى بیستون، هرسین
تعریف :کتیبه در فرهنگ فارسى معین تعریف آن به این صورت آمده است. ‘نوشتهاى که بر سر در ورودى دیوار ابنیه (کاخها، مساجد، اماکن متبرکه و غیره) یا بر بدنهٔ کوه به خطوط مختلف نویسند: کتیبه بیستون’ علاوه بر این کتیبه برحاشیه بالاى صفحات کتاب نیز اطلاق شده است.
هتل تاریخی ملک التجار به عنوان اولین هتل خشت خام در جهان شناخته شده است این خانه خشتی در حدود 300سال قبل در یکی از بازارهای مهم در بافت تاریخی شهر یزد ساخته شده است و متعلق به خاندان ملک التجار است.مدخل خانه به اسلوب روزگار خود دارای کوچه ای دراز و باریک با دیوارهای بسیار بلند میباشد وچهار نسل از این خاندان در آن زندگی کرده اند.خانه ملک التجار در دو طبقه وپبرامون حیاط مستطیل شکلی بنا شده است. از نظر تاریخ نگاری بنا تا پیش از این از گونه خانه¬های قاجاری در یزد شناخته میشد، ولی بر اساس کشفیات جدیدی که اخیرا در پی لایه برداری در حین مرمت از روی اندودهای حیاط بدست آمد تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه کشف شده تا عصر صفوی و به تاریخ 1106 ه.ق به عقب برگشته است و از این جهت از اهمیت بسیار زیادی در تاریخ نگاری بناها در شهر یزد و کلا در تاریخ معماری ایران برخوردار شده است.
تعداد صفحات : 5