دولت فرانسه در ابتدای سال جدید میلادی، آغاز پروژهای 5 ساله را اعلام کرد که از طریق آن، 1000 کیلومتر از جادههای کشور با پنلهای فتو ولتاییک یا همان صفحات خورشیدی فرش خواهد شد و نیاز میلیونها نفر از فرانسویها به الکتریسیته را تأمین خواهد کرد.
منطقه تماشایی Hatea به طور رسمی در تاریخ 27 جولای سال 2013 توسط وانگری فیل هیلتی، شیخ های قبایل و سران محله گشوده شد و مراسم مرسوم powhiri (جشن خوش آمدگویی Maori) و جشن ناوگان کوچک قایق ها به نمایش گذاشته شد.
این پروژه توسط متخصص طراحی پل از بریتانیا، معماران نایت، به دنبال مناقصه ای رقابتی در سال 2011، طراحی شد.
محل تقاطع مدخل 265 متری رودخانه، جزئی کلیدی در شبکۀ راهها می باشد که طراحی آن برای کاهش تراکم در مرکز شهر و بهبود دسترسی به ابتدای وانگری و فرودگاه انجام گرفت.
پل در حالت باز، کمینه ارتفاع یک سقف ثابت برای کاربران رودخانه و یک بخش بالارونده به پهنای 25 متری را فراهم می کند تا به کشتی های بلندتر از 7.5 متر اجازۀ عبور دهد.
این هتل 5 ستاره، بر مبنای اصول مدرن طراحی شده است؛ هتل، توسط گروه فاستر و همکاران طراحی شده است؛ دارای 157 اتاق مهمان و 16 سوییت است؛ این آپارتمان ها که در دو طبقه نهایی قرار گرفته، به تراس های خوش منظره و منظر شهری جذابی، راه دارند.
گروه معماری 70 N Arkitektur طراحی و اجرای مهدکودک Tromso را در کشور نروژ انجام داده اند.
این مهدکودک شامل 622 مترمربع فضای سرپوشیده و 1825 مترمربع فضای باز می باشد. مهدکودک Tromso در یکی از نقاط خوش آب و هوای شهر واقع شده است.
در این طرح، فضای داخلی و بیرونی به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند و چشم انداز گسترده ای از محیط اطراف را برای کودکان نمایش می دهد.
سالن غذاخوری، اتاق بازی، اتاق نمایش و اتاق نقاشی، هرکدام در فضاهای مجزایی با پارتیشن های رنگارنگ طراحی شده است.
همچنین، مبلمان و اسباب بازی های موجود در این مهدکودک، به سیستم دیوار یکپارچه متصل شده است.
مکانو، نام گروه معماران جوان مصری است که نحوه طراحی برج پایریوس را با ما به اشتراک گذاشتند . آنها با ارائه این طرح توانستند به موفقیتی بزرگ دست یابند.
امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، مدیریت هتل – که لزوما ً یک متخصص است – به ناچار باید پیش از طراحی و ساخت هتل، تمام آموزش های لازم را مبنی بر برنامه های مدیریتی و تجهیزات سیستم های مختلف آموخته و کلیه استانداردها را ضمن روش های ابتکاری پیاده نماید.
آگاهی از استانداردها، تجهیزات، تکنولوژی، خدمات، پرسنل و سایر مبانی مربوط به هر بخش از هتل – اعم از اتاقها، رستوران، کافی شاپ، لابی و ... – و همچنین پیشفرض طراحی و برنامه ربزی اجرایی خدمات، ضمن مشورت با متخصصین هر بخش و بهره برداری از تخصص ایشان برای مدیریت و پرسنل کاملاً الزامی است. در این راستا اولین گام، طراحی فضا و ساختمان هتل است که مطابق با استانداردهای جهانی لازم است نکات مذکور در طرح آن رعایت گردد :
این فضا که شبیه به رویا میماند در یک ترکیب فضایی و در مقیاسی بزرگ ذهن ما را به چالش میکشاند.

«لحاف کیهانی» از آخرین سازههای معماری است که توسط این گروه ساخته شده که بین مصرفکننده و محیط پیرامون تعامل برقرار میکند.
طراحی داخلی یا (Interior Design) که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظورانجام فعالیت های روزمره یعنی زندگی و کار است. بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می شود. این فضاها محیطی را ایجاد می کنند که پاسخ گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت های ما در آن صورت می گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می دهد. براین اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلن قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.
آن چه مشاهده می کنید کانسپتی است برای تئاتر/ موزه /هتل ، که به صورت یک جزیره مصنوعی، درون یک جزیره دیگر ساخته شده است و توسط چند پل کوچک به خشكی متصل میشود.
