این جایزه در۲۵ ماه مه میلادی در پکن به وی اهدا شد.
معمار با طراحی موزه تاریخی نینگبو
این جایزه در۲۵ ماه مه میلادی در پکن به وی اهدا شد.
معمار با طراحی موزه تاریخی نینگبو
این پروژه نیز همانند دیگر آثار اوپنهایم نوآوریهای زیادی را در دل خود جای داده است. این پروژهای دو بعدی است. سطح خطوط متقاطع از داخل بر ضخامت سطوح تأکید دارند. در حالی که عناصر مورد استفاده توسط شرکت بیآیجی همیشه سه بعدی بودهاند. این موضوعی قابل توجه است
استرس واکنش روانی و فیزیولوژیکی است و زمانی رخ می دهد که فرد حس می کند در موقعیت و شرایط تهدید کننده ای قرار گرفته است. استرس غالباً به صورت احساس اضطراب تجربه می شود.
هنگامی که فرد احساس می کند در معرض خطر و تهدید قرار گرفته است سیستم اعصاب سمپاتیکش او را آماده فرار از خطر یا مقابله با آن می کند و در عین حال در درون فرد پاره ای واکنش های فیزیولوژیکی نظیر تپش قلب، تعریق، دلشوره و افزایش ترشح آدرنالین و مواد شیمیایی دیگر رخ می دهد.
حرکت ذهن در خودش
حرکت ناشی از نیروهای محیطی
عوامل ایجاد حرکت
حرکت ذهن در خودش
حرکت نسبت به فرم
فرمهای پویا :
پویایی یک اثر احتمالاً متأثر از تناسب و شکل آن است، در هر اثری یک تحرک قوی یا ضعیف وجود دارد. ساختمانی که متقارن و دارای تناسبات متعارف باشد پویایی را کمتر القاء میکند تا ساختمانی که عناصر آن متضاد و دارای پیچیدگی باشند. هر فرمی حرکت را در ذات خود دارد. یک راهرو باریک، حرکت در امتداد محور را به ما القا میکند درحالی که در یک پلان مربع حس ایستایی و تمرکز به ما القا میشود. تحرک تنها در فرمهای ساده وجود ندارد بلکه در ترکیبهای فرمال نیز دیده میشود. هر تضاد فرمی دارای تحرکی است که به صورت یک رابطه متقابل بین تنشهای جهت داده شده بروز میکند.
و اما چه عواملی معنای معماری را پدید می آورد؟
این پرسش نخستین ما باید پرسش نخستین هر نقد سزاوار نام درباره معماری باشد. به اعتقاد من نخستین عامل در نقد و ارزشیابی آثار معماری و از آنجا در جستجوی معنای آن،طرح (design )است.یک اثر معماری در مرحله نخست فقط در صورتی ستودنی و با معنی است که طرحی اندیشیده و پسندیده داشته باشد.می دانیم طرح معماری هم تابع ملاحظات عملکردی است و هم با معیارهای هنری سنجیده می شود.
عبارات بالا از استاد فقید دکتر منوچهر مزیینی می باشد که بر آن اساس به معرفی این پروژه می پردازیم:
این بنا در زمینی محدود به مساحت 120مترمربع در 4 طبقه ساخته شده است.در طراحی این بنا سعی بر ترکیب معماری مدرن و سنتی بوده است.اما سنتی نه از آن جهت که فقط به استفاده از مصالحی مانند آجر بسنده شده باشد بلکه از آن رو که به مفاهیم معماری سنتی پرداخته شده است.در این طرح معمار فرمها و چیدمان را از معماری مدرن و مفاهیم را از معماری سنتی با یکدیگردر آمیخته است.
طراحي ايستگاه هاي غيرمعمول و مبتکرانه باعث مي شود تا مدت زمان انتظار در ايستگاه براي شما قابل تحمل تر شود.
اين ايستگاه اتوبوس به شکل دروازه فوتبال طراحي شده است و در Sao Paulo واقع در برزيل مي باشد و هدفش ترويج فوتبال است.
اين ايستگاه اتوبوس در دوبي واقع شده است و داراي Air Condition مي باشد.
پژوهشگران پارک علم و فناوری یزد با استفاده از نانوذرات تیتانیوم موفق به تولید نانو پوششهایی شدند که به عنوان عایق به کار میروند و موجب کاهش مصرف انرژی میشود.
آهک و گچ ، از جمله موادی هستند که کارآیی آنها از دوران باستان ، توسط بشر شناخته شده است و از آنها در ساختن انواع بناها ، استفاده میشد. موادی مانند آهک ، ساروج و سیمان برای اتصال محکمتر قطعات سنگ و یا چوب بکار گرفته میشد.
