مصالحى که در ایجاد بناهاى ایرانی بکار مى رفته متنوع است. هدف از تشریح مصالح سنتى این است که اولاً با فرهنگ و سابقه این مصالح که امروزه بطور مؤثر در ساختمان هاى مورد استفاده است آشنا شویم و نحوه تهیه آن را بدانیم. این مصالح عبارتند از: خشت، آجر، آهک، گچ، سنگ، چوب، خاک، ماسه، ملات، قیر، فلز، رنگ، شیشه.
Contemporary Architecture of Iran – 4
Alghadir Mosque - Tehran
کارفرما: هیئت امنای مسجد الغدیر
مشاور طراحی بنا: جهانگیر مظلوم
بهره بردار: مسجد الغدیر
زمان احداث: 1355 هجری شمسی
زمان بهره برداری: 1361 هجری شمسی
کاربری بنا: مذهبی
مساحت زمین طرح: 918 متر مربع
زیربنای مجموعه: 826 متر مربع
تعداد بلوک: یک بلوک
تعداد طبقات: چهار طبقه (سه طبقه روی زمین و یک طبقه زیر زمین)
سطح اشغال: 90 درصد
سیستم سازه بنا: اسکلت فلزی
سیستم تاسیسات بنا: گرمایش و سرمایش با فنکویل
مسجد سنجكلر در منطقه بويوك جكمج ، واقع در حومه شهر استانبول ، با هدف پرداختن به مسئله اصلي طراحي مسجد بوسيله دوري جستن از بحث هاي عام معماري مذهبي و تمركز بر جوهره اصلي فضاي روحاني طراحي شده است.
پروژه در مرغزاري وسيع با چشم اندازهايي زيبا كه از حومه شهر و بزرگراه كنار آن جدا شده ، قرار گرفته است. ديوارهاي بلند اطراف پارك در حياط فوقاني مسجد، مرزي واضح ميان دنياي شلوغ و پر هرج و مرج بيروني و فضاي آرام درون پارك عمومي را رسم مي كنند. تاج سايبان ، تنها عنصر بصري معماري قابل رويت از بيرون پارك مي باشد ؛ بناي اصلي مسجد در زير همين سايبان قرار گرفته است و مي تواند به سهولت به حياط فوقاني دسترسي داشته باشد. ساختمان به طور كامل با توپوگرافي سايت درآميخته و جهان خارج ار آن همچون حركتي از سايت ديده مي شود .
براي ورود به مسجد بايد از تپه ها پايين بياييد و از ميان ديوارها به آن راه يابيد. فضاي داخلي، همچون غاري ساده شما را در بر مي گيرد تا در اين فضاي پر هيبت و الهام بخش دعا كنيد و با خداي خود تنها باشيد. شكاف ها و شكستگي هاي ديوار، نمازگزار را به سوي قبله و محل عبادت راهنمايي مي كنند و اجازه مي دهند كه نور خورشيد، فضاي داخلي را بيالايد.
اين پروژه، نقش كشش ميان ساخته ي دست بشر و طبيعت را كامل مي كند. اين تباين از پله هاي سنگي طبيعي شروع شده و با شيب دشت همراه مي شود و با پوشش نازك بتن مسلح دالها و سايبان 6 متري آن به اين جدال دوگانه مي پردازد.