نمای ظاهری ان بی نهایت گیرا، فاخر و جذاب می باشد.حسی که معماری این بنا القا می کند نیز بسیار شبیه به حسی است که مشاهده یک جواهر در بیابان به مخاطب انتقال می دهد.
كنتراستی که اثر با محیط خالی اطرافش ایجاد می کند، به برجسته نمودن ظرافت بنا و یگانگی ان كمك كرده است . بازتاب اب محاط کننده بنا نیز نقش مهمی در ادراک بنا هم از دور و هم از نزدیك ایفا می کند.
مسجد سنجكلر در منطقه بويوك جكمج ، واقع در حومه شهر استانبول ، با هدف پرداختن به مسئله اصلي طراحي مسجد بوسيله دوري جستن از بحث هاي عام معماري مذهبي و تمركز بر جوهره اصلي فضاي روحاني طراحي شده است.
پروژه در مرغزاري وسيع با چشم اندازهايي زيبا كه از حومه شهر و بزرگراه كنار آن جدا شده ، قرار گرفته است. ديوارهاي بلند اطراف پارك در حياط فوقاني مسجد، مرزي واضح ميان دنياي شلوغ و پر هرج و مرج بيروني و فضاي آرام درون پارك عمومي را رسم مي كنند. تاج سايبان ، تنها عنصر بصري معماري قابل رويت از بيرون پارك مي باشد ؛ بناي اصلي مسجد در زير همين سايبان قرار گرفته است و مي تواند به سهولت به حياط فوقاني دسترسي داشته باشد. ساختمان به طور كامل با توپوگرافي سايت درآميخته و جهان خارج ار آن همچون حركتي از سايت ديده مي شود .
براي ورود به مسجد بايد از تپه ها پايين بياييد و از ميان ديوارها به آن راه يابيد. فضاي داخلي، همچون غاري ساده شما را در بر مي گيرد تا در اين فضاي پر هيبت و الهام بخش دعا كنيد و با خداي خود تنها باشيد. شكاف ها و شكستگي هاي ديوار، نمازگزار را به سوي قبله و محل عبادت راهنمايي مي كنند و اجازه مي دهند كه نور خورشيد، فضاي داخلي را بيالايد.
اين پروژه، نقش كشش ميان ساخته ي دست بشر و طبيعت را كامل مي كند. اين تباين از پله هاي سنگي طبيعي شروع شده و با شيب دشت همراه مي شود و با پوشش نازك بتن مسلح دالها و سايبان 6 متري آن به اين جدال دوگانه مي پردازد.
براي طراحي يك پل جديد، لازم است كه مفهوم عملكرد پل را در طراحي خود منعكس كنيم و ساختار پل را در تخيل خود قرار دهيم. در گذشته، معني پل تنها ارتباط فاصله ي بين 2 مكان بوده است و حتي در امروزه پل به عنوان فضاي عبور و مرور و يك وسيله ي ارتباط دهنده ي افقي، تداعي مي شود. طراحي اين پل اينگونه است كه سطح زمين را به دو قسمت تقسيم مي كند؛ يكي قسمت بالاي پل كه براي عبور و مرور افراد و دوچرخه سواران مي باشد وديگری، قسمت زيرين پل است كه آب جريان دارد. اين پل(آمستردام) يك رابطه ي عقلاني و انساني را بين 2 عنصر آب و هوا ايجاد مي كند. در واقع مي توان گفت كه پل، از يك سري ورقه هاي نسبتا نازك تشكيل شده كه بارهاي زنده ی زیادی را تحمل مي كند و آنها را به سازه ي خود انتقال مي دهد. این ورقه هاي نازك، به صورت اورلپ بر روي هم پوشيده مي شوند. ارتفاعات متفاوتی كه بر روي اين پل ايجاد شده، باعث مي شود تا بيننده احساسات زیادی را در طول مسير پل تجربه كنند. اين پل از قسمت هايي چون؛ كافه و تراس جلوي كافه، موزه ي هنر هاي تجسمي كه در بيرون واقع شده و يك تعميرگاه دوچرخه تشكيل شده است. تراس رستوران يك احساس آرامش بخشي را به حاضرين القا مي كند. تعميرگاه دوچرخه در قسمت زيرين اين پل قرار گرفته است و داراي دسترسي آسان از قسمت ورودي پل مي باشد. گرچه اين پل(آمستردام) دارای فضاهاي عملكردي بسياري است، اما ايده ي اصلي طرح، كه همان عبور و مرور مي باشد، را حفظ كرده است.