از نظر علمی ، آهک همان اکسید کلسیم است که از حرارت دادن شدید سنگ آهک (کربنات کلسیم طبیعی) بدست میآید
میدان به فضایی گفته میشود که در میانه ساختارهای معماری شکل میگیرد. این فضا در طول تاریخ تکامل شهرسازی و نسبت به ضرورتهای موجود زمان و مکان شکلگیری، کاربریهای متفاوتی داشته است و در گذشته بیشتر فعالیتهای اقتصادی و عملکردهای گوناگون حکومتی و اجتماعی در این فضای روباز انجام میگرفته است.
کتیبه سنگى به خط پهلوى، منطقه باستانى بیستون، هرسین
تعریف :کتیبه در فرهنگ فارسى معین تعریف آن به این صورت آمده است. ‘نوشتهاى که بر سر در ورودى دیوار ابنیه (کاخها، مساجد، اماکن متبرکه و غیره) یا بر بدنهٔ کوه به خطوط مختلف نویسند: کتیبه بیستون’ علاوه بر این کتیبه برحاشیه بالاى صفحات کتاب نیز اطلاق شده است.
کلیسای سانتا ماریا دل فیوره که برخی آنرا ملهم از معماری مسجد سلطانیه میدانند، بزرگترین نماد شهر فلورانس و گنبد قرمز آن بزرگترین گنبد آجری دنیا است. ساخت آن حدود ۱۷۰ سال به درازا کشیده است.
ریتم به تکرار منظم یا هماهنگ خطوط، اشکال، فرمها یا رنگها گفته می شود، و شامل نظریه بنیادی تکرار است که به عنوان تدبیری برای سازماندهی فرم ها و فضاها در معماری محسوب می شود. تقریبا تمامی انواع بناها از اجزائی تشکیل شده اند که بالطبع تکرار می گردند. تیرها و ستونها تکرار می شوند تا دهنه های تکراری سازه و مدول های فضا را تشکیل دهند. درها و پنجره ها به طور مکرر سطح بنا را سوراخ می کنند تا ورودی نور، هوا، مناظر و مردم را به ان میسر سازند. تکرار فضا ها اغلب برای تامین نیاز های عملکردی مکرر یا مشابه در برنامه ی بنا حاصل می شود.
طرح چیاتونه برای ساختار در کلان شهر ها
«تصور زمان» در دهه نخستین قرن حاضر در علم فیزیک تغییری عمیق صورت گرفت که شاید مهمترین تغییر در این علم از زمان ارسطو و فیثاغورث تا آن زمان باشد. این تغییر، بیش از همه چیز، «تصور زمان» را دگرگون کرد. پیش از این دو تعبیر درباره ی «زمان» وجود داشت. نخست تعبیری عینی که زمان مستقل از اشیاء و پدیده های دیگر بی آنکه توجه شخص بدان تأثیر کند پیش می رود. دوم تعبیری ذهنی که زمان فقط به شخص بستگی دارد و به حواس او مربوط است. با آغاز نخستین دهه قرن نوزدهم تعبیری دیگر به وجود آمد که نتایج بسیار پر اهمیت بر آن مرتبت بود. نتایجی که امروز نمی تواند ناچیز و یا نادیده گرفته شود.
آموزش معماری در جهان از کجا شروع شد؟
باهاوس نام یک مکتب معماری است که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. این مدرسه معماری که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ فعالیت می کرده است، پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشته های هنر و معماری به دانشجویان تدریس می شود. ساختمان و کارگاه های این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
درباره معماری ایرانی و به ویژه معماری ایرانی دوره صفویه، آن گونه که در محافل علمی موسوم است و آن گونه که اروپاییان دانش و بینش ایرانیان را به خواندن نوشتارهای خودشان در زمینه معماری تشویق میکنند، هیچ سخن پرقدرتی شنیده نشده است.آنچه در تدوین فضای معماری ایرانی، شکل دادن و مجهز کردن محور اصلی آمد و شدها و توقفهاست، در دوران صفویه بار بصری بیشتری دارد. در این دوره شهرسازی ایران به استقبال قرینهسازی میرود. کاربرد این شگرد در پیشینههای معماری ایرانی نزدیکیهای زیادی دارد که با اندازههایی که در بلندا افزایش داده میشوند، معماریهای دارای کاربرد اجتماعی دوران صفویه را همانند وسیله ارتباط جمعی _ از راه بصری را متمایز میکند.
یکی از معـماریهای مهـم ایران مربوط است به قرن ۱۳قـبل از میلاد؛ معـبد چـغـازنـبـیل ( ۱۲۵۰ قبل از میلاد ) است که در کنار رودخانه کرخه در استان خوزستان در جنوب ایران قرار گـرفـته است. این معـبد بوسیله “هـونـتاش هـوبان” پادشاه ایلام بر روی خرابه های شهر باستانی “دور – آنـتـش” ساخته شده بود.
تعداد صفحات : 9