کارفرما: هیئت امنای هیئت ابوالفضلی شهرک امام صادق میبد
طراحی معماری: گروه معماری مهرازان میبد
طراحی سازه: گروه سازه شرکت فنی مهندسی آتی عمران میبد
مساحت سایت: حدود 2400 متر مربع
زیربنا: بیش از 5000 متر مربع
ريز فضاهاي مجموعه شامل:
فرهنگي:
-کتابخانه 350 متر مربع (زير زمين، همکف و اول)
- فرهنگسرا 270 متر مربع (همکف و اول)
- آموزشي 90 متر مربع (همکف)
مذهبي:
- مسجد 800 متر مربع (همکف و غرفه)
- حسينيه 830 متر مربع (همکف و غرفه)
ورزشي:
- سالن ورزشي 316 متر مربع (زيرزمين)
- زورخانه ورزشهاي باستاني 120 متر مربع (زيرزمين)
خدماتي:
-تالار مراسم 780 متر مربع (زيرزمين)
-صحن و فضاي روباز 530 متر مربع (همکف)
آشپزخانه و مهمانسرا 880 متر مربع (زير زمين)
- 4 واحد تجاري 120 متر مربع (همکف)
آجر تراش داده شده ای که با آجر دیگر در آب ساییده شده باشد |
آبساب |
آجری که قبل از پخت به صورت دلخواه شکل داده اند |
آجر پیش بر |
ملات |
آژند |
بخش رو به غرب |
آفتاب کور |
تزوینات الحاقی – نماسازی سنگی-آجری کاشیکاری و گچکاری |
آمود |
انتهای پای گنبد |
آوگون |
در گنبدهای دو پوسته پوشش زیرین را گویند |
آهیانه |
سقف |
آسمانه |
در معماری به اندازه شش گره -۴۰ سانی متر |
ارش |
بخشی از پائین دیوار است که معمولا برای استحکام بیشتر آمودی از سنگ و کاشی دارد |
ازاره |
در معماری پوشش منحنی را گویند ( سغ ) |
ازج ازغ |
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد و مرکز اسلامی پنزبرگ آلمان در سال 2005 با طراحی جالبی ساخته شد که با معماری ساختمانهای اطراف نیز منطبق بود و اخیرا پس از بررسیهای معماران برجسته آلمان این ساختمان بعنوان بهترین معماری شهر بایرن آلمان انتخاب شد. | |
با طلوع اسلام ساخت بناهای مذهبی به خصوص مساجد آغاز گردید. سبک خراسانی اولین سبک معماری اسلامی بوده، چون اولین بناها در خراسان ایجاد شده، لذا به سبک خراسانی معروف است. این سبک در قرون اولین (۱ تا ۴ هجری) رایج بوده و تحت تأثیر پلان و نقشه مساجد عربی با ساختمانی ایرانی (پارتی) با فضای ساده (فاقد تزئینات) بنا احداث شدهاند.
گنبد در معماری ایران

شکنج = چین و چروک
بگونه ای که ذکر آن گذشت چپیره شامل دو قسمت است :
1ـ گوشه سازی که شرح آن آمد 2ـ شکنج که به چین و چروکهائی که در گوشه گنبد ایجاد می کنند اطلاق می شود این چین ها جهت تبدیل زمینه مربع ، به دایره یا زمینه مربع نزدیک به مستطیل ، به بیضی است .
شکنج به دو گونه اجرا می شود :
1ـ طاق بست یا طاق بندی
2ـ کاربست یا کاربندی
طاق بندی و کاربندی از لحاظ قدمت تاریخی مثل سکنج و ترمبه مشابه همدیگرند و هر دو در یک دوره و در کنار هم معمول شده اند .
به طور کلی آبادیهای کشور ما از چند دیدگاه قابل بررسی است که از آن جمله به موارد زیر اشاره می شود:
- روستاها از نظر تعداد جمعیت، تفاوت های فاحشی با هم دارند، به نحوی که در بعضی از آنها بین 2000 تا 5000 نفر و در تعداد زیادی از آنها تا حدی کمتر از 500 نفر و به طور عمده کمتر از 250 نفر ساکن وجود دارد .
