درباره معماری ایرانی و به ویژه معماری ایرانی دوره صفویه، آن گونه که در محافل علمی موسوم است و آن گونه که اروپاییان دانش و بینش ایرانیان را به خواندن نوشتارهای خودشان در زمینه معماری تشویق میکنند، هیچ سخن پرقدرتی شنیده نشده است.آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی، شکل دادن و مجهز کردن محور اصلی آمد و شدها و توقفهاست، در دوران صفویه بار بصری بیشتری دارد. در این دوره شهرسازی ایران به استقبال قرینهسازی میرود. کاربرد این شگرد در پیشینههای معماری ایرانی نزدیکیهای زیادی دارد که با اندازههایی که در بلندا افزایش داده میشوند، معماریهای دارای کاربرد اجتماعی دوران صفویه را همانند وسیله ارتباط جمعی _ از راه بصری را متمایز میکند.

یکی از معـماریهای مهـم ایران مربوط است به قرن ۱۳قـبل از میلاد؛ معـبد چـغـازنـبـیل ( ۱۲۵۰ قبل از میلاد ) است که در کنار رودخانه کرخه در استان خوزستان در جنوب ایران قرار گـرفـته است. این معـبد بوسیله “هـونـتاش هـوبان” پادشاه ایلام بر روی خرابه های شهر باستانی “دور – آنـتـش” ساخته شده بود.
کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان میباشد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شدهاست.وانک در زبان ارمنی به معنی کلیسای جامع است.
این نوشتار خُرد است. با گسترش آن به ویکیپدیا کمک کنید.
عمارت تاریخ «هشت بهشت» نمونه اى از کاخهاى محل سکونت آخرین سلاطین دوره صفویه است که در دوره شاه سلیمان در سال ۱۰۸۰ هجرى بنا شده است. کاشی کاری هایی که انواع حیوانات پرنده، درنده و خزنده برروی آن نقش بسته، از آثار این کاخ بشمار میآیند . از باغ وسیع «هشت بهشت» مقدار زیادى باقى نمانده ولى قصر تاریخى آن هنوز اثر ارزنده و جالبى است که پس از انقلاب پارکى در اطراف آن ساخته شده است.
این مسجد که در ضلع جنوبى میدان امام قرار دارد در سال ۱۰۲۰ هجرى به فرمان شاه عباس اول در بیست و چهارمین سال سلطنت وى شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است.معمار مهندس آن استاد علىاکبر اصفهانى و ناظر ساختمان محبعلى بیک الله بوده اند.
مسجدى در اصفهان در میان هزاران مسجد لاجوردى این شهر، رو به آفتاب نشسته و تماشاگر گذر تاریخ است که به تعبیر باستان شناسان خارجى به سختى مى توان ساخت این بنا را محصول دست بشر دانست.
این مکان یکی از مهمترین و زیبا ترین آثار باستانی سرزمین همیشه جاوید ایران است که آثار شگفت انگیزی را از دوران عیلامی , هخامنشی و ساسانی را در خود جای داده است

نکاتی مهم و مفید از
عناصر جزئیاتــــ ساختمانـــــــی.
این آثار نتیجه ایده و کانسپت های یک طراح لیتوانی به نام "رونالد لندبرگ" است.
تزئین دیوارها نقش بسیار مهمی در زیبایی محیط دارد.
امروزه متریال های بسیار متنوعی برای پوشش دیوارها به کار می رود، اما با این حال، ما هر روز شاهد ابتکارات جدید و تولید محصولات نوین در بازار هستیم. یکی از جدیدترین پوشش های دیوار، پنل دیواری هگزاگون و یا به عبارتی پنل دیواری شش گوش است.
آثار باستانی و بناهای تاریخی به عنوان سازههای بارز و میراث هر كشوری به شمار میروند. لذا لازم است كه این بناها در مرحله اول به خوبی مرمت و بازسازی شوند در مرحله بعدی از آنها محافظت دائمی به عمل آورد. فناوری نانو با ایجاد پوششهای پیشرفته جهت محافظت سطوح ابنیه، میتواند آنها را از تخریب با عوامل محیطی و تخریب توسط بازدیدكنندگان، به طور دائمی محافظت میكند.
Architectural Design - 12
Architectural Sketches - Mirmiran's Sketches
History Restatement – 18
Iranian Architecture in Selection of National Style & New Style
و اما درباره طرز تفکر دومی، یعنی نداشتن تعصب نسبت به سنن و آداب گذشته و نظر انداختن به حال و آینده، باید گفت که اینجانب در عین حالیکه طرفدار این طرز تفکر هستم، از زیادهروی و افراطی بودن در این زمینه و باصطلاح از پاپ هم کشیشتر بودن نیز بیزار هستم. یعنی با تقلید کورکورانه از معماری امروزه اروپا و آمریکا و غیره بدون درک و بررسی خصوصیات محیط زندگی ما از نظر اجتماعی و اقتصادی و جهات اقلیمی و غیره مخالفم. از طرف دیگر، فرمالیزم ساختمانهای امروزهمان را خطرناک میدانم و این هرج و مرج که در معماری معاصر ایران وجود دارد، یک قسمت ناشی از همین فرمالیزم است که گروهی برای اثبات پیشرو و متجدد بودن خود، مقلد ساختمانهای اروپا و آمریکا در این سرزمین شدهاند بدون اینکه مختصر توجهی به خصوصیات اقلیمی و اجتماعی محیط خود کرده باشند. اینست که مردم امروز غالبا از آنها شکایت دارند و این خود جای بحث مفصلی است.