ما این حُسن معماری که ساخت یک خانه معلق در هوا, شناور بر روی آب را ممکن می سازد می ستاییم. فرن سیلوستر این طرح ناگهانی را بر زمینی مشرف به دریا در اسپانیا بنا کرد. جایی که از هیچی بهترین را ساخته اند, این فضا دعوت به ماندن می کند. قطعه ای که خطوط طبیعی زمین که مجموعه در آن بنا شده را محترم می شمارد. در بالا یک سایه, خود خانه آرامش را در دریای مدیترانه جستجو می کند. زیر خورشید استخر ما را به دریا نزدیک می کند, و به یک پناهگاه ساحلی آرام تبدیل می شود. نقطه ی عطف این بنا, راه پله ای است که یک مسیر خاطره انگیز و باغی در زیرزمین را ارائه می کند. با توجه به شیب زمین, مهار خانه در یک سطح انجام شده است. یک سازه ی سه بعدی از قطعات بتن مسلح و دیوارهایی که با توپوگرافی زمین انتخاب شده مطابقت دارند. بر این سیاق زیرسازی ساختمان به حداقل می رسد. این سنگ یکپارچه سازه که یک سکوی افقی از سطوح قابل دسترسی تولید کرده - جایی که خانه قرار گرفته است - را مهار می کند . استخر بر سطح پایینی ساختمان در ناحیه ای صاف از سایت واقع شده است. سازه بتنی از جبهه ی بیرونی عایق و سپس با گچ آهک سفید و صاف پوشانده شده است. باقی مصالح, دیوارها, پیاده روها و سنگ ریزه ها بر روی بام همه در همان رنگ به معماری سنتی منطقه پاسخگو و هم زمان مؤکد وحدت خانه می باشند.
سنت لورانت وال (laurent Saint val ) در شهر آمستردام (Amsterdam) یک پل همراه با فضای کافه و رستوران طراحی کرد.این پل ترکیب جالبی از معماری مدرن می باشد که در قرن هفدهم در میراث جهانی یونسکو(UNESCO World Heritage ) ثبت شد. آمستردام پایتخت کشور هلند است و جمعیت آن تقریبا 740 هزار نفر (معادل یک و نیم میلیون جمعیت بیشتر از شهرهای اطراف کشور هلند) می باشد. در حدود 500 سال پیش، قرن17، شهر آمستردام یکی از مراکز اقتصادی جهان شد. شهری مانند "فیشرمن"( Fisherman City ) با افراط در نوع ساختمان سازی، معماری مدرن را در بین نمای ساختمان های تاریخی خود بوجود آورده اند؛ که این معماری مدرن برای توریست ها بسیار حیرت انگیز است.
شرکت پاریسیِ معماری ال ای ان(LAN architecture) پروژه ی 486 mina el hosn را توسعه داده اند، این طرح آینه- برج؛ قرار است در یک ناحیه ی بندری، در مقابل برج مور(murr tower) ساخته شود. ساختمانی با قشری تور مانند که آمده است تا نزاع[ یا تنوع موجود] مدنی را نماد پردازی کند.
این برج دارای چهار نما، ارتفاعی 140 متری و عرضی 25 متری می باشد. هدف این بود که 30000 فَسِت با اندازه های دقیق، به نحوی جهت دهی شوند که بتوانند آثار تاریخی و نواحی قابل توجه بیروت را انعکاس دهند و این انعکاس ها باید از نقاط دقیق [و مشخصی] از شهر قابل رویت باشند. باقی فَسِت ها به منظور ایجاد تغییرات نرم بین منظرگاه های پانورامیک جهت دهی شده اند. زمانی که نور به یکی از سطوح انعکاس دهنده برخورد می کند، با توجه به زاویه ی انتشار بر آن سطح منعکس می شود. قاعده ی چنین نمای انعکاس دهنده ای؛ بر اساس تعریف جامعِ جهتِ هر کدام از فَسِت ها، به منظور ارائه ی انعکاس مطلوب نعیین شده است. در همکاری با متخصصان این زمینه؛ آنها یک ابزار سه بعدیِ خودکار تولید کردند که آنها را در راستای تصویر سازیِ موارد مختلف-[ بر سطح ساختمان]- بواسطه ی تغییر منظرگاه ها، هم در محدوده ی انعکاس دهنده و هم موقعیت تصویر منعکس شده بر روی برج، قادر می سازد.
کج ترین ساختمان اداری دنیا در چین مراحل پایانی ساخت را می گذراند. این روزها دو قطعه از سازه انتهایی این ساختمان که به صورت بر ج های دو قلو ساخته شده، در آسمان به هم متصل می شود.
باغ خلیج، گروه همکاران گرنت، سنگاپور
اموزش تصویری یکی از اصول بسیار مهم و موثر در اموزش بخصوص اموزش معماری ست.
بسیاری از تجارب بصری ما به صورت دیدن به وجود می اید که بخشی از این دیدن باید از طریق
عکس و اسلاید از فضا ها و اتفاقات معماری صورت گیرد.از این جهت تعیین و طراحی فضایی
به کلاس یا اتاق عکس و اسلاید بسیار ضروری می نماید.
تعداد صفحات : 2