مسجد کبود تبریز
آذری، سبکی در معماری اسلامی ایران منسوب به آذربایجان، مشهور به سبک مغول یا ایرانی ـ مغول و مقارن با دوره حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق/۱۲۵۶-۱۳۳۶م) است. پژوهشگران تاریخ هنر و معماری، غالباً دوران ۱۴۰۰ ساله هنر و معماری ایران بعد از اسلام را به سلسلههای مهم حکومتی نسبت داده و جز تنی چند از اینان چون زکی محمد حسن و ارنست کونل غالباً بیهیچ توضیحی از به کار بردن واژه سبک، که اصطلاحی است فنی، تن زدهاند. تنها ویلبر در تعلیل این نکته نوشته: چون فرمانروایان این روزگاران فقط پشتیبان و فراهمکننده زمینه پیشرفت معماری بودند نه آفریننده آن، به جای به کار بردن واژه سبک، از عنوان سیاسی استفاده میشود.

مسجد سلیمانیه شهر استانبول در ترکیه با تلفیفی از عناصر اسلامی و بیزانسی ساخته شده و منارههایی بلند و نیم گنبدهایی چشم نواز دارد . این مسجد به دستور سلطان سلیمان و با معماری سینان پاشا ساخته شد. کار ساخت این مسجد در سال 1550 آغاز و در سال 1558 به اتمام رسید.
این ساختمان بزرگ و وسیع دینی که مسجد سلیمانیه نام دارد عناصر اسلامی و بیزانسی را ترکیب کرده و در معماری آن از مناره های بلند و باریک، گنبد ها و نیم گنبدهایی به سبک کلیسای بیزانسی استانبول که بعدها به مسجد ایاصوفیه تبدیل شد بهره گرفته است.
دکتر نقره کار عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت واژه معماری دوران اسلامی را جایگزین معماری اسلامی قرار داد و مهمترین ویژگی معماری دوران اسلام را بسترسازی سیر انسان از کثرت به وحدت عنوان کرد و یادآورشد که این معماری از بعد هنری ساختاری جهانی و فراتر از زمان و مکان دارد .
دکتر عبدالحمید نقره کار عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر" اظهار داشت: ما معماری اسلامی نداریم بلکه معماری دوران اسلام درست است چرا که اسلام مبتنی بر مجموعه ای از اصول فکری و اعتقادی است که این اصول حقیقی، کلی، ازلی، ابدی و غیر نسبی هستند در حالیکه مسلمانان انسان هایی نسبی بوده و در نتیجه آثار معماری آن ها هم نسبی و وابسته به شرایط زمان و مکان خواهد بود بنابراین بهتر است بگوئیم معماری دوران اسلام .
وی با اشاره به مهمترین شاخصه معماری دوران اسلام گفت: بسترسازی سیر انسان از کثرت به وحدت مهمترین ویژه گی بارز معماری دوران اسلامی است .

پایان نامه ارائه شده در این پست، با موضوع مرکز تجمع ادیان الهی طراحی شده است ...
سایت این مجموعه در شهرستان میبد واقع شده است، و مساحت آن بیش از 21 هکتار (210000 متر مربع) می باشد ...
برای طراحی این مجموعه، بعد از مطالعات اولیه، تصمیم بر این گرفته شد که چهار دین زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام که وجه اشتراکات بیشتری از جمله یکتا پرستی داشتند، در این مجموعه مورد نظر قرار گیرند.
بنا به دلایلی در معماری آن مرکزی بعنوان اقامتی، تفریحی، مذهبی، با عنوان مرکز تمجع طراحی شده است، و مرکز اصلی با نام مرکز گردهمایی و هم اندیشی در کنار این مجموعه قرار گرفته است، در مرکز گردهمایی پیروان ادیان در کنار یکدیگر به فعالیت های روزانه خود مشغول هستند، فعالیت هایی از قبیل تفریح، پیاده روی، خرید صنایع دستی، رفتن به رستوران و کافی شاپ طراحی شده در مجموعه و در نهایت عبادت در عبادت گاه های مخصوص هر کدام از ادیان الهی (آتشکده، کنیسه، کلیسا و مسجد) به عبادت بپردازند، بعد از آن با یک سری تمهیدات پیروان ادیان را تشویق به حصور در محل گردهمایی و هم اندیشی دعوت شده اند و ....
برای اطلاع بیشتر تماس بگیرید ...
تعداد صفحات : 5