Architectural Design - 13
Architectural Sketches - Mirmiran's Sketches
Contemporary Architecture of Iran – 5
Ministry of Interior - Tehran
مشاور طراحی بنا: رضا نیک خصال ـ ایرج پروین
بهره بردار: وزارت کشور
زمان احداث: 1350 هجری شمسی
کاربری بنا: اداری
مساحت زمین طرح: 19500 متر مربع
زیربنای مجموعه: 33000 متر مربع
تعداد بلوک: 4 بلوک (2 بلوک اصلی و 2 بلوک فرعی)
تعداد طبقات: متغیر 21 و 11 طبقه
سطح اشغال: 50 درصد
سیستم سازه بنا: اسکلت بتنی
طراحی داخلی یا (Interior Design) که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظورانجام فعالیت های روزمره یعنی زندگی و کار است. بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می شود. این فضاها محیطی را ایجاد می کنند که پاسخ گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت های ما در آن صورت می گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می دهد. براین اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلن قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.
مسجد سنجكلر در منطقه بويوك جكمج ، واقع در حومه شهر استانبول ، با هدف پرداختن به مسئله اصلي طراحي مسجد بوسيله دوري جستن از بحث هاي عام معماري مذهبي و تمركز بر جوهره اصلي فضاي روحاني طراحي شده است.
پروژه در مرغزاري وسيع با چشم اندازهايي زيبا كه از حومه شهر و بزرگراه كنار آن جدا شده ، قرار گرفته است. ديوارهاي بلند اطراف پارك در حياط فوقاني مسجد، مرزي واضح ميان دنياي شلوغ و پر هرج و مرج بيروني و فضاي آرام درون پارك عمومي را رسم مي كنند. تاج سايبان ، تنها عنصر بصري معماري قابل رويت از بيرون پارك مي باشد ؛ بناي اصلي مسجد در زير همين سايبان قرار گرفته است و مي تواند به سهولت به حياط فوقاني دسترسي داشته باشد. ساختمان به طور كامل با توپوگرافي سايت درآميخته و جهان خارج ار آن همچون حركتي از سايت ديده مي شود .
براي ورود به مسجد بايد از تپه ها پايين بياييد و از ميان ديوارها به آن راه يابيد. فضاي داخلي، همچون غاري ساده شما را در بر مي گيرد تا در اين فضاي پر هيبت و الهام بخش دعا كنيد و با خداي خود تنها باشيد. شكاف ها و شكستگي هاي ديوار، نمازگزار را به سوي قبله و محل عبادت راهنمايي مي كنند و اجازه مي دهند كه نور خورشيد، فضاي داخلي را بيالايد.
اين پروژه، نقش كشش ميان ساخته ي دست بشر و طبيعت را كامل مي كند. اين تباين از پله هاي سنگي طبيعي شروع شده و با شيب دشت همراه مي شود و با پوشش نازك بتن مسلح دالها و سايبان 6 متري آن به اين جدال دوگانه مي پردازد.
کارفرما: هیئت امنای هیئت ابوالفضلی شهرک امام صادق میبد
طراحی معماری: گروه معماری مهرازان میبد
طراحی سازه: گروه سازه شرکت فنی مهندسی آتی عمران میبد
مساحت سایت: حدود 2400 متر مربع
زیربنا: بیش از 5000 متر مربع
ريز فضاهاي مجموعه شامل:
فرهنگي:
-کتابخانه 350 متر مربع (زير زمين، همکف و اول)
- فرهنگسرا 270 متر مربع (همکف و اول)
- آموزشي 90 متر مربع (همکف)
مذهبي:
- مسجد 800 متر مربع (همکف و غرفه)
- حسينيه 830 متر مربع (همکف و غرفه)
ورزشي:
- سالن ورزشي 316 متر مربع (زيرزمين)
- زورخانه ورزشهاي باستاني 120 متر مربع (زيرزمين)
خدماتي:
-تالار مراسم 780 متر مربع (زيرزمين)
-صحن و فضاي روباز 530 متر مربع (همکف)
آشپزخانه و مهمانسرا 880 متر مربع (زير زمين)
- 4 واحد تجاري 120 متر مربع (همکف)
تعداد صفحات : 4